Summary
The hepatorenal syndrome is defined as the development of renal failure in patients with severe liver disease in the absence of any other identifiable cause of renal functional impairment. The pathogenesis of this obviously functional renal failure is complex and not completely understood. Of importance seems to be a peripheral and systemic vasodilatation with redistribution of blood volume. Nitric oxide seems to play a major role as a possible primary mediator. As a consequence changes in several different pathophysiological mechanisms (sympathetic nervous system, renin-angiotensin system, vasopressin, endothelin, prostanoids, natriuretic peptides) lead to a functional renal impairment which is characterized by renal cortical vasoconstriction. Supportive treatment and intensive monitoring of the cardiovascular circulation is the main goal in the care of these patients. The mortality is still high exceeding 90%. Renal extracorporeal support should be initiated using a continuous method when recovery of liver function is expected (acute liver failure, waiting for liver transplantation). The only effective and permanent treatment is orthotopic liver transplantation.
Zusammenfassung
Das hepatorenale Syndrom ist definiert als das Auftreten einer Niereninsuffizienz bei schwerer, fortgeschrittener Lebererkrankung, nach Ausschluß anderer Ursachen einer renalen Funktionsstörung. Die Pathogenese des als funktionell anzusehenden Nierenversagens ist komplex und noch nicht in allen Schritten aufgeklärt. Im Zentrum steht eine periphere arterielle Vasodilatation mit Umverteilung des Blutvolumens, wobei dem Stickoxid als möglicherweise primärem Mediator offensichtlich eine besondere Bedeutung zukommt. Als Folge kommt es durch Veränderungen verschiedener pathophysiologischer Mechanismen (Sympathikus, Renin-Angiotensin-System, Vasopressin, Endothelin, Prostanoide, natriuretische Peptide) zu einer renalen Funktionsstörung, welche durch eine kortikale Vasokonstriktion im Bereich der Nieren charakterisiert ist. Eine supportive Therapie und intensive Kreislaufüberwachung steht im Zentrum der Betreuung dieser Patienten. Die Mortalität ist mit über 90% noch immer sehr hoch. Nierenersatzverfahren sollten bei erwarteter Verbesserung der Leberfunktion (akutes Leberversagen, Lebertransplantation) als kontinuierliche Verfahren eingesetzt werden. Die definitiv erfolgreiche Therapie stellt die orthotope Lebertransplantation dar.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Eingegangen: 31. Dezember 1997 Akzeptiert: 23. April 1998
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Wrenger, E., Brunkhorst, R., Malfertheiner, P. et al. Das hepatorenale Syndrom. Intensivmed 35, 390–400 (1998). https://doi.org/10.1007/s003900050165
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s003900050165