Summary
Diabetic patients with heart disease are high risk patients for further vascular complications and therefore need an intensive and multimodal, interdisciplinary intervention. Due to the “segmentation” of medical care into primary care physician, specialists, acute and secondary care (rehabilitation) clinics, the patients will be taken care of on each individual segement with regard to the current requirements and specialities of the care provider. Such—each section, the GP, the cardiologist and the diabetologist, the heart centre and the rehabilitation clinic, represent individual and often strictly separate segments, which each will focus only on the acute problem and will collect (only) data required for the care in their particular segment. A multimodal approach can improve the chronic care and prognosis of these patients, as shown in several studies.
The proposed network model should increase multi-disciplinary cooperation of the different levels of health care segmens and overcome current barriers. It is thus nessecary to provide common guidelines for diagnostic and therapeutic procedures and to improve communication between each individual sector. This could help to improve the secondary prevention in these high risk patients.
Zusammenfassung
Der herzkranke Diabetiker muss als ein vaskulärer Hochrisikopatient angesehen werden, der eine intensive und interdisziplinäre Betreuung benötigt. Aufgrund der sektoralen Trennung der Versorgungsebenen, wird die Betreuung des Patienten in jedem Bereich „bedarfsorientiert“ und segmental fokussiert gestaltet. Jedes Gebiet, d. h. Hausarzt, niedergelassene Fachärzte (Kardiologe und Diabetologe), das Herzzentrum sowie die Rehabilitationsklinik, bilden für sich abgeschlossene Bereiche, die meist die Informationen und Befunde vor Ort erheben, die für die aktuelle Betreuung benötigt werden.
Das hier vorgestellte Herz-Diabetes-Netz soll diesem Misstand abhelfen und eine interdisziplinäre Versorgung—auch über den stationären Versorgungsbereich hinaus—ermöglichen. Hierzu sollen einerseits—auf dem Boden der Empfehlungen der Fachgesellschaften—gemeinsame Diagnostik- und Therapiepfade erstellt, andererseits der Informationsfluss zwischen den Versorgungsebenen optimiert werden. Dadurch kann die Versorgung dieser vaskulären Hochrisikopatienten intensiviert und verbessert werden.
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Jacob, S., Lauruschkat, A.H. & Lippmann-Grob, B. Herz-Diabetes-Netz—. Clin Res Cardiol 95 (Suppl 1), i125–i129 (2006). https://doi.org/10.1007/s00392-006-1122-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-006-1122-z