Skip to main content
Log in

Results of implantation of transsclerally sutured posterior chamber lenses in combination with penetrating keratoplasty

  • Hornhaut: Übersicht
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Summary

Implantation of transsclerally sutured posterior chamber lenses is one possibility of surgical visual rehabilitation of eyes with pseudophacic or aphacic bullous keratopathy without zonular-capsular support. We analyzed the results and complications of the surgical procedures performed in our institution.

Patients and methods: Out of 1567 penetrating keratoplasties and 220 transsclerally sutured posterior chamber lenses that were performed at our institution between 1991 and 1996, patients that underwent penetrating keratoplasty and sutured posterior chamber lens implantation in whom sufficient clinical information was available were selected and analyzed in a retrospective, nonselective study. Surgery was performed by a total of four surgeons and included anterior vitrectomy, inside-out suturing and synechiolysis if necessary. Detailed pre- and intraoperative data, postoperative course and complications were recorded and analyzed.

Results: A total of 96 eyes were analyzed (patient age 17–92 years, 49 male, 46 female). Penetrating keratoplasty was performed for pseudophacic (63) oder aphacic (15) bullous keratopathy or for corneal scars following penetrating injury (18). Mean follow-up was 22 months. In 82 of 96 eyes, visual acuity improved following surgery. Complications included rhegmatogenous retinal detachment in 4 eyes, graft rejection in 5 eyes, secondary angle-closure glaucoma caused by preexisting anterior synechiae in 7 eyes, and persisting cystoid macular edema in 19 eyes. Luxation or subluxation of the IOL and endophthalmitis were not observed in any of the patients.

Conclusion: Implantation of transsclerally sutured posterior chamber lenses appears to be a safe procedure and is considered by us to be the procedure of choice to correct aphacia during penetrating keratoplasty in eyes with absent zonular-capsular support. The majority of postoperative complications is apparently caused by preexisting problems related to previous surgery and/or trauma, such as peripheral anterior synechiae, vitreous incarceration or cystoid macular edema.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die transsklerale Nahtfixation von Hinterkammerlinsen mit perforierender Keratoplastik stellt eine Möglichkeit der operativen visuellen Rehabilitation von aphaken oder pseudophaken Augen mit Hornhautdekompensation und fehlendem Iris-Linsen-Diaphragma dar. Wir analysierten die Ergebnisse und Komplikationen an unserer Klinik operierter Augen.

Patienten und Methode: Zwischen 1991 und 1996 wurden unter 1567 an unserer Klinik erfolgten Keratoplastiken und 220 mit oder ohne simultane Keratoplastik implantierten skleranahtfixierten Hinterkammerlinsen in einer retrospektiven nichtselektiven Studie die Augen ausgewählt, bei denen eine perforierende Keratplastik kombiniert mit Skleranahtfixation einer Hinterkammerlinse durchgeführt worden war und bei denen ausreichende klinische Informationen vorlagen. Die Operationen waren von insgesamt 4 Operateuren einschließlich vorderer Vitrektomie, Skleranahtfixation mit Innen-Außenstich-Technik und ggf. Synechiolyse durchgeführt worden. Erfaßt wurden die detaillierten prä- und intraoperativen Daten sowie der postoperative Verlauf mit möglichen Komplikationen.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 96 Augen ausgewertet (Patientenalter 17–92 Jahre, 49 Männer, 46 Frauen). Die perforierende Keratoplastik erfolgte wegen pseudophaker (63) oder aphaker (15) Hornhautendotheldekompensation bzw. wegen Hornhautnarben nach perforierender Verletzung (18). Die Nachbeobachtungszeit betrug im Durchschnitt 22 Monate. Bei 82 der 96 Augen konnte postoperativ ein Visusanstieg erzielt werden. Als Komplikationen wurden Amotio retinae bei 4, Transplantateintrübung infolge Transplantatreaktion bei 5, sekundäres Winkelblockglaukom bei vorbestehenden vorderen Synechien bei 5 und Persistenz einer zystoiden Makulopathie bei 19 Augen beobachtet. Bei keinem Patienten kam es zu einer Luxation oder Subluxation der nahtfixierten Hinterkammerlinse oder zu einer Endophthalmitis.

Schlußfolgerung: Die transsklerale Nahtfixation von Hinterkammerlinsen bei perforierender Keratoplastik ist eine sichere Technik und erscheint uns als Methode der Wahl des operativen Aphakieausgleiches bei gleichzeitiger Keratoplastik und fehlender Kapselaufhängung. Postoperative Komplikationen sind weit überwiegend Folge der durch Voroperationen und/oder früheres schweres Trauma verursachten vorbestehenden Probleme wie periphere vordere Synechien, Glaskörperinkarzeration und zystoide Makulopathie.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Küchle, M., Händel, A. & Naumann, G. Results of implantation of transsclerally sutured posterior chamber lenses in combination with penetrating keratoplasty. Ophthalmologe 95, 671–676 (1998). https://doi.org/10.1007/s003470050333

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050333

Navigation