Summary
Permanent pacing for complete heart block in newborns and small infants is a challenge concerning the mismatch between body size and pacemaker dimensions. As the abdominal position of the large pacemaker carries a considerable risk of healing disturbances, the intrapleural position of single chamber pacemakers is accepted as well. We report about a 7 week old infant with congestive heart failure due to a complete atrioventricular septal defect. The immature valve tissue led to recurrent, severe mitral valve incompetence and necessitated several valvuloplasty procedures and finally the implantation of a mechanical prothesis. Because of a postoperative complete heart block, a dual chamber pacemaker with epicardial steroid-eluting bipolar leads was implanted without specific fixation into the right pleural cavity during delayed sternal closure to ensure atrioventricular synchrony. Despite the capacious implant, adverse effects on hemodynamics and pulmonary function were not observed and the infant thrived normally. The DDD function of the pacemaker allowed the utilization of the infant‘s complete heart rate spectrum without restrictions due to the technically limited upper tracking rate of 180bpm.
Zusammenfassung
Die Schrittmacherversorgung Neugeborener und kleinster Säuglinge mit AV-Block III° ist aufgrund des Missverhältnis zwischen Körpermaßen und Aggregatabmessungen schwierig. Die subkutane Aggregatlage birgt ein erhebliches Risiko der Wundheilungsstörung, sodass auch die intrapleurale Lage für Einkammerschrittmacher als akzeptierte Lösung gilt. Wir berichten über einen 7 Wochen alten Säugling mit komplettem AV-Kanal-Defekt, bei dem nach mehrfachen Rekonstruktionsversuchen ein mechanischer Mitralklappenersatz notwendig wurde. Bei postoperativem AV-Block III° wurde im Rahmen des sekundären Thoraxverschluss zur Sicherstellung eines AV-sequentiellen Kontraktionsablaufes ein epikardiales Zweikammer-Schrittmachersystem lateral in der rechten Pleura ohne spezielle Fixierung implantiert. Das große Implantat verursachte keine Beeinträchtigung der hämodynamischen und pulmonalen Funktion bei regelrechter Schrittmacherfunktion.
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Eingegangen: 19. Januar 2001 Akzeptiert: 23. März 2001
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Nürnberg, JH., Hübler, M., Senft, G. et al. DDD-Schrittmacher-Implantation bei einem 7 Wochen alten Säugling: Epikardiale Elektroden mit intrapleuraler Aggregatlage. Z Kardiol 90, 576–580 (2001). https://doi.org/10.1007/s003920170126
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003920170126