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Strahlenschaden des Herzens

Radiation-induced cardiac disease

  • FALLBERICHT
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Zeitschrift für Kardiologie Aims and scope Submit manuscript

Summary.

Radiation-induced effects may damage various cardiac structures chronically and cause heart valve dysfunction as well as occlusive lesions of coronary and other arteries exposed to radiation. A 72-year-old woman with a history of radiation treatment after breast cancer was admitted 25 years later with symptoms of tachycardia and acute dyspnea. We found valvular thickening, medium to severe valvular dysfunction and high grade occlusive coronary artery disease in proximal portions. The left subclavian artery also was affected. Surgical treatment was required immediately.

Long-term follow-up cardiac evaluation even in asymptomatic patients is mandatory to uncover cardiac injuries by radiation. To lower the risk and maximize the benefit, early intervention by valvular replacement and myocardial revascularization is indicated. Restrictive myopathy and chronic pericarditis increase risk and have to be clarified. Diagnosis in these radiation exposed patients can be made by typical findings. Echocardiography is of eminent relevancy.

Zusammenfassung.

Komplexe Effekte können Jahre nach therapeutischer Bestrahlung im thorakalen Feld zur Schädigung aller Herzstrukturen führen. Typisch hierfür sind nach langer Latenz neben der Fibrosierung von Perikard und Endokard proximale Stenosen oder Verschlüsse der Koronararterien und der supraaortalen Äste. Es wird der Fall einer Patientin berichtet, die 25 Jahre nach Bestrahlung eines Mamma-Karzinoms in Folge einer Tachykardie bei Vorhofflattern akut dekompensiert. Die Diagnostik deckt mittelschwere bis schwere radiogene Dysfunktionen der Herzklappen auf und eine fortgeschrittene ischämische Herzerkrankung mit proximalem Befall aller Gefäße wie für Strahlenschaden typisch.

Auch asymptomatische Patienten sollten nach Bestrahlung in eine weitmaschige kardiologische Nachsorge eingebunden werden. Frühzeitige Interventionen könnten mit geringerem Risiko und besserer Prognose durchgeführt werden. Restriktive Myopathie und Perikardbeteiligung erhöhen das peripoperative Risiko und müssen präoperativ abgeklärt werden. Die Verdachtsdiagnose einer radiogenen Herzerkrankung kann bei entsprechender Anamnese auf Grund der charakteristischen Befunde gestellt werden.

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Andresen, H., Kaag, N., Meinhardt, A. et al. Strahlenschaden des Herzens. Z Kardiol 92, 957–961 (2003). https://doi.org/10.1007/s00392-003-0979-3

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