Summary
Between July 1996 and July 1998, 34 patients (female n = 16, male n = 18) were scheduled for catheter – interventional occlusion (ASDO) of an atrium septum defect of secundum type (ASD II). Median age was 7.9 years (2.5–54.6), weight 23.1 kg (9–97). 9 defects were closed with “Angel Wings” (AW) and 25 ASD occlusions were attempted with “CardioSeal” (CS). 30 patients had simple ASD II, 3 persisting foramen ovale with suspected paradoxal cerebral embolitation and 1 significant residual shunt at atrial level after corrective heart surgery for interrupted aortic arch type B. ASDO was successful in 31/34 cases (91%). One CS was removed surgically due to significant left to right shunt after release and two CS devices were withdrawn back into the sheath. Median ASD diameter was 11.9 mm (6–16), balloon occlusive diameter was 15 mm (6–20) and median left to right shunt was 40% (6–64%). On follow up minimal left to right shunt was seen in 5/31 patients (16%). In selected patients catheter – interventional ASDO may be a good alternative to surgical ASD closure.
Zusammenfassung
Zwischen Juli 1996 und Juli 1998 wurden bei 34 Patienten (weiblich n = 16, männlich n = 18) im medianen Alter von 7.9 Jahren (2,5–54,6), einem Gewicht von 23,1 kg (9–97) ein katheterinterventioneller Vorhofseptumsdefektverschluß (ASDO) mit zwei Okklusionssystemen (“Angel Wings” n = 9, “CardioSeal” n = 25) unternommen. 30 Patienten hatten einen hämodynamisch wirksamen Vorhofseptumdefekt vom Sekundumtyp (ASD II), 3 ein offenens Foramen ovale mit paradoxer zerebraler Embolie und ein Patient einen Rest ASD nach korrigierender Herz-OP bei unterbrochenem Aortenbogen Typ B. Bei 31/34 Patienten (91%) gelang die ASDO problemlos. Drei Systeme mußten entfernt werden (chirurgisch n = 1, katheterinterventionell n = 2). Die Defekte hatten einen Durchmesser von median 11,9 mm (6–16), der Ballonokklusionsdurchmesser betrug median 15 mm (9–20), der Links-rechts-Shunt betrug median 40% (6–64%). Bei 5/31 Patienten (16%) wurde noch ein minimaler Links-rechts-Shunt diagnostiziert. Bei gut selektionierten Patienten kann die interventionelle ASDO eine gute Alternative zur operativen Therapie sein.
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Eingegangen: 3. August 1998, Akzeptiert: 12. Januar 1999
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Eicken, A., Witsenburg, M., Sebening, W. et al. Katheterinterventioneller Verschluß des Vorhofseptumdefektes vom Sekundumtyp – Erfahrungen mit “CardioSeal” und “Angel Wings”. Z Kardiol 88, 1015–1022 (1999). https://doi.org/10.1007/s003920050384
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003920050384