Skip to main content
Log in

Strategien der altersadäquaten Pharmakotherapie bei Niereninsuffizienz

Strategies of age-adapted pharmacotherapy in renal failure

  • Beiträge zum Themenschwerpunkt
  • Published:
Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Viele ältere, multimorbide Patienten haben sowohl wegen ihres Alters als auch durch Vorerkrankungen wie Diabetes mellitus, Hypertonie oder Herzinsuffizienz ein erhöhtes Risiko für eine Niereninsuffizienz. Aufgrund einer eingeschränkten Nierenfunktion ist es erforderlich, die Arzneimitteltherapie zu adaptieren. Zu den Strategien zählen die adäquate Behandlung der Grunderkrankungen, die Prüfung der Indikationen, die Auswahl pharmakotherapeutischer Alternativen und bei einigen Arzneistoffen eine Anpassung der Dosis an die Nierenfunktion. Insbesondere bei geriatrischen Patienten liegt häufig eine umfangreiche und komplexe Arzneimitteltherapie vor. Zudem sind für das Erreichen des Therapieerfolgs die kognitiven und die motorischen Fähigkeiten des Patienten bei der Arzneimittelauswahl zu berücksichtigen. Der vorliegende Beitragt zeigt die Probleme von Arzneimitteltherapien auf, die nicht an die Nierenfunktion des Patienten adaptiert sind, und gibt einen Leitfaden zur Einschätzung von Nutzen und Risiken bei Patienten mit Niereninsuffizienz. Vor allem die Besonderheiten geriatrischer Patienten werden hierbei berücksichtigt und diskutiert.

Abstract

Many geriatric patients with multimorbidities have an increased risk for impaired renal function due to age and often the presence of comorbidities, such as diabetes mellitus, hypertension and heart failure. This impairment in kidney function in turn necessitates adjustments in drug therapy. A successful strategy for treating these patients includes treatment of the underlying diseases, a comprehensive review of the indications, selection of appropriate pharmacotherapeutic alternatives and for some drugs dose adjustment to the renal function. To achieve therapeutic success many patient individual factors, such as potentially complex medication regimens, polypharmacy, cognitive function and functional disabilities need to be considered when prescribing medications. This article describes the problems associated with drug therapy that is not adjusted to renal function and provides guidelines for assessment of the benefits and risks in patients with kidney failure. The characteristic features of geriatric patients in particular are considered and discussed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Rowe JW, Andres R, Tobin JD, Norris AH, Shock NW (1976) The effect of age on creatinine clearance in men: a cross-sectional and longitudinal study. J Gerontol 31:155–163

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Schaeffner ES, Ebert N, Delanaye P, Frei U, Gaedeke J, Jakob O et al (2012) Two novel equations to estimate kidney function in persons aged 70 years or older. Ann Intern Med 157:471–481

    Article  Google Scholar 

  3. Hoffman F, Boeschen D, Dörks M, Herget-Rosenthal S, Petersen J, Schmiemann G (2016) Niereninsuffizienz und Medikation bei Pflegeheimbewohnern. Dtsch Arztebl Int 113:92–98

    Google Scholar 

  4. Kurtal H, Schwenger V, Azzaro M, Abdollahnia N, Steinhagen-Thiessen E, Nieczaj R et al (2009) Clinical value of automatic reporting of estimated glomerular filtration rate in geriatrics. Gerontology 55:288–295

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Xue QL (2011) The frailty syndrome: definition and natural history. Clin Geriatr Med 27:1–15

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Uhrhan T, Schaefer M (2010) Arzneimittelversorgung und Arzneimittelsicherheit in stationären Pflegeeinrichtungen. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 53:451–459

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Schneeweiss S, Hasford J, Gottler M, Hoffmann A, Riethling AK, Avorn J (2002) Admissions caused by adverse drug events to internal medicine and emergency departments in hospitals: a longitudinal population-based study. Eur J Clin Pharmacol 58:285–291

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Campanelli CM (2012) American Geriatrics Society updated beers criteria for potentially inappropriate medication use in older adults: The American Geriatrics Society 2012 beers criteria update expert panel. J Am Geriatr Soc 60:616

    Article  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Universität Heidelberg, Abteilung Klinische Pharmakologie & Pharmakoepidemiologie. DOSING. Verfügbar unter: http://www.dosing.de. Zugegriffen: 3. Apr. 2016

  10. Fachinformationsverzeichnis Deutschland. Verfügbar unter: http://www.fachinfo.de. Zugegriffen: 10. Apr. 2016

  11. Salvi F, Marchetti A, D’Angelo F, Boemi M, Lattanzio F, Cherubini A (2012) Adverse drug events as a cause of hospitalization in older adults. Drug Saf 35(Suppl 1):29–45

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Onder G, Petrovic M, Tangiisuran B, Meinardi MC, Markito-Notenboom WP, Somers A et al (2010) Development and validation of a score to assess risk of adverse drug reactions among in-hospital patients 65 years or older: The GerontoNet ADR risk score. Arch Intern Med 170:1142–1148

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Cullinan S, O’Mahony D, O’Sullivan, Byrne S. Use of a frailty index to identify potentially inappropriate prescribing and adverse drug reaction risks in older patients. Age Ageing. 2016;45:115–20

  14. Sharif-Askari FS, Syed Sulaiman SA, Saheb Sharif-Askari N, Sayed Al Hussain A (2014) Development of an adverse drug reaction risk assessment score among hospitalized patients with chronic kidney disease. PLoS ONE 9(4):e95991

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Burkhardt H, Wehling M (2010) Probleme bei der Pharmakotherapie älterer Patienten. Internist 51(6):737–748

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Nikolaus T, Bach M, Oster P, Schlierf G (1995) The timed test of money counting: A simple method of recognizing geriatric patients at risk for increased health care. Aging 7(3):179–183

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Wehling M, Burkhardt H (2010) Arzneitherapie für Ältere. Springer, Berlin

    Book  Google Scholar 

  18. Holt S, Schmiedl S, Thurmann PA (2010) Potentially inappropriate medications in the elderly: the PRISCUS list. Dtsch Arztebl Int 107:543–551

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Rifkin DE, Winkelmayer WC (2010) Medication issues in older individuals with CKD. Adv Chronic Kidney Dis 17:320–328

  20. Fachinformation. Fachinformation Glucophage®. Verfügbar unter: http://www.fachinfo.de. Zugegriffen: 3. Mrz. 2016

  21. Bundesinsitut für Arzneimittel und Medizinprodukte. Metformin: Aktualisierung der Fach- und Gebrauchsinformation hinsichtlich der Kontraindikation bei Patienten mit eingeschränkter Nierenfunktion 2015. Verfügbar unter: http://www.bfarm.de/SharedDocs/Risikoinformationen/Pharmakovigilanz/DE/RI/2015/RI-metformin.html. Zugegriffen: 3. Apr. 2016

  22. Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin. Nationale Versorgungsleitlinie: Nierenerkrankungen bei Diabetes im Erwachsenenalter, Langfassung; 1. Auflage 2015 . Verfügbar unter: http://www.leitlinien.de/nvl/diabetes/nierenerkrankungen. Zugegriffen: 10. Apr. 2016

  23. Ashley C, Dunleavy A (2014) The renal drug handbook, 4. Aufl. Taylor & Francis Ltd., London

    Google Scholar 

  24. Aronoff GR, Bennett WG, Berns JS et al (Hrsg.) (2007) Drug prescribing in renal failure: Dosing guidelines for adults and children. American College of Physicians, Versa Press, Philadelphia

    Google Scholar 

  25. Karsch-Volk M, Schmid E, Wagenpfeil S, Linde K, Heemann U, Schneider A (2013) Kidney function and clinical recommendations of drug dose adjustment in geriatric patients. BMC Geriatr 13:92

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  26. Collins R, Armitage J, Parish S, Sleigh P, Peto R (2003) Heart Protection Study Collaborative G. MRC/BHF Heart Protection Study of cholesterol-lowering with simvastatin in 5963 people with diabetes: A randomised placebo-controlled trial. Lancet 361(9374):2005–2016

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. AWMF. S3-Leitlinie: Hausärztliche Versorgung von nicht-dialysepflichtiger Niereninsuffizienz 2016. Verfügbar unter: http://www.awmf.org/leitlinien/detail/anmeldung/1/ll/053-048.html. Zugegriffen: 10. Apr. 2016

  28. Hanlon JT, Aspinall SL, Semla TP, Weisbord SD, Fried LF, Good CB et al (2009) Consensus guidelines for oral dosing of primarily renally cleared medications in older adults. J Am Geriatr Soc 57:335–340

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Harenberg J, Bauersachs R, Diehm C, Lawall H, Burkhardt H, Gerlach H et al (2010) Anticoagulation in the elderly. Internist 51:1446–1455

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Thürmann PA, Schmiedl S (2011) Pharmakotherapie alter Patienten. Med Klin Intensivmed Notfmed 106:16–23

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir danken Kayleigh Bornhauser, PharmD, für ihre Unterstützung bei der Erstellung des englischsprachigen Abstracts.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to R. Lenssen or A. Liekweg.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

R. Lenssen und A. Liekweg geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Lenssen, R., Liekweg, A. Strategien der altersadäquaten Pharmakotherapie bei Niereninsuffizienz. Z Gerontol Geriat 49, 494–499 (2016). https://doi.org/10.1007/s00391-016-1111-4

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-016-1111-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation