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Intraoperative and postoperative complications after laser in situ keratomileusis (LASIK)

Intraoperative und postoperative Komplikationen

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Purpose: To quantify the incidence and type of complications after LASIK for the correction of myopia with special consideration to the time lapse after surgery and the possible consequences regarding high-contrast sensitivity and other modalities of visual acuity.

Material and methods: Between January 1995 and April 1997, 125 eyes of 88 patients with myopia greater than −6.0 D who could not wear contact lenses were operated on at our institute. In this prospective study the patients were examined consecutively preoperatively as well as postoperatively at day 4 and months 1, 3 and 6. The complications were divided into three groups (intraoperative, early postoperative and late postoperative).

Results: Our complication rate was 7.2 % (loss of 2 lines of visual acuity) – with cutting artifacts related to the microkeratome, wrinkling of the flap and epthelial ingrowth.

Conclusions: LASIK is a microsurgical procedure that requires adequate experience and the desire by the surgeon for self-evaluation. In spite of the good clinical results in the correction of high myopia the complication rates seems still to be too high. This should be the objective for further improvement primarily related to the microkeratomes.

Fragestellung: Es sollen Art und Häufigkeit von Komplikationen bei der Anwendung des LASIK-Verfahrens zur Myopiekorrektur untersucht werden. Diese werden nach dem Zeitpunkt ihres Auftretens eingeteilt und hinsichtlich möglicher Auswirkungen auf den Hochkontrastvisus und andere Qualitäten des Sehvermögens beurteilt.

Patienten und Methode: An unserer Klinik wurden zwischen 1/95 und 4/97 125 Augen von 88 Patienten mit Kontaktlinsenintoleranz und einer Myopie von mehr als −6,0 dpt mit LASIK operiert. Diese wurden konsekutiv und prospektiv in die Studie aufgenommen und die ersten 4 Tage postoperativ, sowie nach 1, 3 und 6 Monaten kontrolliert. Die Einteilung der Komplikationen erfolgte in 3 Gruppen (intraoperativ, frühpostoperativ und spätpostoperativ).

Ergebnisse: Unsere Komplikationsrate lag bei 7,2 % (Verlust von 2 Visusstufen) – ursächlich waren mikrokeratombedingte Schnittfehler, Faltenbildung der Lamelle und Epitheleinwachsung.

Schlußfolgerung: Die LASIK ist ein mikrochirurgischer Eingriff, der entsprechende Erfahrung und Kritikfähigkeit beim Anwender voraussetzt. Trotz guter klinischer Ergebnisse bei höherer Myopie ist die Komplikationsrate zu hoch. Das sollte in erster Linie bei den Mikrokeratomen zu weiteren Verbesserungen Anlaß sein.

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Petersen, H., Seiler, T. Intraoperative and postoperative complications after laser in situ keratomileusis (LASIK). Ophthalmologe 96, 240–247 (1999). https://doi.org/10.1007/s003470050399

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050399

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