Skip to main content
Log in

Angioscopic predictors of restenosis following coronary angioplasty – the impact of yellow smooth plaques

  • KORONARE HERZKRANKHEIT
  • Published:
Zeitschrift für Kardiologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Obwohl die Koronarangioskopie seit etwa einem Jahrzehnt angewandt wird, ist über deren prognostische Relevanz wenig bekannt. In dieser Studie haben wir bei signifikanten Koronarstenosen die prognostische Wertigkeit der angioskopischen Morphologie und Plaquefarbe hinsichtlich des Auftretens von Restenosen nach erfolgreicher Angioplastie untersucht. Bei 66 Patienten wurde vor der Angioplastie eine Koronarangioskopie durchgeführt. Hiervon konnten 46 Patienten nach erfolgreicher PTCA und 16 Patienten nach erfolgreicher Stentimplantation in den Follow-up eingeschlossen werden. Die angioskopische Plaquemorphologie und Plaquefarbe wurde mit der klinischen Symptomatik, der angiographischen Läsionsmorphologie, dem Angioplastieresultat als auch mit der Restenoserate nach 6 Monaten verglichen. Alle Patienten wurden klinisch nachbeobachtet, die Re-Angiographierate betrug 61%. Todesfälle oder Myokardinfarkte traten im Follow-up nicht auf. Angioskopisch komplizierte Läsionen als auch gelbe Plaques waren häufiger bei Patienten mit einer instabilen Angina als bei Patienten mit einer stabilen Angina (63% versus 28%, p<>;0,005 bzw. 80% versus 50%, p<>;0,02). Des Weiteren waren angioskopisch komplizierte Stenosen und gelbe Läsionen häufiger in AHA/ACC Typ-B2/C-Läsionen verglichen mit A/B1-Stenosen (86% versus 7%, p<>;0,03 bzw. 81% versus 47%, p<>;0,005). Eine Restenosierung (N=11) war signifikant häufiger bei Patienten mit einer angioskopisch gelben Läsion mit intakter Kappe (37%) verglichen mit den anderen angioskopischen Plaquemorphologien (9%, p<>;0,02). In der logistischen Regressionsanalyse zeigten sich als unabhängige Prädiktoren für eine Restenose eine angiographische Typ-B2/C-Läsion (p<>;0,03) und eine glatte, gelbe Plaque (p<>;0,05). Die erhöhte Restenoserate nach Angioplastie von gelben Plaques mit intakter Kappe ist möglicherweise bedingt durch eine verstärkte proliferative Antwort der Gefäß wand auf die mechanische Traumatisierung.

Summary

Despite angioscopy being used for more than 10 years, data regarding the prognostic significance are still limited. This study evaluated the prognostic relevance of the angioscopic lesion morphology and plaque colour on restenosis rate following coronary angioplasty. Out of 66 patients with coronary angioscopy prior to an angioplasty procedure, 46 patients with successful balloon dilation and 16 patients with stenting were included into the study. Angioscopic plaque morphology and plaque colour were correlated with the anginal status, the angiographic lesion morphology, the procedural result, and the restenosis rate during six months follow-up. Clinical follow-up was obtained from all patients, re-angiography was performed in 61%. Angioscopically complicated lesions were more frequent in patients with unstable versus stable angina (63% versus 28%, p<0.005) and ACC/AHA type B2/C versus A/B1 stenoses (86% versus 7%, p<0.03). In addition yellow plaques were more often seen in unstable versus stable angina (80% versus 50%, p<0.02) and in type B2/C versus A/B1 lesions (81% versus 47%, p<0.005). There were no deaths or myocardial infarctions during follow-up. Restenoses (n=11) occurred significantly more frequent in patients with smooth, yellow lesions (37%) compared to all other lesion morphologies (9%, p<0.02). Logistic regression analysis revealed angioscopically smooth, yellow plaques (p<0.05) and angiographically type B2/C lesions (p<0.03) as independent predictors for restenosis. We conclude that angioscopically smooth, yellow plaques covered by an intact inner vessel surface are associated with a higher incidence of restenosis following coronary angioplasty, potentially indicating a higher proliferative response after a mechanical trauma of such lesions.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Received: 14 April 2000 Accepted: 21 September 2000

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Höher, M., Hombach, V. & Wöhrle, J. Angioscopic predictors of restenosis following coronary angioplasty – the impact of yellow smooth plaques. Z Kardiol 90, 111–119 (2001). https://doi.org/10.1007/s003920170197

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003920170197

Navigation