Summary
In context of cardiovascular secondary prevention the D.A.C.H.-Liga (union of scientists from Germany, Austria, and Switzerland doing research on the topic homocysteine) demands that the homocysteine level should be measured and recommends a substitution of folic acid above a value of 10 μmol/l. Numerous studies have proven the therapy’s positive effect. Although a threshold could not be aquired in any study there seems to be an association between the homocysteine level and an increased cardiovascular risk. Homocysteine is not only a marker, but also a reason of cardiovascular mortality and morbidity. Further detailed statements concerning homocysteine therapy can be made after completing of current research.
Zusammenfassung
Die D.A.C.H.-Liga (Vereinigung von Wissenschaftlern aus Deutschland, Österreich und der Schweiz, die sich mit der Homocystein-Forschung befassen) fordert in der kardiovaskulären Sekundärprävention die Messung des Plasma- Homocysteinspiegels und empfiehlt eine Substitution von Folsäure ab einem Wert von 10 μmol/l. Zahlreiche Studien belegen den positiven Effekt dieser Therapiemaßnahme. Obwohl in keiner Studie ein Schwellenwert ermittelt werden konnte, besteht offensichtlich ein Zusammenhang zwischen Homocysteinspiegel und erhöhtem kardiovaskulären Risiko: Homocystein ist dabei nicht nur Marker, sondern auch Ursache kardiovaskulärer Mortalität und Morbidität. Detailliertere Aussagen hinsichtlich einer Homocysteinämie-Therapie können erst nach Abschluss laufender Forschungen gemacht werden.
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Pietrzik, K. Homocystein als kardiovaskulärer Marker und Risikofaktor. Clin Res Cardiol 95 (Suppl 6), vi28–vi33 (2006). https://doi.org/10.1007/s00392-006-1806-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-006-1806-4