Skip to main content
Log in

Corneal topography of the fellow eye in unilateral keratoconus

  • Hornhaut
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Summary

Purpose: To study the incidence and shape of subclinical keratoconus with corneal topography in the fellow eye in the case of clinically, slit-lamp biomicroscopically and topographically diagnosed unilateral disease.

Methods: Eighty patients with keratoconus were fitted with contact lenses. Twelve of them revealed clinical features of unilateral disease. In these patients we performed a computed topographic analysis in the clinically normal fellow eye. We measured quantitative parameters (central corneal power, I-S value) and qualitative parameters (localization and shape of corneal steepening).

Results: In all 12 patients we found in the fellow eye no slit-lamp evidence for keratoconus. Nine patients were emmetropic in the fellow eye, three patients myopic between −1.5 and −4.0 D. The myopia in these patients was corrected with contact lenses and the investigation was performed 5 days after discontinuance of contact lenses. The corneal topography showed the typical keratoconus pattern in 11 patients with a steepening of the inferior cornea and in 1 case a superior steepening of the cornea; range of I-S values −1.0 to +5.0 D. All patients revealed a configuration of oval type cone keratoconus in the corneal topography.

Conclusion: Keratoconus occurs with a high degree of bilaterality, but with onset of the disease at different times in the two eyes. Corneal topography seems to be a sufficient method to detect early keratoconus.

Zusammenfassung

Fragestellung: Ziel war es, Daten über die Häufigkeit und die Art eines subklinischen Keratokonus des Partnerauges bei Keratokonuspatienten mit klinisch, biomikroskopisch nur einseitiger Erkrankung mittels Hornhauttopographie zu gewinnen.

Methode: Derzeit befinden sich 80 Patienten wegen eines Keratokonus in unserer kontaktologischen Behandlung. Davon wiesen 12 lediglich einen einseitigen Keratokonus auf. Bei diesen Patienten erfolgte anläßlich einer Kontrolluntersuchung eine computergestützte korneale Topographie mit Bestimmung quantitativer (K-Wert, I-S-Wert) und qualitativer (Lokalisation, Form der kornealen Versteilung) Parameter des bisher klinisch unauffälligen Partnerauges.

Ergebnisse: Bei allen 12 Patienten fanden sich am Partnerauge biomikroskopisch keine Zeichen für einen Keratokonus, die Refraktion war bei 9 Patienten auf diesem Auge emmetrop, bei 3 Patienten myop zwischen −1,5 und −4,0 dpt. Die Myopie war kontaktlinsenkorrigiert. Die Untersuchung der Kontaktlinsenträger erfolgte nach 5 tägiger Kontaktlinsenkarenz. Die korneale Topographie zeigte bei 11 Patienten das Muster der inferioren und in 1 Fall einer superioren Versteilung der Hornhaut mit einem I-S-Wert von −1,0 bis +5,0 dpt. Die Form des Versteilungsareals wurde bei allen Patienten als „ovaler Konustyp“ eingeschätzt. Somit war bei allen Augen eine Keratokonuskonfiguration nachweisbar.

Schlußfolgerung: Unsere Ergebnisse unterstützen die These des hohen Grads der Bilateralität des Keratokonus, welcher jedoch die beiden Augen des Patienten zu unterschiedlichen Zeitpunkten befallen kann. Die Hornhauttopographie kann als gut geeignetes Verfahren zur Erfassung früher Keratokonusformen angesehen werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Sterker, I., Wiedemann, P. Corneal topography of the fellow eye in unilateral keratoconus. Ophthalmologe 95, 317–321 (1998). https://doi.org/10.1007/s003470050279

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050279

Navigation