Summary
Background
For patients with chronic heart failure, new forms of therapy are best evaluated by measuring hemodynamic parameters. Until recently hemodynamic parameters where obtained by invasive diagnostic procedures exclusively, because non-invasive measurement of ECG, echocardiography, blood samples, and physical examination did not reveal sufficient data about the hemodynamic state of the patient. Since invasive procedures are not well suited for ambulatory or outpatient care, there were no continuously obtained data of the hemodynamic consequences of chronic therapy available. The implantable hemodynamic monitor (IHM, Chronicle®, Medtronic, USA) offers a new form for a continuous measurement of hemodynamic parameters.
Methods
Four patients with chronic heart failure due to dilated cardiomyopathy (DCMP) received an IHM. This device continuously records systolic and diastolic right ventricular pressure (RVSD and RVDP, respectively), estimated pulmonary artery diastolic pressure (ePAD), and the intracardial electrocardiogram. Using the IHM, ambulatory hemodynamic effects of two new therapeutic concepts were evaluated: 1) Immuno-Adsorption therapy and 2) cardiac resynchronization (biventricular pacing). Therapeutic concept of Immuno-Adsorption therapy is the extraction of cardiotropic antibodies of the IgG class, which has been shown to improve acute hemodynamics, while the therapeutic concept of biventricular pacing is the optimization of hemodynamics by resynchronization of ventricular electromechanical contraction of patients suffering left bundle branch block (LBBB) and chronic heart failure. The four patients undertook both therapeutic approaches separately, which guaranteed the independence of both therapies.
Results
Explorative data analysis of continuously measured right ventricular pressure showed: 1) Immuno-Adsorption only had temporary effects on hemodynamic parameters, 2) biventricular stimulation decreased both acute and chronic diastolic right ventricular pressure.
Conclusion
Based on the acquired data, an IHM can play a role in the evaluation process of new therapeutic concepts of DCMP. Long-term therapies could be monitored in an ambulatory setting, which would be clinically useful.
Zusammenfassung
Hintergrund
Neue Therapieformen bei Patienten mit chronischer Herzinsuffizienz werden idealerweise anhand hämodynamischer Parameter evaluiert. Diese setzen bisher invasive Maßnahmen voraus, da nichtinvasive Verfahren, wie EKG, Echokardiographie, Laboruntersuchungen und der klinische Zustand keine vollständigen Daten über die hämodynamische Situation des Patienten liefern können. Eine neue Möglichkeit der kontinuierlichen ambulanten invasiven Messung bietet die Implantation eines hämodynamischen Monitors (IHM; Chronicle®; Medtronic, USA).
Methodik
Wir implantierten bei vier Patienten mit dilatativer Kardiomyopathie (DCMP) einen solches Überwachungssystem. Dieses System zeichnet kontinuierlich den systolischen (RVSP) und den diastolischen (RVDP) rechtsventrikulären Druck, den berechneten pulmonalarteriellen Druck (ePAD) sowie das intrakardiale EKG auf. Mit Hilfe des IHM wurden die hämodynamischen Effekte zwei neuartiger Herzinsuffizienztherapien unter ambulanten Bedingungen evaluiert: 1) Immunadsorptionstherapie und 2) kardialer Resynchronisationstherapie (biventrikuläre Stimulation). Während der Immunadsorptionstherapie werden kardiotrope Antikörper der IgG-Fraktion extrahiert, was zur akuten Verbesserungen der Hämodynamik führt. Therapieansatz bei der biventrikulären Stimulation ist die Verbesserung der Hämodynamik durch Resynchronisation der ventrikulären elektromechanischen Kontraktion bei Patienten mit Linksschenkelblock und Herzinsuffizienz. Die Patienten wurden zeitlich voneinander getrennt beiden Therapieschemata unterzogen.
Ergebnisse
Durch die kontinuierliche Messung der rechtsventrikulären Druckwerte konnte explorativ gezeigt werden, dass 1) die Immunadsorption mit Protein-A-Säulen nur einen temporären Effekt auf die hämodynamischen Parameter hat, 2) die biventrikulären Stimulation zur akuten und auch zur langfristigen Senkung des diastolischen rechtsventrikulären Druckes führt.
Schlussfolgerung
Aufgrund der vorliegenden Daten kann ein solches System auch zur Evaluation neuer Therapieformen der DCMP beitragen. Langfristige Therapien können so unter ambulanten und somit klinisch relevanten Bedingungen erprobt werden.
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Vorgestellt als Kongressbeitrag bei der 68. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie—Herz- und Kreislaufforschung
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Fotuhi, P., Mildenberger, W., Kjellstrom, B. et al. Ambulante Langzeit-Erfassung kardiovaskulärer Parameter: Erste Erfahrungen mit einem implantierbaren hämodynamischen Monitoringsystem. Intensivmed 40, 703–710 (2003). https://doi.org/10.1007/s00390-003-0403-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00390-003-0403-2
Key words
- Invasive monitoring
- chronic heart failure
- Immuno-Adsorption
- biventricular pacing
- cardiac resynchronization