Summary
Cardiac resynchronization therapy (CRT) has significant positive effects on the quality of life, enables patients to cope more efficiently with cardiopulmonary stress and leads to a reduction of total mortality in patients suffering from congestive heart failure NYHA classes III and IV, reduced ventricular function and left bundle branch block with a QRS complex wider than 150 ms. In a large number of patients suited for CRT, an additional defibrillator function seems to work out well concerning an additional prognostic improvement by means of reducing sudden cardiac death. Due to partially contradictory study outcomes, it still remains to be discussed whether all patients suited for CRT really need an ICD.
Zusammenfassung
Die kardiale Resynchronisationstherapie (CRT) führt bei Patienten mit symptomatischer Herzinsuffizienz der NYHA-Stadien III und IV, eingeschränkter linksventrikulärer Funktion und Linksschenkelblock mit einer QRS-Breite >150 ms nicht nur zu einer signifikanten Verbesserung der kardiopulmonalen Belastbarkeit und der Lebensqualität, sondern auch zu einer Reduktion der Gesamtletalität. Eine zusätzliche Defibrillatorfunktion dürfte bei einer großen Zahl der für eine CRT geeigneten Patienten zu einer weiteren Prognoseverbesserung infolge Reduktion des plötzlichen Herztods führen. Ob alle Patienten, die für eine CRT in Betracht kommen, auch eines ICD bedürfen, muss aufgrund der teils noch widersprüchlichen Studienlage derzeit offen bleiben.
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Volkmann, H., Bergmann, C. & Walter, M. Kardiale Resynchronisation: Wer ist geeignet?—. ZS Kardiologie 94 (Suppl 4), iv60–iv64 (2005). https://doi.org/10.1007/s00392-005-1414-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-005-1414-8