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Insulinresistenz und metabolisches Syndrom

Insulin resistance and metabolic syndrome

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Summary

The metabolic syndrome represents a complex combination of the symptoms obesity, insulin resistance, dyslipoproteinemia, hypertension, and type 2 diabetes. These components have a heterogenous genetic basis and appear to be closely linked. Obesity is determined by a polygenic constellation and produces insulin resistance, hypertension and dyslipidemia. In addition, defects in the signal transduction of insulin appear to aggravate the insulin resistance independent of obesity. Type 2 diabetes is produced by a third genetic predisposition and is precipitated by the failure of pancreatic β-cell to compensate insulin resistance. Because prevalence and course of the diabetes markedly depend on the extent of obesity and insulin resistance, these symptoms of the metabolic syndrome represent crucial targets for preventive and therapeutic strategies.

Zusammenfassung

Das metabolische Syndrom ist ein heterogener Symptomenkomplex mit Adipositas, Insulinresistenz, Dyslipoproteinämie, Hypertonie und Typ-2-Diabetes. Diese Komponenten sind zum Teil genetisch determiniert und stehen miteinander in enger pathophysiologischer Beziehung. Adipositas entsteht durch eine polygene Konstellation und löst obligatorisch Insulinresistenz, Hypertonie und Dyslipidämie aus. Zusätzlich können Defekte in der Signaltransduktion des Insulins die Insulinresistenz unabhängig von der Adipositas verstärken. Diabetes mellitus wird durch eine dritte genetische Komponente verursacht und tritt im Verlauf des metabolischen Syndroms erst dann auf, wenn die pankreatischen β-Zellen versagen und die Insulinresistenz nicht mehr kompensieren können. Da Auftreten und Verlauf des Diabetes von Insulinresistenz und Adipositas abhängig sind, liegt hier der aussichtsreichste Ansatzpunkt für präventive und therapeutische Interventionen.

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Eingegangen: 18. August 1999/Akzeptiert: 9. November 1999

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Joost, H.G., Giesen, K., Kluge, R. et al. Insulinresistenz und metabolisches Syndrom. Z Kardiol 89, 377–382 (2000). https://doi.org/10.1007/s003920050501

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003920050501

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