Summary
We report the case of a 72 year old woman without any preexisting diseases, who went through a massive pulmonary embolism while undergoing hip replacement. Clinically there was no doubt about the diagnosis; thus, the operative procedure was finished immediately and the wound area was closed under ongoing cardiopulmonary resuscitation (CPR) with regard to the necessary lytic treatment. After transfer to the intensive care unit, a single shot lytic treatment with 100 mg recombined tissue plasminogene activator (rtPA) was made and the CPR was maintained up to 90 minutes. After this treatment, sufficient circulation and gas exchange was reestablished. The patient regained complete restitution. We found no neurological deficiency, the loss of blood was quiet moderate, and the hip joint was functionally correct. The postoperative diagnostic procedures showed a two-vessel deep vein lower leg thrombosis of the operated leg.
Zusammenfassung
Wir berichten den Fall einer 72-ährigen Frau ohne gravierende Vorerkrankungen, welche inmitten einer Hüftgelenksprothesen(Hüft-TEP)-Operation eine massive, primär reanimationsbedürftige Lungenembolie erlitt. Die klinische Diagnose war zweifelsfrei, so daß unter Hinblick auf eine notwendige „rescue“-Lysetherapie das Operationsgebiet unter fortlaufender kardiopulmonaler Reanimation subtil verschlossen wurde. Nach Durchführung einer anschließenden „single-shot“-Thrombolyse mit 100 mg rekombinantem Gewebeplasminaktivator (rtPA) und insgesamt 90-minütiger kardiopulmonaler Reanimation gelang es adäquate Kreislauf- und Gasaustauschverhältnisse herzustellen. Die Patientin erlebte eine komplette restitutio ad integrum. Es konnten keine neurologischen Defizite festgestellt werden; der Blutverlust nach Lysetherapie war moderat und das implantierte Hüftgelenk funktionell unauffällig. Als Ursache ergab die postoperative Diagnostik eine 2-Gefäß-Unterschenkel-Venenthrombose des operierten Beines.
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Eingegangen: 17. August 1998 Akzeptiert: 9. November 1998
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Meier, M. Erfolgreiche „single-shot“-rtPA-Lysetherapie einer während Hüft-TEP-Anlage intraoperativ aufgetretenen fulminanten Lungenembolie unter fortlaufender kardiopulmonaler Langzeitreanimation. Intensivmed 36, 381–384 (1999). https://doi.org/10.1007/s003900050255
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003900050255