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Veränderung der Hornhautradien nach „Descemet membrane endothelial keratoplasty“ gemessen mittels optischer Kohärenztomographie und Scheimpflug-Tomographie

Change of corneal radii after Descemet membrane endothelial keratoplasty measured by optical coherence tomography and Scheimpflug tomography

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Zusammenfassung

Ziel der Arbeit

Ziel der Studie war der Vergleich der Messung der Hornhautradien mit Scheimpflug-Tomographie (Pentacam®, Oculus, Wetzlar, Deutschland) und optischer Kohärenztomographie (OCT) (Optovue, XR-Avanti, Fremont, Kalifornien, USA) in Augen mit Fuchs-Endotheldystrophie (FED) vor und nach „Descemet membrane endothelial keratoplasty“ (DMEK).

Material und Methoden

In einer retrospektiven Analyse wurden 35 Augen mit FED nach DMEK eingeschlossen. Prä- und mindestens 3 Monate postoperativ erfolgte eine Untersuchung mit der Pentacam®, sowie mit dem Optovue®-System. Die 4 primären Zielgrößen waren der Radius der Hornhautvorder- und -rückfläche, die Hornhautdicke und das Radienverhältnis. Die Veränderung dieser Zielgrößen nach DMEK wurde analysiert, und die Messergebnisse beider Verfahren wurden miteinander verglichen. Für eine grafische Darstellung der Übereinstimmung der 2 Messmethoden wurde ein Bland-Altman-Diagramm erstellt.

Ergebnisse

Nach DMEK zeigt sich gemessen mit beiden Verfahren eine signifikante Abnahme der Hornhautdicke. Die Radien der Hornhautvorderfläche, sowohl gemessen mit Scheimpflug als auch mit dem OCT, zeigten keine signifikante Veränderung nach der Operation, während die Radien der Hornhautrückfläche signifikant abnahmen (Pentacam®: präoperativ = 7,24 mm ± 0,99 mm; postoperativ = 6,38 mm ± 0,40 mm [p< 0,001]; Optovue®: präoperativ = 7,63 mm ± 1,43 mm; postoperativ = 6,57 mm ± 0,43 mm [p< 0,001]). Die Bland-Altman-Diagramme aller 4 primären Zielgrößen zeigen postoperativ eine bessere Übereinstimmung im Vergleich zu den präoperativen Messungen.

Schlussfolgerung

Nach DMEK zeigt sich sowohl mit dem Scheimpflug-Verfahren als auch mit der optischen Kohärenztomographie eine signifikante Abnahme des Radius der Hornhautrückfläche. Die postoperativen Messungen zeigen im Gerätevergleich eine höhere Übereinstimmung als die präoperativ durchgeführten.

Abstract

Background

The aim of the study was to compare the measurement of corneal radii using Scheimpflug tomography (Pentacam®, Oculus, Wetzlar, Germany) and optical coherence tomography (OCT, Optovue® XR-Avanti, Fremont, CA, USA) in eyes of patients with Fuchs’ endothelial dystrophy (FED) before and after Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK).

Material and methods

In a retrospective analysis 35 eyes with (FED) that underwent DMEK were included. Pentacam® and Optovue® corneal measurements were performed preoperatively and at least 3 months postoperatively. The four primary objectives were the radii of the anterior and posterior corneal surfaces, the corneal thickness and the posterior to anterior corneal curvature radii ratio. The change in the primary targets after DMEK was analyzed and the measurement results of both methods were compared. A Bland-Altman plot was created to graphically illustrate the correlation between the two measuring methods.

Results

A significant decrease in corneal thickness was observed after DMEK with both methods. The radii of the anterior corneal surface, measured with Scheimpflug as well as with OCT showed no significant changes after surgery, while the radii of the posterior corneal surface significantly decreased (Pentacam®: preoperative = 7.24 mm ± 0.99 mm; postoperative = 6.38 mm ± 0.40 mm, P < 0.001; Optovue®: preoperative = 7.63 mm ± 1.43 mm; postoperative = 6.57 mm ± 0.43 mm, P < 0.001). The Bland-Altman plots of all primary objectives showed a better agreement postoperatively compared to the preoperative measurements.

Conclusion

Both Scheimpflug and OCT showed a significant decrease in the radius of the posterior corneal surface after DMEK. The postoperative measurements showed a higher agreement between the devices than those performed preoperatively.

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Literatur

  1. Boimer C, Lee K, Sharpen L, Mashour RS, Slomovic AR (2011) Evolving surgical techniques of and indications for corneal transplantation in Ontario from 2000 to 2009. Can J Ophthalmol 46(4):360–366

    Article  Google Scholar 

  2. Frigo AC, Fasolo A, Capuzzo C, Fornea M, Bellucci R, Busin M et al (2015) Corneal transplantation activity over 7 years: changing trends for indications, patient demographics and surgical techniques from the Corneal Transplant Epidemiological Study (CORTES). Transplant Proc 47(2):528–535

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Rodríguez-Calvo-de-Mora M, Quilendrino R, Ham L, Liarakos VS, van Dijk K, Baydoun L et al (2015) Clinical outcome of 500 consecutive cases undergoing Descemet’s membrane endothelial keratoplasty. Ophthalmology 122(3):464–470

    Article  Google Scholar 

  4. Ham L, Dapena I, Moutsouris K, Balachandran C, Frank LE, van Dijk K et al (2011) Refractive change and stability after Descemet membrane endothelial keratoplasty. Effect of corneal dehydration-induced hyperopic shift on intraocular lens power calculation. J Cataract Refract Surg 37(8):1455–1464

    Article  Google Scholar 

  5. Terry MA, Straiko MD, Veldman PB, Talajic JC, VanZyl C, Sales CS et al (2015) Standardized DMEK technique: reducing complications using prestripped tissue, novel glass injector, and sulfur hexafluoride (SF6) gas. Cornea 34(8):845–852

    Article  Google Scholar 

  6. van Dijk K, Ham L, Tse WH, Liarakos VS, Quilendrino R, Yeh RY et al (2013) Near complete visual recovery and refractive stability in modern corneal transplantation: Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK). Cont Lens Anterior Eye 36(1):13–21

    Article  Google Scholar 

  7. Laaser K, Bachmann BO, Horn FK, Cursiefen C, Kruse FE (2012) Descemet membrane endothelial keratoplasty combined with phacoemulsification and intraocular lens implantation: advanced triple procedure. Am J Ophthalmol 154(1):47–55.e2

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Price MO, Giebel AW, Fairchild KM, Price FW Jr. (2009) Descemet’s membrane endothelial keratoplasty: prospective multicenter study of visual and refractive outcomes and endothelial survival. Ophthalmology 116(12):2361–2368

    Article  Google Scholar 

  9. Schoenberg ED, Price FW Jr., Miller J, McKee Y, Price MO (2015) Refractive outcomes of Descemet membrane endothelial keratoplasty triple procedures (combined with cataract surgery). J Cataract Refract Surg 41(6):1182–1189

    Article  Google Scholar 

  10. Cheung AY, Chachare DY, Eslani M, Schneider J, Nordlund ML (2018) Tomographic changes in eyes with hyperopic shift after triple Descemet membrane endothelial keratoplasty. J Cataract Refract Surg 44(6):738–744

    Article  Google Scholar 

  11. Alnawaiseh M, Rosentreter A, Eter N, Zumhagen L (2016) Changes in corneal refractive power for patients with Fuchs endothelial dystrophy after DMEK. Cornea 35(8):1073–1077

    Article  Google Scholar 

  12. Diener R, Eter N, Alnawaiseh M (2020) Using the posterior to anterior corneal curvature radii ratio to minimize the risk of a postoperative hyperopic shift after Descemet membrane endothelial keratoplasty. Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol. https://doi.org/10.1007/s00417-019-04566-x

    Article  Google Scholar 

  13. Zhang T, Zhou Y, Young CA, Chen A, Jin G, Zheng D (2020) Comparison of a new swept-source anterior segment optical coherence tomography and a Scheimpflug camera for measurement of corneal curvature. Cornea. https://doi.org/10.1097/ICO.0000000000002280

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Mingo-Botín D, Arnalich-Montiel F, Couceiro de Juan A, Ortiz-Toquero S (2018) Repeatability and intersession reproducibility of Pentacam corneal thickness maps in Fuchs dystrophy and endothelial keratoplasty. Cornea 37(8):987–992

    Article  Google Scholar 

  15. Alnawaiseh M, Zumhagen L, Rosentreter A, Eter N (2017) Intraocular lens power calculation using standard formulas and ray tracing after DMEK in patients with Fuchs endothelial dystrophy. BMC Ophthalmol 17(1):152

    Article  Google Scholar 

  16. Arnalich-Montiel F, Mingo-Botin D, Diaz-Montealegre A (2019) Keratometric, pachymetric, and surface elevation characterization of corneas with Fuchs endothelial corneal dystrophy treated with DMEK. Cornea 38(5):535–541

    Article  Google Scholar 

  17. Diener R, Treder M, Lauermann JL, Eter N, Alnawaiseh M (2020) Assessing the validity of corneal power estimation using conventional keratometry for intraocular lens power calculation in eyes with Fuch’s dystrophy undergoing Descemet membrane endothelial keratoplasty. Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol. https://doi.org/10.1007/s00417-020-04998-w

    Article  Google Scholar 

  18. Fritz M, Grewing V, Böhringer D, Lapp T, Maier P, Reinhard T et al (2019) Avoiding hyperopic surprises after Descemet membrane endothelial keratoplasty in Fuchs dystrophy eyes by assessing corneal shape. Am J Ophthalmol 197:1–6

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Raphael Diener.

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Interessenkonflikt

R. Diener, N. Eter und M. Alnawaiseh geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen oder an menschlichem Gewebe wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Die Analyse dieser retrospektiven Daten wurde durch die Ethik-Kommission der Ärztekammer Westfalen-Lippe und der Westfälischen Wilhelms-Universität genehmigt.

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Diener, R., Eter, N. & Alnawaiseh, M. Veränderung der Hornhautradien nach „Descemet membrane endothelial keratoplasty“ gemessen mittels optischer Kohärenztomographie und Scheimpflug-Tomographie. Ophthalmologe 118, 1249–1254 (2021). https://doi.org/10.1007/s00347-020-01289-x

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