Summary
The ESC (European Society of Cardiology) recommends treatment with highly concentrated omega-3 fatty acids after myocardial infarction. By daily application of 1 g 84% EPA/DHA-ethyl ester the mortality rate is significantly reduced as shown in the GISSI-Prevenzione study. The main reason for this protective effect is the serum concentration of EPA/DHA which can be adjusted by this dosage. On account of this fact the number of fatal arrhythmias decreases. Concerning secondary prevention omega-3 fatty acids must be given in this form continuously, otherwise a clinically effective level of fatty acids cannot be achieved. Therefore the application of EPA/DHA-ethyl esters should be preferred, because in this case the serum’s level can be kept on a sufficiently high level as a result of their more prolonged release.
Zusammenfassung
Die ESC (European Society of Cardiology) empfiehlt hochkonzentrierte Omega-3-Fettsäuren für die Post-MI-Behandlung. In der GISSI-Prevenzione-Studie konnte gezeigt werden, dass die tägliche Einnahme von 1 g 84% EPA/DHA-Ethylester (Eikosapentaensäure/Dokosahexaensäure-Ethylester) die Mortalitätsrate signifikant reduziert. Entscheidend für diese protektive Wirkung ist die Serumkonzentration an EPA/DHA, die mithilfe dieser Dosierung eingestellt und somit das Risiko tödlicher Arrhythmien reduziert werden kann. Die Verabreichung von Omega-3-Fettsäuren muss unter sekundärpräventiven Gesichtspunkten kontinuierlich erfolgen, da sonst ein klinisch wirksamer Fettsäurespiegel nicht gewährleistet wird. Deshalb sind EPA/DHA-Ethylester den üblicherweise verabreichten EPA/DHA-Triglyceriden vorzuziehen, da in diesem Fall eine retardierte Freisetzung möglich ist und der Serumspiegel dadurch auf einem konstant ausreichenden Niveau gehalten wird.
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Rupp, H. Omega-3-Fettsäuren in der Sekundärprävention nach Myokardinfarkt. Clin Res Cardiol 95 (Suppl 6), vi12–vi16 (2006). https://doi.org/10.1007/s00392-006-1803-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-006-1803-7