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Prognostic value of electron-beam computed tomography-derived coronary calcium scores compared with clinical parameters in patients evaluated for coronary artery disease

Prognostic value of EBCT in symptomatic patients

Prognostische Wertigkeit der elektronenstrahltomographischen Kalkscorebestimmung im Vergleich mit klinischen Parametern bei Patienten mit KHK-Verdacht

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Zusammenfassung.

Das mittels Elektronenstrahltomographie (EBT) nichtinvasiv gemessene Ausmaß der Koronarsklerose ist als wichtiger prognostischer Faktor bei symptomatischen Patienten beschrieben worden. Die isolierte Analyse der EBT-Befunde lässt jedoch keine klinisch sinnvolle Aussage über den möglichen Stellenwert der Methode zu, und klinische Tests wie Risikofaktorenanalyse, Belastungs-EKG und Koronarangiographie liefern ihrerseits wichtige prognostische Information. Wir kontaktierten 300 Patienten, die wegen KHK-verdächtiger Symptomatik untersucht worden waren und alle auch ein EBT erhielten, 3,5 Jahre später. Komplette Follow-Up Information war für 255 (85%) verfügbar (Eingangsalter 58±11 Jahre, 71% Männer). Es wurden 4 klinische Risikokategorien unterschieden: (1) ≤1 kausaler Risikofaktor, (2) Ischämienachweis im Belastungstest oder ≥2 Risikofaktoren, (3) angiographisch nach-gewiesene KHK, (4) Koronarintervention/Operation im Rahmen der Erstabklärung. Follow-Up Ereignisse wurden bei 40 Patienten beobachtet: Progression der KHK (PTCA/Stent/OP) (n = 35), Myokardinfarkt (n = 2), Herztod (n = 3) (insgesamt bezeichnet als MACE, major adverse cardiac events). Die 4 klinischen Kategorien waren hochsignifikante Prädiktoren von MACE. Das relative Risiko stieg von 1 in Gruppe (1) auf 1,5 in (2), 6,8 in (3) und 28,3 in (4). In univariater Analyse bedeutete ein EBT-Kalkscore >100 (n = 105) ein relatives Risiko von 12,0 (95% CI, 4,7–30,6). Nach Adjustierung für den EBT-Kalkscore und für das Alter lag das relative Risiko der klinischen Kategorien in (2) bei 1,3, in (3) bei 3,6 und in (4) bei 12,0. Das adjustierte relative Risiko eines EBT-Kalkscore >100 betrug 4,4 (95% CI, 1,5–12,6). Die gängigen klinischen Parameter erlauben eine prognostische Einschätzung von symptomatischen Patienten. Die EBT-Untersuchung der Koronarsklerose ist ein davon unabhängiger prognostischer Faktor und verbessert die prognostische Einschätzung.

Summary.

Objective:

The electron-beam computed tomography-(EBCT-)derived calcium score provides a measure of coronary atherosclerotic plaque disease which may allow for more precise risk stratification in symptomatic patients. However, it remains unclear if EBCT can add prognostic information compared with the clinical information derived from risk factor assessment, exercise stress testing, and coronary angiography.

Methods and results:

A cohort of 300 consecutive patients with recent (<3 months) onset of symptoms was retrospectively identified who were examined for possible coronary artery disease (CAD) and who all underwent EBCT. Successful follow-up after 3.5 years was obtained in 255 (85%) patients whose mean age at baseline was 58±11 years (n = 181 (71%), males). Four clinical categories with increasing evidence of CAD were constructed on the basis of risk factor assessment, exercise stress testing, coronary angiographic anatomy, and coronary revascularization at baseline. During follow-up, major adverse cardiac events (MACE: myocardial infarction, cardiac death, revascularization) were observed in 40 (16%) patients, including myocardial infarction and cardiac death in 5 patients. The 4 clinical categories were highly predictive of MACE, with a relative risk estimate of 28.3 (95% CI, 6.7–119.1) in the upper vs. the reference category. In univariate analysis, the relative risk estimate of MACE associated with a calcium score ≥100 was 12.0 (95% CI, 4.7–30.6). After adjustment for the clinical categories and for age, this estimate decreased in multivariate analysis, but remained predictive at 4.4 (95% CI, 1.5–12.6).

Conclusion:

In patients with first-time evaluation of possible CAD, EBCT-derived coronary calcium is suggested to provide for independent and additional information compared with the clinically available information.

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Schmermund, A., Stang, A., Möhlenkamp, S. et al. Prognostic value of electron-beam computed tomography-derived coronary calcium scores compared with clinical parameters in patients evaluated for coronary artery disease. Z Kardiol 93, 696–705 (2004). https://doi.org/10.1007/s00392-004-0120-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-004-0120-2

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