Skip to main content

Advertisement

Log in

Moderne Versorgungskonzepte—

Was wurde bei den Disease-Management-Programmen erreicht?

Modern concepts of medical care—What has been achieved by the implementation of disease management programs?

  • Published:
Zeitschrift für Kardiologie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Since 2003, structured treatment programs for chronically ill patients (disease management programs; DMPs) have been under development in Germany. Virtually nationwide, programs in which physicians and patients can register are being offered for diabetes mellitus types 1 and 2, breast cancer, coronary heart disease and asthma/COPD. The medical content of the programs is determined on the basis of evidence-based medicine.

Even though the effectiveness of structured treatment programs is documented for diabetes, adequate studies confirming the overall transferability of results to the German health care system are as yet lacking. Physicians above all strongly criticise the coupling of DMPs with the risk adjustment scheme of the statutory health insurance funds, as well as the large amount of paperwork involved.

Zusammenfassung

Seit 2003 werden in Deutschland strukturierte Versorgungsprogramme für chronisch Kranke entwickelt. Für Diabetes mellitus Typ 1 und Typ 2, Brustkrebs, koronare Herzkrankheit sowie Asthma/COPD besteht ein fast flächendeckendes Angebot, in das sich Ärzte und Patienten einschreiben können. Die medizinischen Inhalte werden auf der Basis von evidenzbasierten Leitlinien festgelegt. Obwohl die Wirksamkeit von DMP bei Diabetes gut belegt ist, fehlen bisher adäquate Studien, die die Übertragbarkeit auf Deutschland bestätigen. Von Ärzteseite wird v. A. die Verknüpfung mit dem Risikostrukturausgleich der Krankenkassen sowie der hohe Dokumentationsaufwand stark kritisiert.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Faxon DP et al (2004) Improving Quality of Care Through Disease Management. Principles and Recommendations from the American Heart Association’s Expert Panel on Disease Management. Circulation 109:2651–2654

    PubMed  Google Scholar 

  2. Fitzner K et al (2004) Principles for assessing disease management outcomes. Disease Management 7:191–201

    PubMed  Google Scholar 

  3. GEK (2003) GEK-Gesundheitsreport 2003: Auswertungen der GEK-Gesundheitsberichterstattung. Schwerpunkt: Charakterisierung von Hochnutzern—präventive Potentiale? Schriftenreihe zur Gesundheitsanalyse, Band XXIV. Schwäbisch Gmünd 2003

  4. Grol R, Grimshaw J (2003) From Best Evidence to Best Practice: Effective Implementation of Change in Patients’ Care. The Lancet 362:1225–1230

    Article  Google Scholar 

  5. Häussler B, Berger U (2004) Bedingungen für effektive Disease-Management-Programme—Analyse, Bewertung und Lösungsansätze für Qualität und Finanzierung. Nomos, Baden-Baden

  6. Hölzel D, Engel J, Schubert-Fritschle G (2004) Disease-Management-Programm Brustkrebs. Versorgungsrealität, Konzeptkritik und Perspektiven. D Ärztebl 101:A1810–A1819

    Google Scholar 

  7. Krüger-Brandt HE (2003) Disease Management: Ohne EDV keine Chance. Dtsch Ärztebl 100 A-2836:B-2361/C-2217

  8. Lawrence P, Casalino MD (2005) Disease Management and the Organization of Physician Practice. JAMA 293:485–488

    Google Scholar 

  9. Linden A, Roberts N (2005) A user’s guide to the disease management literature: recommendations for reporting and assessing program outcomes. American Journal of Managed Care 11:113–120

    PubMed  Google Scholar 

  10. Morfeld M, Koch U (2005) Ansprüche an die Evaluation komplexer Gesundheitsprogramme—Disease-Management-Programme in Deutschland. Z ärztliche Fortbildung und Qualitätssicherung im Gesundheitswesen 99:179–184

    Google Scholar 

  11. Nordrheinische Gemeinsame Einrichtung Disease-Management-Programme GbR (2004) Qualitätssicherungsbericht 2004. Disease-Management-Programme in Nordrhein. Düsseldorf. http://www.kvno.de/importiert/qualbe_dmp04.pdf (letzter Zugriff am 27. Juli 2005)

  12. Raspe H, Sawicki P, Schmacke N (2004) Sind vorliegende Disease-Management-Programme für Diabetes wirklich unnötig? GGW 4:23–31

    Google Scholar 

  13. Sachverständigenrat für die Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen (2002) Gutachten 2000/2001—Bedarfsgerechtigkeit und Wirtschaftlichkeit. Band III: Über-, Unter- und Fehlversorgung. Nomos, Baden-Baden

  14. Schönbach K-H (2004) Disease-Management-Programme—ein Erfolg? Die BKK (11) S 483-486

  15. Schulze J et al (2005) Rigides RSASMP Diabetes mellitus Typ 2: Bilanz einer 3-Länder-Umfrage. Z ärztliche Fortbildung Qualitätssicherung im Gesundheitswesen 99 (3):227–231

    Google Scholar 

  16. Seitz R (2004) Die deutschen DMP nach GMG und 9. RSAÄndV. Gesundheits-und Sozialpolitik 58:11–22

    Google Scholar 

  17. Van Lente J (2004) Disease Management. Für Kranke stark machen. Gesundheit und Gesellschaft 7:28–31

    Google Scholar 

  18. Wilson T, MacDowell M (2003) Framework for Assessing Causality in Disease Management Programmes. Principles. Disease Management 6:143–158

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Wholey et al (2005) Physician use of disease management programs. Disease Management 8:26–34

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kirchner, H. Moderne Versorgungskonzepte—. ZS Kardiologie 94 (Suppl 4), iv7–iv11 (2005). https://doi.org/10.1007/s00392-005-1403-y

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-005-1403-y

Key words

Schlüsselwörter

Navigation