Cheyne-Stokes-Atmung bei Patienten mit Herzinsuffizienz

Zusammenfassung

Eine nächtliche Cheyne-Stokes-Atmung (CSA) ist bei Patienten mit schwerer Herzinsuffizienz häufig zu beobachten. Die dabei repetitiv auftretenden Sauerstoffentsättigungen und Arousal-Reaktionen bewirken nicht nur eine Störung des Schlafes, sie führen auch über eine Aktivierung des sympathischen Nervensystems zu einem Anstieg des arteriellen Blutdruckes und der Herzfrequenz. Es ist daher möglich, daß die CSA einen ungünstigen Einfluß auf den Verlauf der Herzinsuffizienz ausübt. Wenn die CSA über größere Teile der Nacht nachweisbar und mit einem gestörten Schlaf und einer erhöhten Tagesmüdigkeit verbunden ist, bietet sich als wirksame und sichere Therapie die nächtliche Sauerstoffgabe mittels Nasensonde an. Zur Zeit laufende multizentrische Studien werden in Zukunft Aufschluß darüber geben, ob die erfolgreiche Therapie der CSA die kardiale Leistungsfähigkeit oder Mortalität verbessert.

Summary

Cheyne-Stokes respiration (CSR) during sleep is common in patients with severe congestive heart failure, induces repetitive oxygen desaturation with arousals, and impairs sleep. This causes daytime symptoms and likely an increase in sympathetic activity. It has, therefore, been suggested that CSR is independently related to mortality. The major mechanisms behind CSR induce reduced body stores of oxygen, a low apneic threshold for carbon dioxide, prolonged circulation time between the lung and the carotid body, and distrubance of respiratory control due to arousals. It is apparent that the main task in treating CSR is the therapy of congestive heart failure. Indeed, diuretics to treat pulmonary congestion as well as ACE-inhibitors reduce CSR. Recently, theophylline (an antagonist of ventilatory depressant adenosine) was shown to reduce CSR and oxygen-desaturation. Continuous positive airway pressure did improve CSR but not sleep and may reduce cardiac output in a subgroup of patients with heart failure. Nocturnal oxygen reduces CSR and improves exercise tolerance as well as sleep. This and its apparent safety makes oxygen an appropriate treatment for nocturnal CSR. Whether successful treatment of nocturnal CSR has any impact on the natural course of heart failure needs to be determined in further studies.

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Eingegangen: 2. Juni 1997, Akzeptiert: 30. Juli 1997

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Andreas, S., Kreuzer, H. Cheyne-Stokes-Atmung bei Patienten mit Herzinsuffizienz. Z Kardiol 87, 15–21 (1998). https://doi.org/10.1007/s003920050149

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  • Key words Heart failure – Cheyne-Stokes respiration – sleep – therapy
  • Schlüsselwörter Herzinsuffizienz – Cheyne-Stokes-Atmung – Schlaf – Therapie