Zusammenfassung
Wir berichten über einen Patienten mit einer symptomatischen akzessorischen Leitungsbahn in der rechten freien Wand. Nach zwei frustranen Ablationsversuchen in auswärtigen Kliniken erfolgte eine weitere Ablationssitzung. Hierbei wurde ein Mapping der rechten freien Wand über einen Katheter in der RCA durchgeführt. Der Führungskatheter führte über eine kritische Minderperfusion reproduzierbar zu einem bidirektionalen und reversiblen Präexzitationsverlust. Durch Rückzug des Führungskatheters aus dem RCA-Ostium bei weiterhin liegendem Mapping-Katheter in der RCA gelang die exakte Lokalisation der akzessorischen Bahn und die Ablation über eine lange, vorgeformte intrakardiale Schleuse.
Summary
We present a case of WPW syndrome with an accessory pathway in the right free wall. Two prolonged and failed attempts at radiofrequency catheter ablation of this accessory pathway in other institutions led to a third attempt in our hospital. With a 7F catheter in the right coronary artery, transient ischemia in the right ventricular myocardium developed with consecutive loss of bidirectional preexcitation within 45 seconds prior to catheter ablation. Removal of the guiding catheter, while the mapping catheter in the coronary artery was still in place, was reproducibly followed by the reoccurrence of the preexcitation pattern. Successful outcome of accessory pathway ablation was achieved by mapping the right free wall using an intracoronary catheter in the right coronary artery and ablating the accessory pathway using a modified long vascular sheeth.
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Eingegangen: 14. November 1997, Akzeptiert: 6. Februar 1998
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Wieczorek, M., Höltgen, R. & Heinrich, K.W. Passagerer Präexzitationsverlust durch akute koronare Ischämie – eine Kasuistik. Z Kardiol 87, 378–381 (1998). https://doi.org/10.1007/s003920050194
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003920050194