Skip to main content

Demenzscreening per Telefon

Eine Reliabilitäts- und Evaluationsstudie zum Telefoninterview für den kognitiven Status (TICS) in seiner modifizierten deutschen Fassung

Screening for dementia using telephone interviews

An evaluation and reliability study of the Telephone Interview for Cognitive Status (TICS) in its modified German version

Zusammenfassung

Hintergrund

Aussagen über das Vorliegen kognitiver Störungen oder Demenzen in epidemiologischen Studien, die Telefoninterviews zur Datenaufnahme einsetzen, erfordern validierte, reliable, nicht zu umfangreiche und für ein Telefoninterview geeignete Befragungsinstrumente. Für das einzige in Deutschland bislang angewendete Instrument, das Telefoninterview für den kognitiven Status (TICS) in seiner modifizierten Fassung, fehlen noch weitere Daten bezüglich Reliabilität und Anwendbarkeit.

Material und Methoden

Die Studienteilnehmer wurden in neun Hausarztpraxen rekrutiert. Die Evaluation erfolgte an 197 Teilnehmern (davon 115 Frauen, Durchschnittsalter 78,5±4,1 Jahre), für die eine kognitive Testung per Telefon sowie ein Assessment mittels Mini-Mental-Status-Test (MMST) in der Hausarztpraxis durchgeführt wurde. Für die Reliabilitätstestung wurde eine Gruppe von 91 Teilnehmern (davon 55 Frauen, Durchschnittsalter 78,1±4,1 Jahre) zweimal innerhalb von 30 Tagen telefonisch mittels TICS in modifizierter deutscher Fassung kontaktiert.

Ergebnisse

Der Intraklassenkorrelationskoeffizient (ICC) als Maß der Reliabilität lag bei 0,67 (95%-Konfidenzintervall: 0,53; 0,77). Der Bland-Altman-Plot zeigte keine Abhängigkeit der Messabweichungen von der Höhe des Testwerts. Für den Gesamttestwert fand sich kein Unterschied im Vorher-Nachher-Vergleich, wohl aber für die verzögerte Wiedergabe einer Wortliste und das Rückwärtszählen in 7er-Schritten. Die Korrelation zwischen TICS und MMST war mit einem Korrelationskoeffizienten nach Spearman von 0,48 (95%-Konfidenzintervall: 0,36; 0,58) allenfalls moderat. Die Testwerte des TICS waren abhängig vom Alter und Bildungsgrad der getesteten Person.

Schlussfolgerungen

Das TICS in seiner modifizierten deutschen Fassung ist ein akzeptabel reliables Instrument zur kognitiven Testung per Telefoninterview. Die Werte sind abhängig von Alter und Bildungsgrad. Die Korrelation zwischen TICS und MMST ist allenfalls moderat ausgeprägt.

Abstract

Background

To assess cognitive impairment or dementia in epidemiologic studies using telephone interviews for data acquisition, valid, reliable and short instruments suitable for telephone administration are required. For the Telephone Interview for Cognitive Status (TICS) in its modified German version, the only instrument used in Germany so far, more data on reliability and practicability are needed.

Material and methods

Participants were recruited in the offices of nine primary care physicians. Data from 197 participants (115 females, mean age 78.5±4.1 years) who were tested by telephone and in the office by means of the Mini-Mental State Examination (MMSE) were used for the evaluation. For assessing reliability, a group of 91 participants (55 females, mean age 78.1±4.1 years) was contacted twice during 30 days to be tested during a telephone interview by means of the TICS in its modified German version.

Results

The intraclass correlation coefficient (ICC), a measure of reliability, was 0.67 [95% confidence interval (CI): 0.53; 0.77]. The Bland–Altman plot did not reveal any relationship between the variability of the difference between repeated measures and the total amount of the measure. For the overall TICS score, no differences were found between repeated measurements. However, the tasks recall of the word list and counting backwards showed some improvement in the repeated tests. TICS and MMSE showed only moderate correlation, with a correlation coefficient of 0.48 (95% CI: 0.36; 0.58). TICS values were dependent on age and educational level of the person tested.

Conclusions

The TICS in its modified German version appears to be of acceptable reliability for the assessment of cognitive impairment during a telephone interview. TICS values depend on age and educational level of the person tested. TICS and MMSE correlate only moderately.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Alexopoulos P, Perneczky R, Cramer B et al (2006) Validation of a Short Telephone Test (T3MS) for the diagnosis of cognitive impairment. Fortschr Neurol Psychiatr 74:329–336

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  2. Bickel H (2000) Dementia syndrome and Alzheimer disease: an assessment of morbidity and annual incidence in Germany. Gesundheitswesen 62:211–218

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  3. Bland JM, Altman DG (1999) Measuring agreement in method comparison studies. Stat Methods Med Res 8:135–160

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  4. Brandt J, Spencer M, Folstein MF (1988) The Telephone Interview for Cognitive Status. Neuropsychiatry Neuropsychol Behav Neurol 1:111–117

    Google Scholar 

  5. Dal Forno G, Chiovenda P, Bressi F et al (2006) Use of an Italian version of the Telephone Interview for Cognitive Status in Alzheimer’s disease. Int J Geriatr Psychiatry 21:126–133

    Article  Google Scholar 

  6. Debling D, Amelang M, Hasselbach P, Sturmer T (2005) Assessment of cognitive status in the elderly using telephone interviews. Z Gerontol Geriatr 38:360–367

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  7. Deutsche Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie (DAE) (2004) Leitlinien und Empfehlungen zur Sicherung von Guter Epidemiologischer Praxis (GEP). http://www.gmds.de/publikationen/1b_LeitlinienUndEmpfehlungen_April2004.pdf. Zugegriffen: 2. Mai 2011

  8. Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN) (2009) S3-Leitlinie „Demenzen“. http://www.dgppn.de/fileadmin/user_upload/_medien/download/pdf/kurzversion-leitlinien/s3-leitlinie-demenz-lf.pdf. Zugegriffen: 2. Mai 2011

  9. Ferrucci L, Del Lungo I, Guralnik JM et al (1998) Is the Telephone Interview for Cognitive Status a valid alternative in persons who cannot be evaluated by the Mini Mental State Examination? Aging (Milano) 10:332–338

    Google Scholar 

  10. Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR (1975) Mini-Mental State: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12:189–198

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  11. Gallo JJ, Breitner JC (1995) Alzheimer’s disease in the NAS-NRC Registry of aging twin veterans. IV. Performance characteristics of a two-stage telephone screening procedure for Alzheimer’s dementia. Psychol Med 25:1211–1219

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  12. Hendrie HC (1998) Epidemiology of dementia and Alzheimer’s disease. Am J Geriatr Psychiatry 6:S3–S18

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  13. Hogervorst E, Bandelow S, Hart J Jr, Henderson VW (2004) Telephone word-list recall tested in the rural aging and memory study: two parallel versions for the TICS-M. Int J Geriatr Psychiatry 19:875–880

    PubMed  Article  Google Scholar 

  14. Jager CA de, Budge MM, Clarke R (2003) Utility of TICS-M for the assessment of cognitive function in older adults. Int J Geriatr Psychiatry 18:318–324

    PubMed  Article  Google Scholar 

  15. Jagger C, Andersen K, Breteler MM et al (2000) Prognosis with dementia in Europe: a collaborative study of population-based cohorts. Neurologic diseases in the elderly research group. Neurology 54:S16–S20

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Junius U, Fischer G (2002) Geriatric assessment in family practice – results of concerted action by 7 European countries. Z Gerontol Geriatr 35:210–223

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  17. Konagaya Y, Washimi Y, Hattori H et al (2007) Validation of the Telephone Interview for Cognitive Status (TICS) in Japanese. Int J Geriatr Psychiatry 22:695–700

    PubMed  Article  Google Scholar 

  18. Loerbroks A, Amelang M, Sturmer T (2008) Reproducibility of a telephone interview assessing cognitive function and depressive symptoms in older adults in Germany. Int J Geriatr Psychiatry 23:1098–1101

    PubMed  Article  Google Scholar 

  19. Mangione CM, Seddon JM, Cook EF et al (1993) Correlates of cognitive function scores in elderly outpatients. J Am Geriatr Soc 41:491–497

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. McGraw KO, Wong SP (1996) Forming inferences about some intraclass correlations coefficients. Psychol Methods 1:30–46

    Article  Google Scholar 

  21. Moylan T, Das K, Gibb A et al (2004) Assessment of cognitive function in older hospital inpatients: is the Telephone Interview for Cognitive Status (TICS-M) a useful alternative to the Mini Mental State Examination? Int J Geriatr Psychiatry 19:1008–1009

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  22. Muller CA, Klaassen-Mielke R, Penner E et al (2010) Disclosure of new health problems and intervention planning using a geriatric assessment in a primary care setting. Croat Med J 51:493–500

    PubMed  Article  Google Scholar 

  23. Perneczky R (2003) Die Eignung einfacher klinischer Tests für die Erkennung der leichten kognitiven Störung und der leichtgradigen Demenz. Akt Neurol 30:114–117

    Article  Google Scholar 

  24. Potter GG, Helms MJ, Plassman BL (2008) Associations of job demands and intelligence with cognitive performance among men in late life. Neurology 70:1803–1808

    PubMed  Article  Google Scholar 

  25. Rice DP, Fillit HM, Max W et al (2001) Prevalence, costs, and treatment of Alzheimer’s disease and related dementia: a managed care perspective. Am J Manag Care 7:809–818

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Roccaforte WH, Burke WJ, Bayer BL, Wengel SP (1992) Validation of a telephone version of the mini-mental state examination. J Am Geriatr Soc 40:697–702

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Roccaforte WH, Burke WJ, Bayer BL, Wengel SP (1994) Reliability and validity of the Short Portable Mental Status Questionnaire administered by telephone. J Geriatr Psychiatry Neurol 7:33–38

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Thiem U, Theile G, Junius-Walker U et al (2011) Prerequisites for a new health care model for elderly people with multimorbidity: the PRISCUS research consortium. Z Gerontol Geriatr 44(2):115–120

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  29. Zelinski EM, Gilewski MJ (2003) Effects of demographic and health variables on Rasch scaled cognitive scores. J Aging Health 15:435–464

    PubMed  Article  Google Scholar 

  30. Ziegler U, Doblhammer G (2009) Prevalence and incidence of dementia in Germany – a study based on data from the public sick funds in 2002. Gesundheitswesen 71:281–290

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die Studie wurde gefördert durch Forschungsmittel der Ruhr-Universität Bochum (FoRUM-Drittmittel, Förderkennzeichen F668-2010). Das dieser Studie zugrunde liegende Assessmentprojekt (Förderkennzeichen 01ET0722 und 01ET0720) sowie der Forschungsverbund „priscus“ werden vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) gefördert. Der korrespondierende Autor gibt an, dass abgesehen von der genannten Drittmittelfinanzierung kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to U. Thiem.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Cite this article

Matrisch, M., Trampisch, U., Klaaßen-Mielke, R. et al. Demenzscreening per Telefon. Z Gerontol Geriat 45, 218–223 (2012). https://doi.org/10.1007/s00391-011-0220-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-011-0220-3

Schlüsselwörter

  • Demenz
  • Kognitive Störungen
  • Telefoninterview
  • Geriatrisches Assessment
  • Reliabilität

Keywords

  • Dementia
  • Cognition disorders
  • Telephone interview
  • Geriatric assessment
  • Reliability