Zusammenfassung
Hintergrund
Die Differenzierung iridaler Raumforderungen stellt eine regelmäßig wiederkehrende diagnostische Herausforderung dar.
Fragestellung
Es soll ein Überblick über die Epidemiologie und das diagnostische Vorgehen bei Iristumoren gegeben werden.
Material und Methoden
Der Beitrag bietet eine Literaturübersicht aus PubMed und eigene klinische Ergebnisse.
Ergebnisse
Die weitaus meisten Iristumoren sind melanozytären Ursprungs, darunter Nävi und Melanome. In der Spaltlampenbiomikroskopie kann eine Größenzunahme im zeitlichen Verlauf dargestellt werden, was der einzig anerkannte klinische Surrogatbefund für ein malignes Geschehen ist. Die Ultraschallbiomikroskopie (UBM) ist zusätzlich obligat, da nur mit ihr Tiefenausdehnung mit etwaiger Ziliarkörperbeteiligung und Binnenstruktur iridaler Tumoren beurteilt werden können.
Schlussfolgerungen
Serielle Spaltlampen- und UBM-Untersuchungen mit reproduzierbarer Pupillenweite sind unverzichtbar in der Differenzierung zystischer, solider und tumorsimulierender Läsionen sowie zur Detektion einer malignen Transformation.
Abstract
Background
The differentiation of iridic space-occupying lesions represents a regularly reoccurring diagnostic challenge.
Objective
This article presents an overview of the epidemiological data and describes the diagnostic procedure for iris tumors.
Material and methods
The article provides a review of the literature from PubMed and own clinical results.
Results
Melanocytic lesions comprise the vast majority of all iris tumors and include nevi and melanomas. Slit lamp biomicroscopy with standardized photography reveals two-dimensional planar tumor growth over time, which is the only recognized clinical surrogate finding for a malignant event. Ultrasound biomicroscopy (UBM) is additionally obligatory because it is the only method which enables documentation of the extent of tumor penetration, ciliary body involvement and internal structure of iris tumors.
Conclusion
Serial slit lamp and UBM examinations with reproducible pupillary diameters are indispensable for the differentiation of cystic, solid and tumor-simulating lesions and for the detection of malignant transformation in iris tumors.
Literatur
Mor JM, Koch KR, Heindl LM (2017) Diagnosis and therapy of Iris lesions. Klin Monbl Augenheilkd 234:1541–1554
Shields CL, Kancherla S, Patel J et al (2012) Clinical survey of 3680 iris tumors based on patient age at presentation. Ophthalmology 119:407–414
Harbour JW, Brantley MA, Hollingsworth H et al (2004) Association between posterior uveal melanoma and iris freckles, iris naevi, and choroidal naevi. Br J Ophthalmol 88:36–38
Krantz BA, Dave N, Komatsubara KM et al (2017) Uveal melanoma: epidemiology, etiology, and treatment of primary disease. Clin Ophthalmol 11:279–289
Demirci H, Mashayekhi A, Shields CL et al (2005) Iris melanocytoma: clinical features and natural course in 47 cases. Am J Ophthalmol 139:468–475
Rennie IG (2012) Don’t it make my blue eyes brown: heterochromia and other abnormalities of the iris. Eye (Lond) 26:29–50
Edwards M, Cha D, Krithika S et al (2016) Analysis of iris surface features in populations of diverse ancestry. R Soc Open Sci 3:150424
Bloch RS, Gartner S (1971) The incidence of ocular metastatic carcinoma. Arch Ophthalmol 85:673–675
Grajewski RS, Bosch JJ, Bruns H et al (2016) The trojan horse tale revisited: an eye on metastatic spread of carcinoma cells. Cancer Immunol Res 4:92–94
Shields JA, Shields CL, Kiratli H et al (1995) Metastatic tumors to the iris in 40 patients. Am J Ophthalmol 119:422–430
Kunimatsu S, Araie M, Ohara K et al (1999) Ultrasound biomicroscopy of ciliary body cysts. Am J Ophthalmol 127:48–55
Ristau T, Cursiefen C, Heindl LM (2013) Pseudo-tumor of the iris following cataract surgery. Ophthalmologe 110:770–772
Pavlin CJ, Harasiewicz K, Sherar MD et al (1991) Clinical use of ultrasound biomicroscopy. Ophthalmology 98:287–295
Hasenfratz G, Mardin C (2014) Ultrasound diagnostics in ophthalmology (standardized echography): part 2: diseases of the orbit—ultrasound biomicroscopy diagnostics. Ophthalmologe 111:1085–1099 (quiz 1099)
Bergmann U, Guthoff R (1994) Clinical decision aids using ultrasound biomicroscopy. Klin Monbl Augenheilkd 205:361–363
Ossoinig KC (2012) The development of ultrasound in ophthalmology. In: Eklöf B, Lindström K, Persson S (Hrsg) Ultrasound in clinical diagnosis. Oxford Unversity Press, Oxford, S 161–171
Bell NP, Feldman RM, Zou Y et al (2008) New technology for examining the anterior segment by ultrasonic biomicroscopy. J Cataract Refract Surg 34:121–125
Koch FHJ, Deuchler S, Singh P et al (2017) Ophthalmic diaphanoscopy. Ophthalmologe 114:857–864
Küchle M, Nguyen NX, Naumann GO (1994) Quantitative assessment of the blood-aqueous barrier in human eyes with malignant or benign uveal tumors. Am J Ophthalmol 117:521–528
Hau SC, Papastefanou V, Shah S et al (2015) Evaluation of iris and iridociliary body lesions with anterior segment optical coherence tomography versus ultrasound B‑scan. Br J Ophthalmol 99:81–86
Pavlin CJ, Vásquez LM, Lee R et al (2009) Anterior segment optical coherence tomography and ultrasound biomicroscopy in the imaging of anterior segment tumors. Am J Ophthalmol 147:214–219.e2
Allegrini D, Montesano G, Pece A (2016) Optical coherence tomography angiography of iris nevus: a case report. Case Rep Ophthalmol 7:172–178
Shields CL, Kaliki S, Hutchinson A et al (2013) Iris nevus growth into melanoma: analysis of 1611 consecutive eyes: the ABCDEF guide. Ophthalmology 120:766–772
Territo C, Augsburger JJ, Schroeder RP et al (1987) Enlargement of melanocytic iris lesions. Ophthalmic Surg 18:644–649
Giuliari GP, McGowan HD, Pavlin CJ et al (2011) Ultrasound biomicroscopic imaging of iris melanoma: a clinicopathologic study. Am J Ophthalmol 151:579–585.e1
Heindl LM, Koch KR, Hermann MM et al (2017) Block excision of iridociliary tumors enables molecular profiling and immune vaccination. Ophthalmology 124:268–270
AJCC Ophthalmic Oncology Task Force. (2015) International validation of the American joint committee on cancer’s 7th edition classification of uveal melanoma. Jama Ophthalmol 133:376–383
Brancato R, Bandello F, Lattanzio R (1997) Iris fluorescein angiography in clinical practice. Surv Ophthalmol 42:41–70
Shields JA, Shields CL (2017) Tumors and related lesions of the pigmented epithelium. Asia Pac J Ophthalmol (phila) 6:215–223
Foss AJ, Pecorella I, Alexander RA et al (1994) Are most intraocular “leiomyomas” really melanocytic lesions. Ophthalmology 101:919–924
Yeaney GA, Platt S, Singh AD (2017) Primary iris leiomyoma. Surv Ophthalmol 62:366–370
Mashayekhi A, Shields CL, Shields JA (2013) Iris involvement by lymphoma: a review of 13 cases. Clin Exp Ophthalmol 41:19–26
Zinkernagel M, Zografos L, Rüesch R (2007) Iris granulomas of unknown aetiology. Klin Monbl Augenheilkd 224:347–349
Samara WA, Khoo CT, Say EA et al (2015) Juvenile xanthogranuloma involving the eye and ocular adnexa: tumor control, visual outcomes, and globe salvage in 30 patients. Ophthalmology 122:2130–2138
Shields JA, Shields CL, Lally SE et al (2018) Iris melanoma in a child simulating juvenile xanthogranuloma. Middle East Afr J Ophthalmol 25:115–117
Shields JA, Bianciotto C, Kligman BE et al (2010) Vascular tumors of the iris in 45 patients: the 2009 Helen Keller Lecture. Arch Ophthalmol 128:1107–1113
Krohn J, Tvenning AO, Kjersem B et al (2017) Iris cavernous haemangioma associated with recurrent hyphaema treated by laser photocoagulation. Acta Ophthalmol 95:e80–e81
Shields JA (1981) Primary cysts of the iris. Trans Am Ophthalmol Soc 79:771–809
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K.R. Koch, J.M. Mor, G. Avgitidou, V. Kakkassery, A.C. Rokohl und L.M. Heindl geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Es wird versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.
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Koch, K.R., Mor, J.M., Avgitidou, G. et al. Klinisch-echographische Diagnostik bei Iristumoren. Ophthalmologe 116, 313–323 (2019). https://doi.org/10.1007/s00347-019-0861-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-019-0861-y