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Dissoziativer Stupor als Komplikation nach Allgemeinanästhesie

Dissociative stupor as a complication after general anaesthesia

  • KASUISTIK
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Intensivmedizin und Notfallmedizin

Abstract

Since the advent of short acting anaesthetic drugs the failure of a patient to awaken after general anaesthesia is a rare event. Besides the hangover of anaesthetic substances, persistent unconsciousness can also be caused by metabolic disorders, neurological or psychiatric diseases.

We report a 30-yr-old woman, who underwent minor breast surgery and failed to recover promptly after general anaesthesia. Physostigmine was administered at the thought of a central anticholinergic syndrome (CAS) but the patient relapsed to unresponsiveness after a short period of awakening. No abnormalities were detected on neurological examination or laboratory investigations and the vital signs remained stable. Finally, a dissociative stupor, which is a type of conversion neurosis, was diagnosed. The patient recovered more than 8 hours later without specific therapy with complete amnesia but without further complications.

Zusammenfassung

Seitdem zur Allgemeinanästhesie überwiegend Medikamente mit sehr kurzer Halbwertszeit verwendet werden, kommt es postoperativ nur selten zu einem verzögerten Erwachen. Außer durch einen Medikamentenüberhang kann eine anhaltende Vigilanzminderung durch metabolische, neurologische oder psychiatrische Erkrankungen bedingt sein.

Wir berichten über das verzögerte Erwachen einer 30-jährigen Patientin nach kurzer Allgemeinanästhesie im Rahmen eines gynäkologischen Eingriffs. Physostigmin wurde verabreicht, da zunächst ein Zentrales anticholinerges Syndrom (ZAS) als Ursache angenommen wurde. Die Patientin erwachte kurz, dann zeigte sie sich erneut stuporös. Die klinisch neurologische Untersuchung blieb zunächst ohne wegweisende Befunde. Alle Laboruntersuchungen waren unauffällig, die Vitalparameter blieben stabil. Schließlich wurde klinisch ein Dissoziativer Stupor diagnostiziert, der zur Gruppe der Konversionsneurosen zählt. Die Patientin erhielt keine spezifische Therapie und erwachte acht Stunden später mit kompletter Amnesie für das Ereignis, jedoch ohne weitere Folgen.

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References

  1. Brown DV, Heller F, Barkin R (2004) Anticholinergic syndrome after anesthesia: a case report and review. Am J Ther 11:144–153

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Forrer GR, Miller JJ (1958) Atropine coma: a somatic therapy in psychiatry. Am J Psychiatry 115:455–458

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Haller M, Kiefer H, Vogt H (2003) Psychogenic coma (dissociative stupor) after general anaesthesia. Anaesthesist 52:1031–1034

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Link J, Papadopoulos G, Dopjans D, Guggenmoos-Holzmann I, Eyrich K (1997) Distinct central anticholinergic syndrome following general anaesthesia. Eur J Anaesthesiol 14:15–23

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Pertek JP, Omar-Amrani M, Artis M, Vignal JP, Chelias A (2000) Failure to recover after anaesthesia assigned to a transient dissociative state. Ann Fr Anesth Reanim 19:257–260

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Schneck HJ, Rupreht J (1989) Central anticholinergic syndrome (CAS) in anesthesia and intensive care. Acta Anaesthesiol Belg 40:219–228

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Antony, C., Stegelmeyer, U. & Henzler, D. Dissoziativer Stupor als Komplikation nach Allgemeinanästhesie. Intensivmed 44, 308–311 (2007). https://doi.org/10.1007/s00390-007-0785-7

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