Skip to main content
Log in

Balloon dilation of native aortic coarctation in infancy

Ballondilatation bei einer angeborenen Aortaverengung im Kindesalter

  • CONGENITAL HEART DEFECT
  • Published:
Zeitschrift für Kardiologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung.

Die Ballondilatation zur Behandlung der nativen Aortenisthmusstenose ist für das Neugeborenen- und Säuglingsalter umstritten.

ZFK 956 Im Zeitraum von Februar 1985 bis August 1999 wurde am King Faisal Hospital in Riyadh bei 80 Patienten mit nativer Aortenisthmusstenose im Alter unter 12 Monaten eine Ballondilatation durchgeführt. Der systolische Druckgradient konnte dabei von durchschnittlich 45,6±19,4 mmHg auf 17,9±13,8 mmHg gesenkt werden. Bei 55 (68,8%) Patienten verlief die Prozedur initial erfolgreich (Restgradient <20 mmHg). Bei 12,5% der Patienten wurden Intimarisse entdeckt, 21,3% hatten einen passageren, therapierbaren Femoralarterienverschluss. Bei 2 Patienten wurden, direkt nach dem Ersteingriff, Aortenaneurysmen entdeckt, von denen eines operativ entfernt werden musste. Schwere Komplikationen oder Todesfälle in Verbindung zur Ballondilatation traten nicht auf. Langzeitergebnisse konnten bei 66 von 80 (82,5%) Patienten in einem Zeitraum von 6–174 Monate (Median 29 Monate) nach dem ersten Eingriff erhoben werden. Insgesamt wurde bei 22/66 (33%) durchschnittlich 10,9±15,2 Monate nach der ersten Ballonangioplastie eine Redilatation notwendig, davon waren 16 erfolgreich, 4 wurden nach erfolgloser Ballondilatation chirurgisch versorgt. 30 der 66 Patienten, die zu den Nachuntersuchungen kamen (45%) nach der ersten Dilatation keine weitere interventionelle Therapie. Bei der Analyse der Altersgruppen zeigt sich, dass Neugeborene und Säuglinge bis 3 Monate mit 90 und 62% eine signifikant erhöhte Restenoserate aufweisen. Hier kann die Ballondilatation allenfalls als palliative Therapie bei schwerer linksventrikulären Dysfunktion oder anderer Allgemeinerkrankung eingesetzt werden.

Summary.

Balloon dilation of aortic coarctation in neonates and infants remains controversial. Between 2/1985 and 8/1999, 80 patients <12 months of age, with native aortic coarctation underwent balloon dilation. The systolic pressure gradient across the stenosed area was reduced significantly acutely from a mean of 45.6±19.4 mmHg to 17.9±13.8 mmHg. In 55 (68.8%) patients, the procedure was initially successful with a residual gradient of <20 mmHg. In 12.5% of patients, intimal tears were detected after dilation. In 21.3% of patients, obstruction of the femoral artery occurred, which responded to heparin or streptokinase in all. Two patients developed aneuryms immediately after the first intervention. In 1 case, surgery was performed with a successful aneurysmectomy. Severe complications or death in relation to the procedure were not detected. Long-term follow-up was obtained in 66 of 80 (82.5%) patients in a period between 6 to 174 months (median 29 months). In 22/66 (33%) of the infants, within a mean period of 10.9±15.2 months after first intervention, a redilation was necessary. Sixteen of 22 were successful procedures. In the remaining six patients, surgery was performed electively. A total of 30/66 who had follow-up (45%) patients remained free from reintervention or surgery after the first procedure. Further analysis of the data according to age showed that neonates and infants ≤3 months of age had a 90% and 62% higher residual stenosis rate, respectively, than infants >3 months. In this young age group, balloon dilation can only be recommended as palliation in young infants with severe left venticular dysfunction or in the case surgery is prohibitive for other reasons.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Apart of the data was presented at the 4th World Congress of Pediatric Cardiology, 27–31, May 2001, Toronto, Canada

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. O. Galal.

Additional information

Footnote 1

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Galal, M.O., Schmaltz, A.A., Joufan, M. et al. Balloon dilation of native aortic coarctation in infancy. Z Kardiol 92, 735–741 (2003). https://doi.org/10.1007/s00392-003-0956-x

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-003-0956-x

Schlüsselwörter

Key words

Navigation