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Acute hypopyon uveitis in a patient with acquired immunodeficiency syndrome treated for systemic Mycobacterium avium complex (MAC) infection with rifabutin

  • Mikrobiologie: Kasuistik
  • Published:
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Background: Hypopyon-uveitis has been identified as a dosage-dependent side effect in patients with acquired immunodeficiency syndrome who are treated for Mycobacterium avium complex (MAC) infection with systemic rifabutin.

Patients and methods: We report a 38-year-old female AIDS patient with bilateral hypopyon uveitis under therapy with rifabutin in combination with clarithromycin and indinavir.

Results: At the time of presentation of the bilateral hypopyon uveitis the patient was treated with rifabutin (300 mg/day), clarithromycin (1000 mg/day) and ethambutol (1000 mg/day) for an M. avium complex infection. Also, the patient received the protease inhibitor indinavir. The rifabutin dose was reduced to 150 mg/day. Hypopyon and inflammation resolved under therapy with steroids.

Conclusions: The concomitant use of rifabutin, clarithromycin, and protease inhibitors may lead to hypopyon uveitis. Reduction of dosage of rifabutin (150 mg/day) and treatment with topical steroids are required.

Hintergrund: Die Hypopyon-Uveitis wurde als dosisabhängiger Nebeneffekt bei AIDS-Patienten beschrieben, die auf Grund einer Mycobacterium avium complex-Infektion systemisch mit Rifabutin behandelt wurden.

Patienten und Methode: Wir berichten von einer 38-jährigen AIDS-Patientin mit bilateraler Hypopyon-Uveitis unter Therapie mit Rifabutin in Kombination mit Clarithromycin und Indinavir.

Ergebnisse: Die Patientin wurde zum Zeitpunkt der bilateralen Hypopyon-Uveitis auf Grund einer atypischen Mykobakteriose mit Rifabutin (300 mg/d), Clarithromycin (1000 mg/d) und Ethambutol (1000 mg/d) behandelt. Weiter bekam die Patientin im Rahmen der antiretroviralen Therapie den Proteaseinhibitor Indinavir. Unter Dosisreduktion von Rifabutin (150 mg/d) und Steroidtherapie bildeten sich Entzündung und Hypopyon zurück.

Schlußfolgerung: Die gleichzeitige Therapie mit Rifabutin, Clarithromycin und Proteaseinhibitoren kann zu einer Hypopyon-Uveitis führen. Eine Dosisreduktion von Rifabutin (150 mg/d) und Behandlung mit lokalen Steroiden ist erforderlich.

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Schaller, U., Michl, G., Goebel, FD. et al. Acute hypopyon uveitis in a patient with acquired immunodeficiency syndrome treated for systemic Mycobacterium avium complex (MAC) infection with rifabutin. Ophthalmologe 96, 267–269 (1999). https://doi.org/10.1007/s003470050404

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050404

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