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Schwere Pneumokokkeninfektionen im Alter – impfpräventabel

Severe pneumococcal infections in the elderly – preventable by vaccination

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Zusammenfassung

Alte Menschen haben eine hohe Anfälligkeit gegen Pneumokokken. Eine Datensammlung von Laborergebnisse aus Deutschland in den Jahren 2005–2010 belegt, dass eine Infektion mit diesen Bakterien gerade bei Senioren häufig noch durch eine bedrohliche Sepsis erschwert wird. Frauen sind offensichtlich weniger betroffen. Die Mehrzahl der Infektionen trat während der Wintermonate auf. Ein Großteil, nämlich ca. 80% aller Isolate, gehören zu denjenigen Serovarietäten, die im 23-valenten Polysaccharidimpfstoff enthalten sind, ca. 70% aller Isolate sind im 13-valenten Konjugatimpfstoff enthalten. Folglich hätten solche schwerwiegende Komplikationen, die mit langen Aufenthaltsdauern auf Intensivstationen und mit einer hohen Mortalität einhergehen, vermieden werden können, wenn die alten Menschen vorher geimpft worden wären, was aber nur für einen kleinen Teil (28%) zutrifft. Vor Kurzem wurde ein neuer konjugierter Impfstoff zugelassen. Für eine antibiotische Therapie stehen im Grunde viele Medikamente zur Verfügung: Cefotaxim und Ceftriaxon sind in Deutschland eigentlich immer, zumindest in vitro, wirksam. Resistenzen gegen Penicillin und Ampicillin sind ganz selten. Auch gegen Chinolone, wie Levofloxacin und Moxifloxacin, sind die Isolate fast ausnahmslos empfindlich. Gegen Makrolide, wie Erythromycin, sind einige Isolate resistent; aber in den letzten Jahren nimmt die Häufigkeit stetig ab. Dennoch kommt in vielen Fällen diese Therapie zu spät. Deshalb wäre Prävention sehr wichtig.

Abstract

Elderly people are more susceptible to pneumococcal infections. Data in Germany from 2005–2010 shows that especially seniors are prone to develop serious complications such as sepsis. Women are obviously less affected than men. Most of the infections occurred during the winter months. The majority of isolates, i.e., about 80%, possess capsular polysaccharide antigens which are represented in the 23-valent vaccine. Consequently, it could be assumed that the severe complications ensuing long hospital stays and associated with a high mortality could have been avoided, if the elderly people would have been vaccinated, which, however, was only true in a small proportion (28%). Recently, a new conjugated vaccine was introduced to the market. In principle, several antibiotics are available for direct antibacterial treatment. All isolates are susceptible to cefotaxime as well as to ceftriaxone. Resistance to penicillin as well as ampicillin is very rare in Germany. The vast majority of isolates are susceptible to quinolones such as levofloxacin and moxifloxacin. Resistance to macrolides, for example to erythromycin, occurs to a certain extent but the percentage has been declining in recent years. Nevertheless, in many instances therapy is too late. Thus, prevention is of great importance.

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Literatur

  1. Auburtin M, Wolff M, Charpentier J et al (2006) Detrimental role of delayed antibiotic administration and penicillin-nonsusceptible strains in adult intensive care unit patients with pneumococcal meningitis: the PNEUMOREA prospective multicenter study. Crit Care Med 34:2758–2765

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Babouee B, Widmer AF, Battegay M (2011) Impfungen gegen Pneumokokken und Influenza. Wie groß ist die Evidenz? Internist 52:265–276

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Dagan R (2009) Impact of pneumococcal conjugate vaccine on infections caused by antibiotic-resistant Streptococcus pneumoniae. Clin Microbiol Infect 15(Suppl 3):16–20

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Duggan ST (2010) Pneumococcal polysaccharide conjugate vaccine (13-valent, adsorbed) [prevenar 13®]. Drugs 70:1973–1986

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Gavazzi G, Krause KH (2002) Ageing and infection. Lancet Infect Dis 2:659–666

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. GERMAP (2008) Antibiotika-Resistenz und -Verbrauch. Bericht über Antibiotikaverbrauch und die Verbreitung von Antibiotikaresistenzen in der Human- und Veterinärmedizin in Deutschland. http://www. P-e-g.org. S 317. Zugegriffen:?

  7. Greenberg RN, Gurtman A, Frenck R et al (2011) A phase 3, randomized, active-controlled trial to evaluate the safety, tolerability, and immunogenicity of sequential administration of 13-valent pneumococcal conjugate vaccine (PCV13) and 23-valent pneumococcal polysaccharide vaccine (PPSV23) administered at 1-year intervals in PPSV23-naïve adults 60–64 years of age. 49th ISDA, Boston. Abstract 665

  8. Gross H (2010) Pneumokokkenpneumonie trotz Impfung? Was taugt die Vakzine für Senioren? MMW Fortschr Med 152:16

    PubMed  Google Scholar 

  9. Grubeck-Loebenstein B (2010) Fading immune protection in old age: vaccination in the elderly. J Comp Pathol 142(Suppl 1):116–119

    Article  Google Scholar 

  10. Hof H, Bartel J, Wallacher B, Ries A (2010) Impfungen. Welche sind im Alter wichtig? Allgemeinarzt 15:34–37

    Google Scholar 

  11. Hof H, Dörries R (2009) Streptococcus pneumoniae (Pneumokokken). Medizinische Mikrobiologie. Duale Reihe, 4. Aufl. Thieme, Stuttgart, S 326–328

  12. Hof H, Geginat G, Fleck R, Wallacher B (2009) Impfungen XXS pocket. Börm Bruckmeier, Grünwald

  13. Hof H, Mertgen CP, Witte K (2002) Antibiotika in der Geriatrie. Socio-Medico, Wessobrunn, S 19–66

  14. Hof H, Oberdorfer K, Singer S et al (2011) Pneumokokkensepsis im Alter – Implikationen für die Impfung alter Menschen gegen Pneumokokken. Dtsch Med Wochenschr 136:2562–2564

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Hutt HJ, Bennerscheidt P, Thiel B, Arand M (2010) Immunseneszenz und Impfung im höheren Lebensalter. Ein Diskussionsbeitrag. Med Klinik 105:802–807

    Article  Google Scholar 

  16. Imöhl M, Reinert RR, Linden M van der (2009) Adult invasive pneumococcal disease between 2003 and 2006 in North-Rhine Westphalia, Germany: serotype distribution before recommendation for general pneumococcal conjugate vaccination for children < 2 years of age. Clin Microbiol Infect 15:1008–1012

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Lam S, Jodlowski TZ (2009) Vaccines for older adults. Consult Pharm 24:380–391

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Melin M, Trzciński K, Meri S et al (2010) The capsular serotype of Streptococcus pneumoniae is more important than the genetic background for resistance to complement. Infect Immun 78:5262–5270

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Mykietiuk A, Carratalà J, Domínguez A et al (2006) Effect of prior pneumococcal vaccination on clinical outcome of hospitalized adults with community-acquired pneumococcal pneumonia. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 25:457–462

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. O’Brien KL, Hochman M, Goldblatt D (2007) Combined schedules of pneumococcal conjugate and polysaccharide vaccines: is hyporesponsiveness an issue? Lancet Infect Dis 7:597–606

    Article  Google Scholar 

  21. PEG (2002) Positionspapier. Impfungen gegen Pneumokokken-Erkrankungen. Chemotherapie J 11:117–121

    Google Scholar 

  22. Pletz MW, Maus U, Hohlfeld JM et al (2008) Pneumokokkenimpfung: Konjugatimpfstoff induziert Herdenimmunität und reduziert Antibiotikaresistenz. Dtsch Med Wochenschr 133:358–362

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Pletz MW, Maus U, Krug N et al (2008) Pneumococcal vaccines: mechanism of action, impact on epidemiology and adaption of the species. Int J Antimicrob Agents 32:199–206

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Reinert RR, Lütticken R (2004) Streptococcus pneumoniae. In: Adam D, Doerr HW, Link H, Lode H (Hrsg) Die Infektiologie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 928–931

  25. Robert-Koch-Institut (2010) Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am RKI. Stand: Juli 2010. Epidemiol Bulletin 30

  26. Robert-Koch-Institut (2009) Mitteilung der Ständigen Impfkommission am RKI. Pneumokokken-Polysaccharid-Impfung – Anpassung der Empfehlung und Begründung. Epidemiol Bulletin 32, S 337–338

  27. Scott A (2010) Pneumococcal infections. In: Warrell DA, Cox TM, Firth JD, Ogg GS (eds) Oxford textbook of medicine, 5th edn. Oxford University Press, Oxford, pp 679–692

  28. Simell B, Vuorela A, Ekström N et al (2011) Aging reduces the functionality of anti-pneumococcal antibodies and the killing of Streptococcus pneumoniae by neutrophil phagocytosis. Vaccine 29:1929–1934

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Vila-Córcoles A, Ochoa-Gondar O, Hospital I et al (2006) Protective effects of the 23-valent pneumococcal polysaccharide vaccine in the elderly population: the EVAN-65 study. Clin Infect Dis 43:860–868

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Winston CA, Wortley PM, Lees KA (2006) Factors associated with vaccination of medicare beneficiaries in five U.S. communities: results from the racial and ethnic adult disparities in immunization initiative survey, 2003. J Am Geriatr Soc 54:303–310

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Yu VL, Chiou CC, Feldman C et al (2003) An international prospective study of pneumococcal bacteremia: correlation with in vitro resistance, antibiotics administered, and clinical outcome. Clin Infect Dis 37:230–237

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Hof, H., Fahr, A., Holfelder, M. et al. Schwere Pneumokokkeninfektionen im Alter – impfpräventabel. Z Gerontol Geriat 46, 160–166 (2013). https://doi.org/10.1007/s00391-012-0339-x

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