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Klassische Risikofaktoren für Herzinfarkt und Gesamtsterblichkeit in der Bevölkerung

13-Jahres-Follow-up der MONICA Augsburg-Kohortenstudie

Classical risk factors for myocardial infarction and total mortality in the community – 13-year follow-up of the MONICA Augsburg cohort study

  • KORONARE HERZKRANKHEIT
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Summary.

Purpose: The MONICA (MONItoring of trends and determinants in CArdiovascular disease) project in the region of Augsburg, Southern Germany, is the first population-based cohort study in Germany investigating the association of the risk factors hypertension, hypercholesterolemia and smoking with incident myocardial infarction and total mortality, and to assess their impact at the population level. Methods: At baseline, 1074 men and 1013 women aged 45–64 years were randomly selected from the population in the Augsburg region and extensively interviewed and examined regarding their cardiovascular risk profile. They were traced over 13 years from 1984–1997. We calculated incidence rates, hazard rate ratios, population attributable risks (PAR), and rate advancement periods (RAP) according to the three risk factors and their combinations. Results: Among men, 107 myocardial infarctions and 204 total mortality events occurred during the study period; in women the number of total mortality cases was 102. The three classical risk factors were associated with incident myocardial infarction in men and with total mortality in men and women over a period of 13 years. Heavily smoking men had a particularly high risk of total mortality (HRR=4.2; 95% CI 2.5–7.0) and myocardial infarction (HRR=3.8; 1.9–7.6). Men with treated hypertension were at equally high risk for both total mortality (HRR=2.4; 1.5–3.7) and myocardial infarction (HRR=2.4; 1.3–4.3). In women, treated hypertension (HRR=2.5; 1.5–4.1) and hypercholesterolemia (HRR=2.0; 1.2–3.3) were most strongly related to total mortality. Regarding the association of risk factor combinations and myocardial infarction among men, the presence of all three risk factors simultaneously (HRR=7.9; 3.6–17.3) and the combination smoking/hypercholesterolemia (HRR=5.8; 3.2–10.5) were particularly hazardous. In total, the three risk factors contributed 54% of the burden of myocardial infarction in the male study population. The rate advancement periods for myocardial infarction related to treated hypertension, hypercholesterolemia and heavy smoking were 10.5, 5.8 and 15.8 years, respectively. Conclusions: Our results confirm the outstanding impact of the classical risk factors on myocardial infarction and total mortality in a southern German population. Coronary heart disease is largely preventable through risk factor reduction. Therefore, risk factor counselling, education and treatment are crucial to prevent people from developing the disease or dying prematurely.

Zusammenfassung.

Hintergrund: Im Rahmen des weltweiten MONICA (MONItoring of trends and determinants in CArdiovascular disease) Projektes wurde 1984/85 in der Region Augsburg die erste bevölkerungsbezogene Kohortenstudie zur koronaren Herzkrankheit (KHK) in Deutschland initiiert. Mittlerweile liegt das Follow-up über 13 Jahre vor. Wir berichten über den Einfluss der drei klassischen Risikofaktoren arterielle Hypertonie, Hypercholesterinämie und Rauchen auf die KHKInzidenz und Gesamtmortalität. Methoden: 1074 Männer und 1013 Frauen im Alter von 45–64 Jahren wurden 1984/85, dem Zeitpunkt der Basisuntersuchung, mittels Zufallsstichprobe aus der Bevölkerung der Region Augsburg ausgewählt und über einen Zeitraum von 13 Jahren bis 1997 beobachtet. Wir berechnen Hazard Rate Ratios (HRR) für die Inzidenz von Herzinfarkten und für die Gesamtmortalität sowie attributable Risiken (PAR) und Rate Advancement Periods (RAP) für die klassischen Risikofaktoren. Ergebnisse: Die klassischen Risikofaktoren sind über einen Zeitraum von 13 Jahren Prädiktoren der Inzidenz von Herzinfarkten bei Männern sowie bei Frauen und Männern mit einer erhöhten Gesamtmortalität assoziiert. Insbesondere starkes (HRR=3,8; 95% KI 1,9–7,6) und weniger starkes (HRR=2,6; 1,4–5,2) Rauchen sowie eine medikamentös behandelte Hypertonie (HRR=2,4; 1,3–4,3) sind mit dem Auftreten von Infarkten assoziiert. Raucher mit einer Hypercholesterinämie sind besonders infarktgefährdet (HRR=5,8; 3,2–10,5). Die klassischen Risikofaktoren sind alleine oder in Kombination für 54,2% (PAR) der inzidenten Herzinfarkte verantwortlich. Die RAP für eine medikamentös behandelte Hypertonie beträgt 10,5, für eine Hypercholesterinämie 5,8 und für das Rauchen je nach Dosis 4,0–15,8 Jahre, das heißt, dass bei Vorliegen des betreffenden Risikofaktors das Herzinfarkt-Risiko um die entsprechende Anzahl von Jahren vorverlegt wird. Schlussfolgerungen: Den drei klassischen Risikofaktoren arterielle Hypertonie, Hypercholesterinämie und Rauchen kommt nach wie vor überragende Bedeutung für die Prävention der KHK zu. Knapp 60% aller aufgetretenen Herzinfarkte hätten vermieden werden können, wenn die Risikofaktoren nicht vorgelegen hätten. Die konsequente Aufklärung und Beratung sowie Früherkennung und Behandlung der Risikofaktoren haben daher entscheidende Bedeutung in der Primär- und Sekundärprävention der KHK.

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Eingegangen: 2. Dezember 2002, Akzeptiert: 5. Februar 2003

Correspondence to: Dr. med. Jan Heidrich

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Heidrich, J., Wellmann, J., Hense, HW. et al. Klassische Risikofaktoren für Herzinfarkt und Gesamtsterblichkeit in der Bevölkerung . Z Kardiol 92, 445–454 (2003). https://doi.org/10.1007/s00392-003-0930-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-003-0930-7

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