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Orbital surgery – perioperative problems and results

Perioperative Probleme und Ergebnisse*

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Summary

Background: Orbitotomies have special place in ophthalmic surgery because of the anatomical structures involved and the variety of perioperative problems. We performed a retrospective analysis of orbitotomies carried out in our department in order to give us some more detailed information about the frequency and extent of the various intra- and postoperative problems of orbital surgery.

Patients: We evaluated 48 orbitotomies of 46 patients operated on between August 1995 and February 1998.

Results: Severe intraoperative complications rarely occurred. Two patients had severe hemorrhages and needed transfusion, and once there was a CSF leakage. Interdisciplinary treatment was performed in these cases. Postoperatively, we saw transitory dysfunction such as reduction of visual acuity (35 %), restriction of ocular motility with or without diplopia (20 %) and eyelid malposition. These dysfunctions are primarily caused by postoperative edema and hematoma. On the other hand, permanent dysfunctions were rare.

Conclusions: Our analysis shows that the main perioperative problems of orbitotomies are transient dysfunctions that generally resolve quickly. Severe complications are rare. They generally occur intraoperatively and sometimes require interdisciplinary management.

Zusammenfassung

Fragestellung: Orbitotomien nehmen innerhalb der Ophthalmochirurgie auf Grund der involvierten anatomischen Strukturen und des daraus resultierenden Spektrums möglicher perioperativer Probleme eine Sonderstellung ein. Um einen Überblick über die Art und Häufigkeit intra- und postoperativer Probleme bei Orbitotomien zu erhalten, führten wir eine retrospektive Auswertung an unserer Klinik durchgeführter Orbitotomien durch.

Patienten und Methode: Es wurden 48 Orbitotomien bei 46 Patienten berücksichtigt, die zwischen 08/1995 und 02/1998 operiert wurden.

Ergebnisse: Schwerwiegende intraoperative Komplikationen waren mit zwei transfusionspflichtigen Blutungen und einer Liquorfistel selten. Sie wurden interdisziplinär behandelt. Postoperativ traten vorübergehende funktionelle Störungen mit guter Rückbildungstendenz wie Visusminderungen (35 %), Motilitätsstörungen mit oder ohne Doppelbildwahrnehmung (20 %) und Lidfehlstellungen auf. Ihnen liegt v. a. die postoperative Ödem- und Hämatombildung zugrunde. Persistierende Funktionseinschränkungen waren dagegen selten (10 %).

Schlußfolgerung: Unsere Untersuchung zeigt, daß perioperativ bei Orbitotomien v. a. vorübergehende funktionelle Einschränkungen auftreten, die sich rasch zurückbilden. Schwere Komplikationen sind dagegen selten, treten v. a. intraoperativ auf und können eine interdisziplinäre Therapie erfordern.

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Sulimma, F., Lieb, W. Orbital surgery – perioperative problems and results. Ophthalmologe 96, 724–727 (1999). https://doi.org/10.1007/s003470050484

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050484

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