Skip to main content
Log in

Echokardiographische Verlaufskontrolle der linksventrikulären Ejektionsfraktion nach transmyokardialer Laserrevaskularisation (TMLR)

  • ORIGINALARBEIT
  • Published:
Intensivmedizin und Notfallmedizin

Summary

Clinical and experimental results of transmyocardial laser revascularization (TMLR) seem to be contradictory. Although the CCS Classification of laser-treated patients is significantly improved and angionesis is hypothesized, left ventricular function does not really change after this new revascularization method. Therefore, clinical and experimental studies are needed to verify, whether these laser induced microchannels are a sufficient treatment for patients with coronary multivessel disease and therapy refractory angina. Between September 1995 and January 1998, we determined by conventional echocardiography the pre- and postoperative left ventricular function (LVEF) and the regional wallmotion score (WMS) in 100 patients (pts) referred for TMLR. In addition, echocardiographic examinations were done 6 and 12 months (Mo) later in pts treated with TMLR and 12 Mo later in pts with coronary artery bypass grafting (CABG). Isolated TMLR (group A) was performed in 47/100 pts, TMLR + CABG (group B) in 17/100 pts, and CABG alone (group C) in 35/100 pts. One patient was transferred to successful heart transplantation.

Results Group A: pre-OP LVEF 46.9±9.3%, 1 week post-OP 47.7± 7.5%, 6 Mo post-OP 46.8±7.6%, 12 Mo post-OP 42.8±9.8%. Group B: pre-OP LVEF 45.3±7.2%; 1 week post-OP 43.2±8.3%; 6 Mo post-OP 40.5±12.8%, 12 Mo post-OP 41.1±10.8%. Group C: pre-OP LVEF 40.0±16.5%, 1 week post-OP 42.5±8.5%, 12 Mo post-OP 41.1± 10.4%. Group A: pre-OP WMS (`lased' vs `non-lased') 1.4±0.4 vs 1.4±0.4; 1 week post-OP 1.5±0.4 vs 1.4±0.4; 6 Mo post-OP 1.5±0.5 vs 1.4±0.4; 12 Mo post-OP 1.4±0.4 vs 1.6±0.6. Group B: pre-OP WMS 1.4±0.5 vs 1.6±0.6; 1 week post-OP 1.3±0.3 vs 1.8±0.6; 6 Mo post-OP 1.5±0.6 vs 1.8±0.6; 12 Mo post-OP 1.5±0.6 vs 2.0±0.5. Group C: pre-OP WBS (revascularized vs non-revascularized) 1.5±0.5 vs 1.5±0.5; 1 week post-OP 1.8±0.4 vs 1.4±0.4; 12 Mo post-OP 1.7±0.4 vs 1.6±0.3.

Conclusion TMLR does not significantly improve regional and global function in patients with “end-stage” coronary artery disease.

Zusammenfassung

Die bisherigen klinischen und experimentellen Ergebnisse der transmyokardialen Laserrevaskulariation (TMLR) als Therapieverfahren für Patienten (Ptn) mit therapierefraktärer koronarer Herzkrankheit sind zum Teil widersprüchlich. Zur Validierung dieser Revaskularisationsmethode bedarf es somit weiterer Untersuchungen. Von September 1995 bis Januar 1998 bestimmten wir die prä-, intra- und postoperative echokardiographische linksventrikuläre Ejektionsfraktion (LVEF) und Wandbewegung (WBS) bei 100 Ptn, die sich zur TMLR vorstellen. Echokardiographische Verlaufskontrollen führten wir bei Ptn mit TMLR nach 6 und 12 Monaten (Mn) und bei Ptn mit aortokoronarer Bypass-OP (ACVB) nach 12 Mn durch. Eine singuläre TMLR (Gruppe A) wurde bei 47/100 Ptn durchgeführt, 17/100 Ptn wurden mit TMLR + ACVB (Gruppe B) behandelt und bei 35/100 war eine singuläre ACVB-OP (Gruppe C) zur Revaskularisation ausreichend. Ein Patient wurde herztransplantiert.

Ergebnisse Gruppe A: prä-OP LVEF 46,9±9,3%; 1 Woche post-OP 47,7±7,5%, 6 Mn post-OP 46,8±7,6%, 12 Mn post-OP 42,8±9,8%. Gruppe B: prä-OP LVEF 45,3±7,2%; 1 Woche post-OP 43,2±8,3%; 6 Mn post-OP 40,5±12,8%; 12 Mn post-OP 41,1±10,8%. Gruppe C: prä-OP LVEF 40,0±16,5%; 1 Woche post-OP 42,5±8,5%; 12 Mn post-OP 41,1±10,4%. Gruppe A: prä-OP WBS („gelasert“ vs. „nicht-gelasert“) 1,4±0,4 vs. 1,4±0,4; 1 Woche post-OP 1,5±0,4 vs. 1,4±0,4; 6 Mn post-OP 1,5±0,5 vs. 1,4±0,4; 12 Mn post-OP 1,4±0,4 vs. 1,6±0,6. Gruppe B: prä-OP WBS („gelasert“ vs. „nichtrevaskularisiert“) 1,4±0,5 vs. 1,6±0,6; 1 Woche post-OP 1,3±0,3 vs. 1,8±0,6; 6 Mn post-OP 1,5±0,6 vs. 1,8±0,6; 12 Mn post-OP 1,5±0,6 vs. 2,0±0,5. Gruppe C: prä-OP WBS (revaskularisiert vs. nichtrevaskularisiert) 1,5±0,5 vs. 1,5±0,5; 1 Woche post-OP 1,8±0,4 vs. 1,4±0,4; 12 Mn post-OP 1,7±0,4 vs. 1,6±0,3.

Schlußfolgerung Eine Verbesserung der globalen und regionalen echokardiographischen linksventrikulären Funktion ist bei Patienten mit schwerer therapierefraktärer koronarer Herzkrankheit durch eine TMLR nicht erkennbar.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Eingegangen: 1. Oktober 1998 Akzeptiert: 15. Oktober 1998

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Saurbier, B., Lutter, G., Frey, M. et al. Echokardiographische Verlaufskontrolle der linksventrikulären Ejektionsfraktion nach transmyokardialer Laserrevaskularisation (TMLR). Intensivmed 36, 40–45 (1999). https://doi.org/10.1007/s003900050207

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003900050207

Navigation