Versorgungsplanung für Menschen mit Demenz am Übergang von der Häuslichkeit ins Pflegeheim: der „Balance-of-Care“-Ansatz im RightTimePlaceCare-Projekt in Deutschland

Care planning for people with dementia on the margins of care between home care and nursing home: the balance of care approach in the RightTimePlaceCare project in Germany

Zusammenfassung

Ziel

Der „Balance-of-Care“-Ansatz ist ein strategisches Instrument zur Ressourcenplanung, mit dessen Hilfe die Angemessenheit von Versorgungsarrangements und deren Kostenimplikationen erforscht werden können. Wir beschreiben eine Balance-of-Care-Anwendung bei Menschen mit Demenz in Deutschland am Übergang zwischen häuslicher und stationärer Versorgung.

Methoden

In einem sequenziellen „mixed methods design“ wurden auf strukturierte Weise empirische Daten, die Einschätzung professioneller Akteure im Gesundheitswesen (Panels) und Kostenschätzungen verknüpft. Daten wurden im Rahmen des Projektes RightTimePlaceCare an 235 Menschen mit Demenz und ihren pflegenden Angehörigen in 2 Pflegesettings, Häuslichkeit und Pflegeheim, erhoben.

Ergebnisse

Basierend auf 5 Schlüsselvariablen wurden Typisierungen von Menschen mit Demenz mit vergleichbaren Bedarfen entwickelt. In den Panels wurde 4 Typisierungen identifiziert, die Personen repräsentieren, die gegenwärtig im Pflegeheim leben, und die ein Potenzial für eine Betreuung in der Häuslichkeit oder betreutes Wohnen haben. Für diese 4 Typisierungen wurden exemplarische häusliche Versorgungsarrangements ausgearbeitet, mit Kostenschätzungen belegt und mit den Kosten einer stationären Versorgung verglichen.

Diskussion

Für spezifische Gruppen von Menschen mit Demenz in Deutschland, die in der Realität stationär versorgt werden, könnte es Möglichkeiten für eine Betreuung in der Häuslichkeit geben. Trotz Limitierungen belegt diese Studie erstmals für Deutschland das Potenzial des Balance-of-Care-Ansatzes, für Menschen mit Demenz strukturierte Empfehlungen zur Versorgungsplanung zu generieren.

Abstract

Background

The balance of care approach is a strategic planning framework that can be used to research the adequacy of care arrangements and the cost implications. It seeks to identify people who are on the margins of care, i. e. whose care and nursing needs could be met in more than one setting, and explores the relative costs of the possible alternatives. This article describes a balance of care application for people with dementia in a transitional phase between home and institutional care in Germany.

Methods

A sequential mixed-methods design was applied that combined empirical data, the decision of healthcare professionals (panels) and cost estimates in a structured way. Data were collected as part of the RightTimePlaceCare project from 235 people with dementia and their caregivers in 2 settings, in nursing homes and domestic care.

Results

Based on five key variables, case types of people with dementia with comparable needs were developed. In panels with healthcare professionals there was consensus that people represented by four of these case types could by cared for at home while the reference group of actual study participants was currently being cared for in nursing homes. For these four case types, exemplary home care arrangements were formulated, costs were estimated and compared to institutional care costs.

Conclusion

There is a potential for home care for a significant group of people with dementia currently admitted to institutional care. Some of the alternative home care arrangements were cost-saving. Despite some limitations, the study demonstrated the utility of the balance of care approach to support the development of empirically based expert recommendations on care provision.

This is a preview of subscription content, log in to check access.

Literatur

  1. 1.

    Challis D, Tucker S, Wilberforce M, Brand C, Abendstern M, Stewart K, Jasper R, Harrington V, Verbeek H, Jolley D et al (2014) National trends and local delivery in old age mental health services: towards an evidence base. A mixed-methodology study of the balance of care approach, community mental health teams and specialist mental health outreach to care homes. NIHR Journals Library, Southampton

    Google Scholar 

  2. 2.

    Curtis L (2010) Unit costs of health and social care. https://www.pssru.ac.uk/pub/uc/uc2010/uc2010.pdf. Zugegriffen: 16. Nov. 2018

    Google Scholar 

  3. 3.

    Gustavsson A, Jonsson L, Rapp T, Reynish E, Ousset PJ, Andrieu S, Cantet C, Winblad B, Vellas B, Wimo A (2010) Differences in resource use and costs of dementia care between European countries: baseline data from the ICTUS study. J Nutr Health Aging 14:648–654

    CAS  Article  Google Scholar 

  4. 4.

    Jönsson L, Eriksdotter Jonhagen M, Kilander L, Soininen H, Hallikainen M, Waldemar G, Nygaard H, Andreasen N, Winblad B, Wimo A (2006) Determinants of costs of care for patients with Alzheimer’s disease. Int J Geriatr Psychiatry 21:449–459

    Article  Google Scholar 

  5. 5.

    Katz S (1983) Assessing self-maintenance: activities of daily living, mobility, and instrumental activities of daily living. J Am Geriatr Soc 31:721–727

    CAS  Article  Google Scholar 

  6. 6.

    Kaufer DI, Cummings JL, Ketchel P, Smith V, MacMillan A, Shelley T et al (2000) Validation of the NPI-Q, a brief clinical form of the Neuropsychiatric Inventory. J Neuropsychiatry Clin Neurosci 12:233–239

    CAS  Article  Google Scholar 

  7. 7.

    Kavanagh S, Schneider J, Knapp M, Beechman J (1993) Elderly people with cognitive impairment: costing possible changes in the balance of care. Health Soc Care Community 1:69–80

    Article  Google Scholar 

  8. 8.

    Luppa M, Luck T, Brahler E, Konig HH, Riedel-Heller SG (2008) Prediction of institutionalisation in dementia. A systematic review. Dement Geriatr Cogn Disord 26:65–78

    Article  Google Scholar 

  9. 9.

    de Meijer C, Brouwer W, Koopmanschap M, van den Berg B, van Exel J (2010) The value of informal care—a further investigation of the feasibility of contingent valuation in informal caregivers. J Health Econ 19:755–771

    Article  Google Scholar 

  10. 10.

    Molloy DW, Alemayehu E, Roberts R (1991) Reliability of a standardized mini-mental state examination compared with the traditional mini-mental state examination. Am J Psychiatry 1:102–105

    Google Scholar 

  11. 11.

    Mooney GH (1978) Planning for balance of care of the elderly. Scott J Polit Econ 25:149–164

    Article  Google Scholar 

  12. 12.

    Greiner W, Schöffski O (2012) Grundprinzipien einer Wirtschaftlichkeitsuntersuchung. In: Schöffski O, Graf von der Schulenburg J‑M (Hrsg) Gesundheitsökonomische Evaluationen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 155–180

    Google Scholar 

  13. 13.

    Stephan A, Renom-Guiteras A, Juchems S, Meyer G (2013) Der Balance of Care Ansatz zur Generierung passgenauer Versorgungsangebote für Menschen mit Demenz zwischen Häuslichkeit und Pflegeheim: Anwendungserfahrungen in Deutschland. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 107:597–605

    Article  Google Scholar 

  14. 14.

    Tan SS, Oostenbrink J, Rutten FFH (2006) Costs and prices of healthcare services in the Netherlands: a micro costing approach based on case-vignettes: A contribution to Work Package 9 of the EU funded research project ‘HealthBASKET’: Assessment of services delivered and costs. https://ehma.org/wp-content/uploads/2016/08/HB-WP9-Report-Netherlands.pdf. Zugegriffen: 16. Nov. 2018

    Google Scholar 

  15. 15.

    Tucker S, Hughes J, Burns A, Challis D (2008) The balance of care: reconfiguring services for older people with mental health problems. Aging Ment Health 12:81–91

    CAS  Article  Google Scholar 

  16. 16.

    Tucker S, Brand C, Wilberforce M, Challis D (2013) The balance of care approach to health and social care planning: lessons from a systematic literature review. Health Serv Manag Res 26:18–28

    Article  Google Scholar 

  17. 17.

    Tucker S, Sutcliffe C, Bowns I, Challis D, Saks K, Verbeek H, Cabrera E, Karlsson S, Leino-Kilpi H, Meyer G et al (2016) Improving the mix of institutional and community care for older people with dementia: an application of the balance of care approach in eight European countries. Aging Ment Health 20:1327–1338

    CAS  Article  Google Scholar 

  18. 18.

    Verbeek H, Meyer G, Leino-Kilpi H, Zabalegui A, Hallberg IR, Saks K, Soto ME, Challis D, Sauerland D, Hamers JP (2012) A European study investigating patterns of transition from home care towards institutional dementia care: the protocol of a RightTimePlaceCare study. BMC Public Health 12:68. https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-68

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. 19.

    Wimo A, Jonsson L (2000) The societal costs of dementia [Demenssjukdomarnas samhällskostnader. Socialstyrelsen, Stockholm

    Google Scholar 

  20. 20.

    Wübker A, Zwakhalen SMG, Challis D, Suhonen R, Karlsson S, Zabalegui A, Soto M, Saks K, Sauerland D (2016) Costs of care for people with dementia just before and after nursing home placement: primary data from eight European countries. Eur J Health Econ 16:689–707

    Article  Google Scholar 

  21. 21.

    Zarit SH, Reever KE, Bach-Peterson J (1980) Relatives of the impaired elderly: correlates of feelings of burden. Gerontologist 20:649–655

    CAS  Article  Google Scholar 

Download references

Förderung

Das RightTimePlaceCare-Projekt wurde im 7. Rahmenprogramm der Europäischen Kommission gefördert (Projekt-Nr. 242153).

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to PD Dr. rer. med. Dipl.-Psych. Anja Broda or Dr. rer. medic. Astrid Stephan.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Broda, A. Wübker, P. Bremer, G. Meyer, A. Renom Guiteras, D. Sauerland und A. Stephan geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Das Forschungsprojekt erhielt ein positives Ethikvotum durch die Deutsche Gesellschaft für Pflegewissenschaft (Datum: 2010-10-07). Von allen TeilnehmerInnen liegt eine schriftliche Einverständniserklärung vor.

Caption Electronic Supplementary Material

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Broda, A., Wübker, A., Bremer, P. et al. Versorgungsplanung für Menschen mit Demenz am Übergang von der Häuslichkeit ins Pflegeheim: der „Balance-of-Care“-Ansatz im RightTimePlaceCare-Projekt in Deutschland. Z Gerontol Geriat 52, 751–757 (2019). https://doi.org/10.1007/s00391-019-01510-w

Download citation

Schlüsselwörter

  • Demenz
  • Balance of Care
  • Pflegeheim
  • Häuslichkeit
  • Kostenanalyse

Keywords

  • Dementia
  • Balance of care
  • Nursing home
  • Home care
  • Costs analysis