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Do independent geriatric outpatients with nocturnal polyuria profit from desmopressin?

  • W. Weinrebe
  • S. Käbe-Frisch
  • I. Füsgen
  • M. Karaman
  • E. Johannsdottir
  • S. Rupp
Original Contributions

Abstract

Objective

To compare the efficacy of desmopressin and placebo in independent geriatric outpatients with nocturnal polyuria (NP).

Methods

A prospective, randomized, single-center, national, double blind, placebo-controlled, fixed-dose, parallel group comparative trial was carried out. The study included 110 geriatric outpatients, 55 patients per treatment group using desmopressin acetate nasal spray (strength: 0.1 mg/ml) once daily of 10 μg/spray blast or placebo.

Measurement

The NP positive geriatric outpatients with >33% nocturnal urine output volume, antidiuretic hormone (ADH) positive or negative were treated over 10 days with intranasal spray in the evening time (7 p.m.), drug or placebo. On day 1 voiding frequency, voiding volumes day and night, serum osmolarity and arginine-vasopressin (AVP) were measured at 7 p.m. On days 2, 5 and 10 creatinine, blood urea nitrogen (bun), blood count and C‑reactive protein (CrP), vena cava diameter and bioimpedance were measured and a structured interview was implemented (voiding frequency, sleeping behavior and subjective and cognitive behavior).

Results

The NP patients showed a mean night voiding volume of 50.60%, 39.21% (n = 102) showed a low AVP level at baseline with no correlation to sodium concentration or voiding frequencies. The primary efficacy criterion, a decrease of the nocturnal voiding frequency during the course of the clinical trial as change from baseline at day 10 (visit 4) was 50% versus 41.40% in the verum versus placebo group, respectively but the differences were not significant. The U‑test showed superiority of AVP-positive NP patients to a positive reaction on desmopressin. Sleeping time hours increased in both groups without significant differences.

Conclusion

In this 10-day clinical trial desmopressin was not proven to be therapeutically superior to placebo with respect to micturition frequency or sleeping hours. Independent geriatric outpatients with decreased ADH levels seemed to respond and benefit from active treatment with desmopressin. The unexpected results in the placebo group may be due to the effect of intensive outpatient care and information on NP outpatients with normal AVP levels.

Keywords

Nocturnal polyuria Independent geriatric outpatients Desmopressin AVP 

Profitieren autonome, ambulante geriatrische Patienten mit nächtlicher Polyurie von Desmopressin?

Zusammenfassung

Ziel

Vergleich der Wirksamkeit von Desmopressin und Placebo bei autonomen, ambulanten geriatrischen Patienten mit nächtlicher Polyurie (NP).

Methoden

In eine prospektive, doppelblinde, randomisierte, placebokontrollierte nationale Single-center-Vergleichsstudie mit Parallelgruppen und fester Dosierung wurden 110 ambulante geriatrische Patienten eingeschlossen, 55 Patienten je Behandlungsgruppe. Es wurde Desmopressinacetat-Nasenspray (Konzentration 0,1 mg/ml) 1‑mal täglich 10 µg/Sprühstoß oder Placebo verwendet.

Messung

Die NP-positiven ambulanten geriatrischen Patienten mit >33 % nächtlichem Urinausscheidungsvolumen („antidiuretic hormone“ [ADH] positiv oder negativ) wurden über 10 Tage am Abend (19 Uhr) mit Nasenspray behandelt (Wirkstoff oder Placebo). An Tag 1 wurden um 19 Uhr die Miktionsfrequenz, das Tag- und Nachtmiktionsvolumen, die Serumosmolarität und Arginin-Vasopressin (AVP) bestimmt. An den Tagen 2, 5 und 10 wurden Kreatinin, Harnstoff, Blutbild und das C‑reaktive Protein (CRP) gemessen und der V.-cava-Durchmesser bestimmt. Zusätzlich wurden eine Bioimpedanzanalyse und ein strukturiertes Interview (Miktionsfrequenz, Schlafempfinden, subjektive und kognitive Störungen) durchgeführt.

Ergebnisse

Die NP-Patienten schieden durchschnittlich 50,6 % des 24-h-Urins in der Nacht aus. Ein Anteil von 39,21 % (n = 102) zeigte einen erniedrigten AVP-Spiegel in der Ausgangsmessung, ohne Korrelation mit der Natriumkonzentration oder den Miktionsfrequenzen. Das primäre Wirksamkeitskriterium, eine Verringerung der nächtlichen Miktionsfrequenz im Verlauf der klinischen Studie als Veränderung an Tag 10 (vierte Untersuchung) gegenüber der Ausgangsmessung, betrug in der Verumgruppe 50 % vs. 41,40 % in der Kontrollgruppe. Die Unterschiede waren aber nicht signifikant. Der U‑Test ergab eine Überlegenheit von AVP-positiven NP-Patienten bezüglich einer positiven Reaktion auf Desmopressin. Die Schlafzeit erhöhte sich in beiden Gruppen ohne signifikante Unterschiede.

Schlussfolgerung

In dieser 10-tägigen klinischen Studie zeigte Desmopressin kein signifikant besseres therapeutisches Ergebnis als Placebo hinsichtlich Miktionsfrequenz und Schlafstundenzuwachs. Autonome, ambulante geriatrische Patienten mit erniedrigten ADH-Spiegeln schienen auf die aktive Behandlung mit Desmopressin anzusprechen und davon zu profitieren. Die unerwarteten Ergebnisse aus der Placebogruppe sind möglicherweise auf die intensive ambulante Betreuung und Edukation von Patienten mit normalen AVP-Spiegeln zurückzuführen.

Schlüsselwörter

Nächtliche Polyurie Autonome, ambulante autonome geriatrische Patienten Desmopressin AVP 

Notes

Acknowledgements

We thank our colleagues from St. Elisabeth Hospital, Velbert and Hospital Zum Guten Hirten who provided insights and expertise that greatly assisted the research, although they may not agree with all of the interpretations/conclusion of this paper.

Compliance with ethical guidelines

Conflict of interest

W. Weinrebe, S. Käbe-Frisch, I. Füsgen, M. Karaman, E. Johannsdottir and S. Rupp declare that this research was partially supported by Gebro Pharma, Austria who provided desmopressin (Nocutil®) free of charge and covered the laboratory, equipment and analysis costs.

The study was performed on the basis of ethical approval from the ethics committee of the University of Witten-Herdecke and the Landesärztekammer Rheinland-Pfalz.

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Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Competence Center Geriatric MedicineHôpital Meyriez, HFRMeyriezSwitzerland
  2. 2.General PractitionerVelbertGermany
  3. 3.Competence Center Geriatric MedicineMarien KHBottropGermany
  4. 4.Institute for StatisticsBerlinGermany
  5. 5.Center for Lung DiseaseLöwensteinGermany
  6. 6.Competence Center Geriatric MedicineWartenbergGermany

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