Summary
Diabetes is frequently encountered in patients presenting with end-stage heart failure to be listed for transplantation. While diabetes used to be a contra-indication for heart transplantation, careful preoperative evaluation and individualized postoperative medication lead to long-term outcome after heart transplantation equal to non-diabetic patients. About 1/3 of transplanted patients develop a post-transplant diabetes. Several risk factors have been identified leading to this condition. Mostly, post-transplant diabetes is of temporary nature. Several studies have shown no impact of diabetes on the incidence of rejection, malignancies, and transplant vasculopathy. However, glucose intolerance must be taken into consideration when planing immunosuppressive therapy since different medications have distinct impact on glucose metabolism after transplant. A multidisciplinary team allows for closely monitoring and treating patients with diabetes after heart transplant.
Zusammenfassung
Patienten, die zur Herztransplantation vorgestellt werden, haben häufig einen Diabetes mellitus. In der Vergangenheit galt Diabetes als eine relative Kontraindikation zur Transplantation. Heute können mit einer gewissenhaften Patientenauswahl und engmaschigen postoperativen Nachbetreuung Langzeitergebnisse der Herztransplantation bei Diabetikern erreicht werden, die sich nicht von denen bei Nichtdiabetikern unterscheiden. Ca. 30% der Empfänger entwickeln einen Posttransplantations-Diabetes, der meist von vorübergehender Natur ist. Mehrere Studien haben zeigen können, dass eine diabetische Stoffwechsellage keinen Einfluss auf die Häufigkeit von Abstosßungen, Malignomen und Transplantatvaskulopathie hat. Allerdings muss berücksichtigt werden, dass die verschiedenen Immunsuppressiva unterschiedliche Wechselwirkungen mit der diabetischen Stoffwechsellage haben. Mit Hilfe eines multidisziplinären Teams gelingt es, Diabetiker auch nach Herztransplantation effektiv zu behandeln.
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Loebe, M., Ramasubbu, K. & Hamilton, D.J. Diabetes und Herztransplantation. Clin Res Cardiol 95 (Suppl 1), i48–i53 (2006). https://doi.org/10.1007/s00392-006-1121-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-006-1121-0