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Relationship between clinical and echocardiography-derived parameters and atrial activation as measured by the P-wave signal-averaged electrocardiogram

  • ARRHYTHMIA
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Zeitschrift für Kardiologie Aims and scope Submit manuscript

An Erratum to this article was published on 01 June 2002

Zusammenfassung

Die P-Wellen-Signalmittelungstechnik wird im Rahmen von Studien zur Erkennung von Patienten mit dem Risiko des Entstehens einer Arrhythmie, insbesondere von Vorhofflimmern, eingesetzt. Obwohl diese Technik in vielen Untersuchungen angewandt wurde, stehen kaum Daten zum Einfluss klinischer und echokardiografischer Faktoren auf die erfassten P-Wellen-Parameter zur Verfügung. In dieser Studie wurde bei 100 herzgesunden Probanden nach echokardiografischer Untersuchung eine P-Wellen-Signalmittelung durchgeführt. Die signalgemittelte P-Wellen-Dauer betrug im Mittel 122±16ms und korrelierte in der univariaten Analyse mit Alter, linksatrialem und linksventrikulärem enddiastolischen Durchmesser (r=0,287, 0,393 und 0,375; p=0,004, <>;0,0001 und <>;0,0001). In der multivariaten Analyse zeigte sich nur das Alter der Probanden als ein die P-Wellen-Dauer unabhängig beeinflussender Faktor (p=0,02). Gruppierung der Probanden nach Alter ergab signifikante Unterschiede sowohl des linksatrialen Durchmessers als auch der P-Wellen Dauer. Schlussfolgerung Die Ergebnisse dieser Studie zeigen, dass die P-Wellen-Dauer signifikant vom Alter der Probanden abhängt. Eine mögliche Erklärung hierfür liegt in der mit dem Alter zunehmenden Fibrose der Herzvorhöfe, welche die Erregungsausbreitung verlangsamt. Diese Daten sollten in Betracht gezogen werden, wenn P-Wellen-Signalmittelungstechnik zur Risikostratifizierung bezüglich des Auftretens von Vorhofflimmern bei Patienten eingesetzt wird.

Summary

P-wave signal averaging is used in an attempt to detect patients at risk of atrial arrhythmias, particularly atrial fibrillation. Although many studies utilized this method, data on the relationship between clinical and echocardiographic variables and signal averaged P-wave parameters are sparse. Thus, we performed a prospective study to evaluate the influence of important clinical and echocardiographic variables on P-wave parameters. The study included 100 probands without demonstrable cardiac disease. P-wave signal averaging was performed after echocardiographic examination in all subjects. Overall P-wave duration averaged 122±16 ms and correlated significantly with age, left atrial and left ventricular end-diastolic diameter on univariate analysis (r=0.287, 0.393 and 0.375; p=0.004, <>;0.0001 and <>;0.0001, respectively). On multivariate analysis, however, age was the only independent factor affecting signal averaged P-wave duration (p=0.02). There were statistically significant differences in left atrial size and P-wave duration if probands were grouped according to their age. Conclusion There is a significant relationship between signal averaged P-wave duration and age. This may be due to increased atrial fibrosis in elderly subjects. These data should be considered when signal-averaged P wave duration is used as a risk stratifier in patients prone to atrial fibrillation.

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Received: 7 August 2001 Accepted: 23 October 2001

An erratum to this article is available at http://dx.doi.org/10.1007/s003920200053.

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Hohnloser, S., Ehrlich, J., Steul, K. et al. Relationship between clinical and echocardiography-derived parameters and atrial activation as measured by the P-wave signal-averaged electrocardiogram. Z Kardiol 91, 404–409 (2002). https://doi.org/10.1007/s00392-002-0788-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-002-0788-0

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