Summary
Since 2003, structured treatment programs for chronically ill patients (disease management programs; DMPs) have been under development in Germany. Virtually nationwide, programs in which physicians and patients can register are being offered for diabetes mellitus types 1 and 2, breast cancer, coronary heart disease and asthma/COPD. The medical content of the programs is determined on the basis of evidence-based medicine.
Even though the effectiveness of structured treatment programs is documented for diabetes, adequate studies confirming the overall transferability of results to the German health care system are as yet lacking. Physicians above all strongly criticise the coupling of DMPs with the risk adjustment scheme of the statutory health insurance funds, as well as the large amount of paperwork involved.
Zusammenfassung
Seit 2003 werden in Deutschland strukturierte Versorgungsprogramme für chronisch Kranke entwickelt. Für Diabetes mellitus Typ 1 und Typ 2, Brustkrebs, koronare Herzkrankheit sowie Asthma/COPD besteht ein fast flächendeckendes Angebot, in das sich Ärzte und Patienten einschreiben können. Die medizinischen Inhalte werden auf der Basis von evidenzbasierten Leitlinien festgelegt. Obwohl die Wirksamkeit von DMP bei Diabetes gut belegt ist, fehlen bisher adäquate Studien, die die Übertragbarkeit auf Deutschland bestätigen. Von Ärzteseite wird v. A. die Verknüpfung mit dem Risikostrukturausgleich der Krankenkassen sowie der hohe Dokumentationsaufwand stark kritisiert.
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Kirchner, H. Moderne Versorgungskonzepte—. ZS Kardiologie 94 (Suppl 4), iv7–iv11 (2005). https://doi.org/10.1007/s00392-005-1403-y
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