Skip to main content
Log in

Ischämie und Lasertherapie bei retinalen venösen Verschlüssen

Ischemia and laser photocoagulation in retinal vein occlusion

  • Leitthema
  • Published:
Die Ophthalmologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Retinale Venenverschlüsse (RVV) gehen mit Netzhautischämie in einem sehr variablen Ausmaß einher. Die ischämische Netzhaut kann zur Entwicklung der Neovaskularisationen und weiter zu sekundären Komplikationen wie Neovaskularisationsglaukom, Glaskörperblutung oder zu einer traktiven Netzhautablösung führen. In den ischämischen Bereichen werden zahlreiche Faktoren wie VEGF („vascular endothelial growth factor“) und andere inflammatorische Zytokine produziert, die das Makulaödem verursachen. Vor der Einführung der intravitrealen operativen Medikamenteneingabe (IVOM) stellte die Laserphotokoagulation (LK) der Netzhaut die führende Behandlungsmethode dar. Die zentrale LK wurde in Form einer fokalen oder einer gitterförmigen LK bei Patienten mit Venenastverschluss (VAV) zur Behandlung des Makulaödems appliziert. Bei den Patienten mit einem ischämischen RVV wurde eine disseminierte panretinale LK zur Behandlung der sekundären neovaskulären Komplikationen empfohlen. Der Stellenwert der LK im Management der Patienten mit RVV änderte sich nach Einführung der IVOM-Therapie.

Ziel der Arbeit

Die vorliegende Arbeit gibt eine Übersicht der aktuellen Studienergebnisse und der Empfehlungen zur Durchführung der Laserphotokoagulation der zentralen und peripheren Netzhaut bei Patienten mit retinalen Venenverschlüssen.

Schlussfolgerungen

Die konventionelle fokale oder gitterförmige Laserphotokoagulation wurde zur Behandlung des Makulaödems infolge eines VAVs durch die IVOM-Therapie ersetzt. Eine LK im Bereich der Makula (zentrale LK) kann allerdings weiterhin bei VAV-Patienten in Erwägung gezogen werden, wenn das Makulaödem trotzt des Einsatzes der verfügbaren IVOM-Medikamente persistiert. Der Einsatz der zentralen LK richtet sich in diesen Fällen nach dem Befund der Fluoreszeinangiographie. Eine disseminierte panretinale LK ist nach wie vor bei RVV-Patienten indiziert, bei denen ausgedehnte ischämische Areale vorliegen oder es zur Entwicklung von Neovaskularisationen, ggf. deren Spätkomplikationen kam. Eine gezielte („targeted“) LK der peripheren ischämischen Netzhautbereiche wird in den letzten Jahren von mehreren Autoren empfohlen und soll nicht nur die Visusergebnisse der IVOM-Therapie verbessern, sondern v. a. die Dauer der Behandlung und die Anzahl der benötigten Re-Injektionen reduzieren. Eine eindeutige Evidenz für diese Behandlung liegt derzeit noch nicht vor und wird im Rahmen prospektiver, randomisierter Studien untersucht.

Abstract

Background

Retinal vein occlusions (RVO) are associated with retinal ischemia to a highly variable extent. An ischemic retina may lead to the development of neovascularization and further to secondary complications such as neovascular glaucoma, vitreous hemorrhage or tractional retinal detachment. Numerous factors such as vascular endothelial growth factor (VEGF) and other cytokines are produced in the ischemic area, which cause macular edema. Before the introduction of intravitreal drug injections (IVI), retinal laser photocoagulation was the leading form of treatment. Macular laser photocoagulation was applied in the form of focal laser or grid laser in patients with branch retinal vein occlusion (BRVO) to treat macular edema. In patients with ischemic RVO, panretinal laser photocoagulation (PRP) was recommended for treatment of secondary neovascular complications. The value of laser treatment in the management of patients with RVO changed after the introduction of IVI treatment.

Aim

This article presents a review of the current study results and the recommendations for performing laser photocoagulation of the central and peripheral retina in patients with RVO.

Conclusion

Conventional focal or grid laser photocoagulation has been replaced by IVI treatment in the management of macular edema secondary to BRVO; however, macular laser treatment can still be considered in patients with BRVO if the macular edema persists despite the use of available IVI drugs. The use of central laser photocoagulation in these cases is based on the findings of fluorescein angiography. Disseminated panretinal laser photocoagulation is still indicated in RVO patients who have large areas of nonperfusion, have developed neovascularization and/or late complications. Targeted laser photocoagulation of the peripheral areas of nonperfusion has recently been recommended by several authors and is expected to improve not only the visual outcome of IVI treatment, but more importantly to also reduce the duration of treatment and the number of re-injections needed. Clear evidence for targeted laser treatment is not yet available and is a focus of currently ongoing prospective randomized studies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Bonini-Filho M, Costa RA, Calucci D et al (2009) Intravitreal bevacizumab for diabetic macular edema associated with severe capillary loss: one-year results of a pilot study. Am J Ophthalmol 147(6):1022–30–1021030.e1. https://doi.org/10.1016/j.ajo.2009.01.009

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Boyd SR, Zachary I, Chakravarthy U et al (2002) Correlation of increased vascular endothelial growth factor with neovascularization and permeability in ischemic central vein occlusion. Arch Ophthalmol 120(12):1644–1650. https://doi.org/10.1001/archopht.120.12.1644

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Branch Vein Occlusion Study Group (1986) Argon laser scatter photocoagulation for prevention of neovascularization and vitreous hemorrhage in branch vein occlusion: a randomized clinical trial. Arch Ophthalmol 104(1986):34–41. https://doi.org/10.1001/archopht.1986.01050130044017

    Article  Google Scholar 

  4. Branch Vein Occlusion Study Group (1984) Argon laser photocoagulation for macular edema in branch vein occlusion. Am J Ophthalmol 15;98(3):271–282. https://doi.org/10.1016/0002-9394(84)90316-7

    Article  Google Scholar 

  5. BVA, DOG & RG (2018) Stellungnahme von BVA, DOG und RG zur intravitrealen Therapie des visusmindernden Makulaödems bei retinalem Venenverschluss: Therapeutische Strategien, Stand 24.04.2018. Ophthalmologe 115(10):842–854. https://doi.org/10.1007/s00347-018-0775-0 (German)

    Article  Google Scholar 

  6. Callizo J, Atili A, Striebe NA et al (2019) Bevacizumab versus bevacizumab and macular grid photocoagulation for macular edema in eyes with non-ischemic branch retinal vein occlusion: results from a prospective randomized study. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 257(5):913–920. https://doi.org/10.1007/s00417-018-04223-9

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Campochiaro PA, Hafiz G, Mir TA et al (2015) Scatter photocoagulation does not reduce macular edema or treatment burden in patients with retinal vein occlusion: the RELATE trial. Ophthalmology 122(7):1426–1437. https://doi.org/10.1016/j.ophtha.2015.04.006

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Campochiaro PA, Sophie R, Pearlman J, RETAIN Study Group (2014) Long-term outcomes in patients with retinal vein occlusion treated with ranibizumab: the RETAIN study. Ophthalmology 121(1):209–219. https://doi.org/10.1016/j.ophtha.2013.08.038

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Central Vein Occlusion Study Group (1997) Natural history and clinical management of central retinal vein occlusion. Arch Ophthalmol 115(1997):486–491. https://doi.org/10.1001/archopht.1997.01100150488006

    Article  Google Scholar 

  10. Central Vein Occlusion Study Group (1995) A randomized clinical trial of early panretinal photocoagulation for ischemic central vein occlusion. The Central Vein Occlusion Study Group N report. Ophthalmology 102(10):1434–1444 (PMID: 9097789)

    Article  Google Scholar 

  11. Couturier A, Mané V, Bonnin S et al (2015) Capillary plexus anomalies in diabetic retinopathy on optical coherence tomography angiography. Retina 35(11):2384–2391. https://doi.org/10.1097/IAE.0000000000000859

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Eng VA, Leng T (2020) Subthreshold laser therapy for macular oedema from branch retinal vein occlusion: focused review. Br J Ophthalmol 104(9):1184–1189. https://doi.org/10.1136/bjophthalmol-2019-315192

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Hayreh SS (2021) Photocoagulation for retinal vein occlusion. Prog Retin Eye Res 85:100964. https://doi.org/10.1016/j.preteyeres.2021.100964

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Hayreh SS, Rojas P, Podhajsky P et al (1983) Ocular neovascularization with retinal vascular occlusion-III. Incidence of ocular neovascularization with retinal vein occlusion. Ophthalmology 90(5):488–506. https://doi.org/10.1016/s0161-6420(83)34542-5

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Inagaki K, Shuo T, Katakura K (2015) Sublethal photothermal stimulation with a micropulse laser induces heat shock protein expression in ARPE-19 cells. J Ophthalmol 2015:729792. https://doi.org/10.1155/2015/729792

    Article  PubMed  PubMed Central  CAS  Google Scholar 

  16. Magargal LE, Kimmel AS, Sanborn GE et al (1986) Temporal branch retinal vein obstruction: a review. Ophthalmic Surg 17(4):240–246 (PMID: 2423940.2)

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Nicholson L, Talks SJ, Amoaku W et al (2022) Retinal vein occlusion (RVO) guideline: executive summary. Eye (Lond) 36(5):909–912. https://doi.org/10.1038/s41433-022-02007-4

    Article  Google Scholar 

  18. Lam FC, Chia SN, Lee RM (2015) Macular grid laser photocoagulation for branch retinal vein occlusion. Cochrane Database Syst Rev 11(5):CD8732. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008732.pub2

    Article  Google Scholar 

  19. Pielen A, Mirshahi A, Feltgen N, RABAMES Study Group et al (2015) Ranibizumab for branch retinal vein occlusion associated macular edema study (RABAMES): six-month results of a prospective randomized clinical trial. Acta Ophthalmol 93(1):e29–37. https://doi.org/10.1111/aos.12488

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Ouederni M, Khalifa MBH, Sassi H et al (2022) Quantitative analysis of microvascular network with optical coherence tomography angiography and its correlation with visual acuity in retinal vein occlusion. J Curr Ophthalmol 33(4):453–460. https://doi.org/10.4103/joco.joco_163_21

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Rehak M, Franke A Targeted Laser of areas of nonperfusion in patients with macular edema secondary to central retinal vein occlusion. (under review)

  22. Rehak M, Tilgner E, Franke A et al (2014) Early peripheral laser photocoagulation of nonperfused retina improves vision in patients with central retinal vein occlusion (Results of a proof of concept study). Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 252(5):745–752. https://doi.org/10.1007/s00417-013-2528-8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Rehak M, Wiedemann P (2010) Retinal vein thrombosis: pathogenesis and management. J Thromb Haemost 8(9):1886–1894. https://doi.org/10.1111/j.1538-7836.2010.03909.x

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Shalchi Z, Mahroo O, Bunce C et al (2020) Anti-vascular endothelial growth factor for macular oedema secondary to branch retinal vein occlusion. Cochrane Database Syst Rev 7(7):CD9510. https://doi.org/10.1002/14651858.CD009510.pub3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Spaide RF (2013) Prospective study of peripheral panretinal photocoagulation of areas of nonperfusion in central retinal vein occlusion. Retina 33(1):56–62. https://doi.org/10.1097/IAE.0b013e3182641875

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Storch M, Bemme S, Rehak M et al (2018) Ultraweitwinkelangiographie beim retinalen Venenverschluss: Wie groß ist groß genug? Ophthalmologe 115(6):499–504. https://doi.org/10.1007/s00347-017-0513-z

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Tadayoni R, Waldstein SM, Boscia F et al (2016) Individualized stabilization criteria-driven ranibizumab versus laser in branch retinal vein occlusion: six-month results of BRIGHTER. Ophthalmology 123(6):1332–1344. https://doi.org/10.1016/j.ophtha.2016.02.030

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Terui T, Kondo M, Sugita T et al (2011) Changes in areas of capillary nonperfusion after intravitreal injection of bevacizumab in eyes with branch retinal vein occlusion. Retina 31:1068–1074. https://doi.org/10.1097/IAE.0b013e31820c83c2

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Thomas AS, Thomas MK, Finn AP et al (2019) Use of the ischemic index on widefield fluorescein angiography to characterize a central retinal vein occlusion as ischemic and nonischemic. Retina 39(6):1033–1038. https://doi.org/10.1097/IAE.0000000000002126

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Tsui I, Kaines A, Havunjian MA et al (2011) Ischemic index and neovascularization in central retinal vein occlusion. Retina 31:105–110. https://doi.org/10.1097/IAE.0b013e3181e36c6d

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Thomley ME, Gross CN, Preda-Naumescu A et al (2021) Real-world outcomes in patients with branch retinal vein occlusion-(BRVO-) related macular edema treated with anti-VEGF injections alone versus anti-VEGF injections combined with focal laser. J Ophthalmol 2021:6641008. https://doi.org/10.1155/2021/6641008

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  32. Wykoff CC, Ou WC, Wang R, WAVE Study Group et al (2017) Peripheral laser for recalcitrant macular edema owing to retinal vein occlusion: the WAVE trial. Ophthalmology 124(6):919–921. https://doi.org/10.1016/j.ophtha.2017.01.049

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. Zhu Z, Meng Y, Kozak I et al (2021) Microvascular structure changes after Intravitreal ranibizumab injection in retinal vein occlusion patients with and without macular Ischemia. Front Med 12(8):737537. https://doi.org/10.3389/fmed.2021.737537

    Article  Google Scholar 

  34. Zou W, Du Y, Ji X et al (2022) Comparison of the efficiency of antiVEGF drugs intravitreal injections treatment with or without retinal laser photocoagulation for macular edema secondary to retinal vein occlusion: a systematic review and meta-analysis. Front Pharmacol 13:948852. https://doi.org/10.3389/fphar.2022.948852

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Matus Rehak Ph.D..

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M. Rehak: Beratertätigkeit: Allergan, Apellis, Bayer, Novartis, Roche, Zeiss; Referent für Allergan, Alimera, Bayer, Novartis, Roche, Zeiss; Forschungsunterstützung (CoRaLa 1 Study): Novartis. Teilnahme an einem Data Safety Monitoring Board oder einem Beratungsgremium: Apellis, Bayer, Novartis, Roche; Leitende oder treuhänderische Funktion in einem anderen Vorstand, einer Gesellschaft, einem Ausschuss oder einer Interessengruppe, bezahlt oder unbezahlt: Novartis; Entgegennahme von Geräten, Materialien, Medikamenten, medizinischen Schriften, Geschenken oder anderen Dienstleistungen: Alimera. L.-O. Hattenbach: Beratertätigkeit: Allergan, Alcon, Bayer, Novartis, Roche, Zeiss; Referent für Bayer, Novartis, Roche, Zeiss. N. Feltgen: Beratertätigkeit: Allergan, Bayer, Novartis, Roche, Zeiss; Referent für Bayer, Novartis, Roche, Zeiss. M.W. Storch gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Rehak, M., Storch, M.W., Hattenbach, LO. et al. Ischämie und Lasertherapie bei retinalen venösen Verschlüssen. Ophthalmologie 119, 1121–1128 (2022). https://doi.org/10.1007/s00347-022-01750-z

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-022-01750-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation