Mobilität und Sicherheit im Alter (MoSi), ein neues Trainingsprogramm zur Verbesserung der Mobilität und Gangsicherheit bei Senioren

Mobility and safety for elderly (MoSi), a new intervention to improve mobility and gait in elderly people

Zusammenfassung/ Abstract

Einleitung

„Mobilität und Sicherheit im Alter (MoSi)©“ ist ein neues Interventionsprogramm speziell für gangunsichere Menschen im höheren Lebensalter, oder Personen welche bereits Stürze erlitten haben.

Methode

An der Studie nahmen 165 selbständig lebende ältere Personen, über 65 Jahre teil.Die Studienteilnehmer wurden vor und nach der 5 wöchigen Intervention untersucht.Das Trainingsprogramm beinhaltete verschiedene Elemente des Kraft- und Gleichgewichttrainings, Stretching, Reaktions- und Koordinationsschulung. Außerdem erhielten die Teilnehmer Informationen wie sie Sturzgefahren erkennen und vermeiden, bzw. wie sie sich nach einem Sturz selbst helfen können. Darüber hinaus wurden sie für das selbstständige Üben zu Hause angeleitet. Das Trainingsprogramm fand ambulant statt und beinhaltete 10 Trainingseinheiten.

Ergebnisse

Nach Einschätzung der Teilnehmer verbesserten sich: Gang bei 94 Personen (66 %), Gangsicherheit bei 94 Personen (66 %), Kraft bei 92 Personen (65 %), Gleichgewicht bei 88 Personen (62 %), Sicherheitsgefühl bei 87 Personen (61 %), Leistungsfähigkeit bei 100 Personen (70 %) und Wohlbefinden bei 90 Personen (63 %). Auswertungen der „Berg Balance Skala“ und des Balancetest der „Tinetti Balance Skala“ zeigten signifikante (p<0,001) Verbesserungen. Beim „Timed Up and Go Test“ und der Gangprobe der „Tinetti Balance Skala“ ergaben sich nur bei sehr gangunsicheren Personen signifikante Verbesserungen (p<0,05). Beim „Repeated Chair Stands Test“ zeigten sich dagegen keine signifikanten Veränderungen. 137 (95 %) der Teilnehmer wollten die Übungen zu Hause fortsetzen, 112 (79 %) gerne auch unter therapeutischer Aufsicht.

Diskussion

Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass das von uns entwickelte Interventionsprogramm die Mobilität und Gangsicherheit von älteren Personen subjektiv und objektiv verbesserte, wobei besonders gangunsichere Personen profitierten. Die Intervention hatte einen sehr guten Motivationseffekt, dies zeigte sich an der hohen Bereitschaft der Teilnehmer zuhause weiter zu üben. Weiterhin führte das Training dazu, dass die Teilnehmer auch andere Faktoren wie die Leistungsfähigkeit und das Wohlbefinden als verbessert ansahen.

Schlussfolgerung

Obwohl Endpunkte wie die Reduktion des Sturzrisikos noch nicht belegt sind, kann das von uns entwickelte Trainingsprogramm zur Verbesserung wichtiger Faktoren für einen sicheren Gang für selbstständig lebende ältere Menschen empfohlen werden. Es ist ambulant durchführbar und zeigt bereits nach wenigen Wochen eine signifikante Wirkung. Aufgrund seiner Kompaktheit ist das Training vor allem auch für ältere Personen geeignet, die langdauernde Programme, wie sie in verschiedenen Studien entwickelt wurden, scheuen.

Abstract

Background

“Mobility and safety for the elderly (MoSi)©” is a new intervention, especially designed for elderly people with gait disorders and for fallers.

Method

165 persons, 65 years or older, participated in this study.The participants were assessed prior to and after the 5-week intervention. The intervention included various elements of strength and balance training, stretching, reaction and coordination training, and information. The participants were instructed about how to prevent falls and what measures to take after a fall has occurred. Furthermore, they were taught home exercises. The intervention was set in an ambulatory physiotherapy department and consisted of 10 training sessions.

Results

Participants reported improved performance of gait (66 %), gait security (66 %), power (65 %), balance (62 %), sense of security (61 %) capacity (70 %) and well being (63 %).The Berg Balance Scale and the Balance test of the “Tinetti Balance Scale” showed significant improvements (p<.001). The Timed Up and Go Test, the gait test of the Tinetti Balance Scale showed improvements in persons with very impaired gait (p<.005). The Repeated Chair Stands Test showed no significant improvements. 137 (95 %) of the participants stated they would continue the exercises at home, 112 (79 %) stated they would continue the exercises under therapeutic supervision.

Discussion

The results show that the intervention is able to improve mobility and gait of elderly persons, subjectively and objectively, especially of persons with impaired gait. The motivation effect of the intervention was high which was marked by the large number of participants which wanted to continue their exercises at home. Furthermore, the intervention resulted in participants reporting improvements in other parameters such as capacity and well being.

Conclusion

The intervention is able to improve important measures of balance in community dwelling older people. However, the effect on the number of falls still has to be investigated. The intervention is suitable for an ambulatory setting and shows significant effects after a short time. Due to the intervention’s compactness it is appropriate for persons who normally would avoid training programs because of the duration.

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Literaturverzeichnis

  1. 1.

    American Geriatrics Society, British Geriatrics Society and American Academy of Orthopedic Surgeons Panel on Falls Prevention. (2001) Guideline for the Prevention of Falls in Older Persons. JAGS 49:664–72

    Article  Google Scholar 

  2. 2.

    Feder G, Colin C, Donovan S, Carter Y (2000) Guidelines for the prevention of falls in people over 65. BMJ 321:1007–11

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. 3.

    Moreland J, Richardson J, Chan D, O'Neill J, Bellissimo A, Grum R et al. (2003) Evidence-based guidelines for the secondary prevention of falls in older adults. Gerontology 49(2):93–116

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. 4.

    Barnet A, Smith B, Lord S, Williams M, Baumand A (2003) Community-based group exercise improves balance and reduces falls in at-risk older people: a randomised controlled trial. Age and Ageing 32(4):407–14

    Article  Google Scholar 

  5. 5.

    Wolf S, Barnhart H, Ellison G, Coogler C (1997) The effects of Tai Chi and computerized balance training on postural stability in older subjects. Phys Ther 77:371–81

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. 6.

    Buchner D, Cress M, de Lateur B, al. e. (1997) The effect of strenght and endurance training on gait, balance, fall risk, and health services use in community-living older adults. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 52:M218–24

    Google Scholar 

  7. 7.

    Day L, Fildes B, Gordon I, Fitzharris M, Flamer H, Lord S (2002) Randomised factorial trial of falls prevention among older people living in their own homes. BMJ 325:128

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. 8.

    Madureira M, Takayama L, Gallinaro V, Caparbo V, Costa R, Pereira R (2007) Balance training program is highly effective in improving functional status and reducing the risk of falls in elderly women with osteoporosis: a randomized controlled trial. Osteoporos Int 18(4):419–25

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. 9.

    Rietsch C, Gaßmann K-G (2006) Mobilität und Sicherheit im Alter–Ein neues Trainingskonzept für sturzgefährdete Ältere Z Gerontol Geriatr 39(Suppl 1):I/29

    Google Scholar 

  10. 10.

    Podsialdo D, Richardson S (1991) The Timed “Up and Go”: A Test of Basic Functional Mobility for Frail Elderly Persons. JAGS 39:142–8

    Google Scholar 

  11. 11.

    McCarthy E, Horvat M, Holtsberg P, Wisenbaker J (2004) Repeated Chair Stands as a Measure of Lower Limb Strength in Sexagenarian Women J Gerontol A Biol Sci Med Sci 59:1207–12

    PubMed  Google Scholar 

  12. 12.

    Cipriany-Dacko L, Innerst D, Johannsen J, Rude V (1997) Interrater Reliability of the Tinetti balance scores in novice and experienced physical therapy clinicans. Arch Phys Med Rehabil 78:1160–4

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. 13.

    Berg K, Wood-Dauphinee S, Williams J (1995) The Balance Scale: reliability assessment with elderly residents and patients with an acute stroke. Scand J Rehabil Med 27(1):27–36

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. 14.

    Folstein M, Folstein S, McHugh P (1975) "Mini-mental state". A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinican. J Psychiatr Res 12:189–98

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. 15.

    Yesavage JA, Brink TL, Rose TL, Lum O, Huang V, Adey MB, Leirer VO (1983) Development and validation of a geriatric depression screening scale: A preliminary report. Journal of Psychiatric Research 17:37–49

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. 16.

    Tinetti M, Wiliams C (1997) Falls, injuries due to falls, and the risk of admission to a nursing home. N Engl J Med 337:1279–84

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. 17.

    Shumway-Cook A, Baldwin M, Pollisar N, Gruber W (1997) Predicting the probability of falls in community dwelling older adults. Phys Ther 77:812–9

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. 18.

    Tinetti M, Speechley M, Ginter S (1988) Risk factors for falls among elderly persons living in the community. N Engl J Med 319:1701–7

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. 19.

    Gillespie L, Gillespie W, Cumming R, al. e. (2002) Interventions for preventing falls in the elderly (Cochrane Review). The Cochrane Library 4

  20. 20.

    McClellan R, Ada L (2004) A six-week, resource-efficient mobility program after discharge from rehabilitation improves standing in people affected by stroke: Placebo-controlled, randomised trial. Aust J Physiother 50(3):163–8

    PubMed  Google Scholar 

  21. 21.

    Gates S, Fisher JD, Cooke MW, Carter YH, Lamb SE Multifactorial assessment and target intervention for preventing falls and injuries among older people in community and emergency care settings: systematic review and meta-analysis BMJ 2008 Jan 19 336(7636):130–3

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Bauer, C., Rietsch, C., Gröger, I. et al. Mobilität und Sicherheit im Alter (MoSi), ein neues Trainingsprogramm zur Verbesserung der Mobilität und Gangsicherheit bei Senioren. Z Gerontol Geriat 42, 360–364 (2009). https://doi.org/10.1007/s00391-008-0011-7

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Schlüsselwörter

  • Balance
  • Stürze
  • Physiotherapie
  • Intervention
  • Gruppentherapie

Keywords

  • Balance
  • Fall
  • Physiotherapy
  • Intervention
  • Group Exercises