Abstract
Background
Given the demographic changes, the need for effective geriatric intervention is obvious. Geriatric care aims to maintain the highest possible level of independence and quality of life and to reduce the risk of need for care.
Objectives
This study investigated the benefits of geriatric care on functional performance, mobility and cognition.
Material and methods
This study involved a retrospective analysis of clinical data from 646 patients. At hospital admission and discharge functional status was assessed using the Barthel index. Mobility was evaluated by means of the Tinetti test and cognition by the mini-mental state examination (MMSE). A follow-up was conducted on 112 patients 2–5 months after hospital discharge. Statistical analysis included t-tests including Cohen's d for effect size and multivariate regression analysis.
Results
The mean age of the study population was 81.1 ± 7.1 years including 439 women (68 %) and 207 men (32 %). There were significant average improvements for activities of daily living (ADL), mobility and cognition comparing discharge and admission scores. For functional and mobility status, effect sizes were medium to high. Regression analyses showed that ADL improvement was predicted by functional, mobile and cognitive status at admission. Follow-up analyses revealed a high percentage of former patients still living at home and an overall maintenance of ADL levels.
Conclusion
Geriatric patients seem to experience long-term improvements during geriatric treatment, which appears to fulfill its aim of recovering independence. For a better understanding of relevant factors for the recreation of geriatric patients, further research is needed, e.g. with respect to the impact of the nutritional status.
Zusammenfassung
Hintergrund
Durch den demographischen Wandel in Deutschland wird die Bedeutung effektiver geriatrischer Interventionen immer größer. Die geriatrische Versorgung zielt darauf ab, das höchstmögliche Niveau an Selbständigkeit und Lebensqualität zu erhalten und das Risiko für Pflegebedürftigkeit zu verringern.
Ziel der Arbeit
Die Studie untersuchte die Fortschritte hinsichtlich der ADL („activities of daily living“), der Mobilität und der Kognition während einer geriatrischen Behandlung.
Material und Methoden
Die Studie umfasste eine retrospektive Analyse klinischer Daten von 646 Patienten. Bei Aufnahme und Entlassung war der funktionelle Status mit dem Barthel-Index erhoben worden, für die Mobilität war der Tinetti-Test und für die Kognition die MMSE („mini-mental state examination“) verwendet worden. Zwei bis 5 Monate nach Entlassung erfolgte eine Nacherhebung mit 112 der ehemaligen Patienten. Die statistische Auswertung umfasste t-Tests mit Cohens d als Maß für die Effektstärke und eine multivariate Regressionsanalyse.
Ergebnisse
Das Durchschnittsalter des Studienkollektivs betrug 81,1 ± 7,1 Jahre (439 Frauen, 68 %; 207 Männer, 32 %). Beim Vergleich von Aufnahme- und Entlassungswerten konnten sowohl in den ADL als auch in Mobilität und Kognition im Mittel signifikante Verbesserungen festgestellt werden. Für ADL und Mobilität waren mittlere bis hohe Effektstärken nachweisbar. Regressionsanalytisch zeigte sich, dass die Fortschritte in den ADL durch den funktionellen, mobilen und kognitiven Status bei Aufnahme vorhergesagt wurden. Beim Follow-up lebte die Mehrheit der nach Hause entlassenen Patienten weiterhin in der eigenen Häuslichkeit bei unverändertem ADL-Niveau.
Diskussion
Geriatrische Patienten profitieren längerfristig von geriatrischer Behandlung, welche ihr Ziel, den Erhalt der Selbstständigkeit, erfüllt. Um Faktoren für die Erholung geriatrischer Patienten besser zu verstehen, ist weitere Forschung nötig, zum Beispiel hinsichtlich des Ernährungsstatus.
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S. Bordne, R.-J. Schulz and S. Zank declare that there are no conflicts of interest.
This article does not contain any studies with human or animal subjects.
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R.-J. Schulz and S. Zank contributed in equal parts
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Bordne, S., Schulz, RJ. & Zank, S. Effects of inpatient geriatric interventions in a German geriatric hospital. Z Gerontol Geriat 48, 370–375 (2015). https://doi.org/10.1007/s00391-015-0870-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-015-0870-7