Abstract
Hospital emergency department preparedness for mass-casualty incidents involving nuclear, biological or chemical (NBC) threats relies on close cooperation between hospital and pre-hospital emergency staff. It is essential that the hospital is immediately secured from unauthorized intrusion in order to avoid contamination of the hospital area and staff. The strategy of the pre-hospital emergency staff to avoid the unnecessary spread of contaminated material involves thorough decontamination of exposed persons near the site of the incident and coordinated transport to the primary care hospitals after decontamination. However, uncoordinated access of contaminated victims requires emergency decontamination by hospital staff. Thus, hospital staff must be prepared to provide in-hospital decontamination. Coordinated admission of contaminated patients into the NBC primary care hospital relies on a thorough decontamination by pre-hospital emergency staff at a decontamination site installed outside the hospital. Screening of patients is performed by hospital staff with special expertise in emergency medicine. Following admission, each patient is assigned to a team of specialists. Pre-hospital patient documentation is switched to inhospital documentation after admission using machine-readable electronic admission numbers.
Zusammenfassung
Die geordnete Versorgung einer großen Zahl von exponierten Personen nach einem Großschadensereignis durch atomare, biologische oder chemische (ABC-) Noxen erfordert eine enge Zusammenarbeit zwischen den Einsatzleitungen der Feuerwehr und des Krankenhauses. Vorrangig ist die sofortige Sperrung des Krankenhaus-Geländes, um eine Kontamination der gesamten Einrichtung zu vermeiden. Die Einsatztaktik von Feuerwehr und Rettungsdienst zielt darauf ab, die Ausbreitung der Noxe durch bestmögliche Dekontamination am Schadensort und strikte Transportkoordination zu minimieren. Unkoordiniert eintreffende kontaminierte Patienten müssen jedoch vom Krankenhauspersonal not-dekontaminiert werden, wozu bestimmte materielle und organisatorische Vorbereitungen erforderlich sind. Die koordiniert eintreffenden Patienten werden von der Feuerwehr auf einem vor der Klinik betriebenen Dekontaminationsplatz dekontaminiert und danach in die ABC-Versorgungsklinik übernommen. Die Sichtung erfolgt durch notfallmedizinisch besonders erfahrene Ärzte, die weitere Behandlung durch Teams, die jeweils einen Patienten versorgen. Die rettungsdienstlich begonnene Patientendokumentation wird bei der Übernahme in die Klinik durch die klinikeigene Barcodegestützte Patientendokumentation abgelöst.
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Der Notfallplan des Krankenhauses
Herausgegeben von H.-A. Adams Hannover
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Haeseler, G., Henke-Gendo, C., Vogt, P.M. et al. Der Notfallplan des Krankenhauses bei ABC-Gefahrenlagen. Intensivmed 45, 145–153 (2008). https://doi.org/10.1007/s00390-008-0857-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00390-008-0857-3