Patients with high myopia represent a risk group in cataract surgery. They are suspected of having a higher incidence of retina problems after cataract surgery. In addition, IOL calculations may be difficult.
Method: In a retrospective study data of 97 eyes of 60 high myopic patients were analyzed. The inclusion criterion was an axial length of >26 mm. All eyes underwent cataract extraction and PC IOL implantation between 1991 and 1995. Evaluation focused on visual outcome, precision of the IOL power calculation and the rate of complications.
Results: Visual acuity increased from 0.18 to 0.46 postoperatively. On average, myopia was reduced from –13.6 D to –3.0 D; 66% of the patients were ±1 D; 86% were ±2 D within the predicted calculation of postoperative refraction. During a follow-up period of 14.8 months no retinal detachment occurred.
Conclusion: Cataract extraction and IOL implantation showed good functional results, and prediction of postoperative refraction was satisfactory. Our data support the studies reporting a low incidence of retinal problems in patients with high myopia.
Patienten und Myopia magna stellen eine Problemgruppe in der Kataraktchirurgie dar. Neben unterschiedlichen Zahlenangaben insbesondere bezüglich der retinalen Komplikationsrate bestehen Fehlermöglichkeiten bei der Kunstlinsenberechnung.
Methode: In einer retrospektiven Studie wurden die Daten von 97 Augen von 60 hochmyopen Patienten ausgewertet. Eingeschlossen wurden nur Augen mit Bulbuslängen >26 mm. Alle Augen waren einer Kataraktextraktion mit Hinterkammerlinsenimplantation unterzogen worden. Analysiert wurden die Visusergebnisse, die Vorhersage der postoperativen Refraktion und die Komplikationsrate.
Ergebnisse: Der präoperative Visus stieg von 0,18 im Mittel um 5 Log-Einheiten auf 0,46 an. Im sphärischen Äquivalent wurde eine Reduzierung der Myopie von –13,6 dpt auf –3,0 dpt erreicht. 66% der Patienten lagen ±1 dpt an der vorhergesagten Refraktion, 86% im Bereich ±2 dpt. Im Nachbeobachtungszeitraum von durchschnittlich 14,8 Monaten trat keine Pseudophakieamotio auf.
Schlußfolgerung: Bei befriedigender Vorhersagegenauigkeit der postoperativen Refraktion sind die funktionellen Ergebnisse gut. Unsere Zahlen unterstützen die Studien, die von einer nur geringgradig erhöhten retinalen Komplikationsrate berichten.
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Blum, M., Auffarth, G., Wetzel, C. et al. Ergebnisse nach Kataraktoperation mit Myopiereduktion bei Myopia magna . Ophthalmologe 94, 20–23 (1997). https://doi.org/10.1007/s003470050077
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050077