Abstract
Since the advent of short acting anaesthetic drugs the failure of a patient to awaken after general anaesthesia is a rare event. Besides the hangover of anaesthetic substances, persistent unconsciousness can also be caused by metabolic disorders, neurological or psychiatric diseases.
We report a 30-yr-old woman, who underwent minor breast surgery and failed to recover promptly after general anaesthesia. Physostigmine was administered at the thought of a central anticholinergic syndrome (CAS) but the patient relapsed to unresponsiveness after a short period of awakening. No abnormalities were detected on neurological examination or laboratory investigations and the vital signs remained stable. Finally, a dissociative stupor, which is a type of conversion neurosis, was diagnosed. The patient recovered more than 8 hours later without specific therapy with complete amnesia but without further complications.
Zusammenfassung
Seitdem zur Allgemeinanästhesie überwiegend Medikamente mit sehr kurzer Halbwertszeit verwendet werden, kommt es postoperativ nur selten zu einem verzögerten Erwachen. Außer durch einen Medikamentenüberhang kann eine anhaltende Vigilanzminderung durch metabolische, neurologische oder psychiatrische Erkrankungen bedingt sein.
Wir berichten über das verzögerte Erwachen einer 30-jährigen Patientin nach kurzer Allgemeinanästhesie im Rahmen eines gynäkologischen Eingriffs. Physostigmin wurde verabreicht, da zunächst ein Zentrales anticholinerges Syndrom (ZAS) als Ursache angenommen wurde. Die Patientin erwachte kurz, dann zeigte sie sich erneut stuporös. Die klinisch neurologische Untersuchung blieb zunächst ohne wegweisende Befunde. Alle Laboruntersuchungen waren unauffällig, die Vitalparameter blieben stabil. Schließlich wurde klinisch ein Dissoziativer Stupor diagnostiziert, der zur Gruppe der Konversionsneurosen zählt. Die Patientin erhielt keine spezifische Therapie und erwachte acht Stunden später mit kompletter Amnesie für das Ereignis, jedoch ohne weitere Folgen.
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Antony, C., Stegelmeyer, U. & Henzler, D. Dissoziativer Stupor als Komplikation nach Allgemeinanästhesie. Intensivmed 44, 308–311 (2007). https://doi.org/10.1007/s00390-007-0785-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00390-007-0785-7
Key words
- general anaesthesia
- complication
- dissociative stupor
- conversion neurosis
- central anticholinergic syndrome