Summary
Background: Recent studies have raised confusion about the fluorescein angiographical and histopathological correlation of CNV.
Material and methods: The preoperative fluorescein angiograms of four patients with subfoveal CNV due to ARMD extracted by pars plana vitrectomy were classified as wellor ill-defined CNV and were correlated to the histopathologically (in serial sections) verrified CNV-location (subneuroretinal (= type II according to Gass) versus sub-RPE (type I according to Gass) ).
Results: The locations of all four CNV could be classified by histopathological landmarks as there were RPE, BLD/drusen, and inner Bruchs membrane. Angiographically well-defined membranes were type II membranes according to Gass, whereas the ill-defined membrane represented type I. The CNV with well- and ill-defined borders consisted of type II and type I parts according to Gass.
Conclusion: We find subneuroretinal locations of the well-defined CNV examined (type II membranes according to Gass). Correspondingly, ill-defined CNV or ill-defined parts of a CNV seem to be beneath the RPE (type I). The correlation of fluorescein angiography and histopathology should be studied in greater numbers of well- and ill-defined CNV.
Zusammenfassung
Hintergrund: Aufgrund der bisher publizierten Studien herrscht Unklarheit über die Korrelation fluoreszenzangiographischer und histopathologischer Befunde von chorioidalen Neovaskularisationen (CNV) bei altersbezogener Makuladegeneration (AMD).
Material und Methoden: Die präoperativen Fluoreszenzangiogramme (FLA) von vier exemplarischen Patienten mit subfovealer CNV bei AMD, bei denen via Pars-plana-Vitrektomie eine CNV extrahiert wurde, wurden in gut bzw. schlecht abgrenzbare CNV eingeteilt. Es erfolgte eine Korrelation zur histopathologisch in Serienschnitten festgestellten CNV-Lokalisation (subneuroretinal (= Typ II nach Gass) versus sub-RPE (= Typ I nach Gass) ).
Ergebnisse: Alle vier CNV konnten histologisch anhand der Lagebeziehungen zu RPE, basal laminar deposit/Drusen und innerer Bruchscher Membran klassifiziert werden. Die angiographisch gut abgrenzbaren CNV waren histopathologisch Typ II-Membranen, während die schlecht abgrenzbare CNV den histopathologischen Typ I repräsentierte. Die CNV mit angiographisch sowohl gut als auch schlecht abgrenzbaren Anteilen bestand histopathologisch gleichzeitig aus Typ I- und II-Anteilen.
Schlußfolgerung: Die untersuchten gut abgrenzbaren CNV liegen subneuroretinal (Typ II nach Gass). Dazu passend scheinen schlecht abgrenzbare Membranen bzw. Membrananteile sub-RPE (Typ I nach Gass) lokalisiert zu sein. Die Korrelation von FLA und Histologie bei AMD sollte an einem größeren Kollektiv von gut bzw. schlecht abgrenzbaren CNV überprüft werden.
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Hoops, J., Scheider, A., Messmer, E. et al. Histopathological and fluorescein angiographical correlation of choroidal neovascularization (CNV) associated with ARMD. Ophthalmologe 95, 296–300 (1998). https://doi.org/10.1007/s003470050276
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050276