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Lamelläre Makuladefekte

Morphologische Besonderheiten und therapeutischer Erfolg

Lamellar macular holes

Morphological characteristics and treatment success

Zusammenfassung

Hintergrund

Durch die hohe Auflösung der optischen Kohärenztomographie (SD[„spectral domain“]-OCT) war es in den letzten Jahren möglich, unterschiedliche morphologische Formen lamellärer Makuladefekte (Makulaschichtforamina; engl. „lamellar macular holes“) wesentlich genauer und detaillierter darzustellen, woraus sich neue Erkenntnisse zu Pathogenese, Morphologie und Fortschreiten der Erkrankung ergaben. Daraus resultieren Unklarheiten in der Terminologie, was insbesondere zu Unsicherheit in der Behandlung dieser Patienten im klinischen Alltag führt.

Fragestellung

Diese Arbeit gibt einen Überblick über morphologische Besonderheiten und Therapieindikation bei lamellären Makuladefekten mit dem Ziel, eine sichere Differenzierung gegenüber anderen morphologischen Veränderungen traktiver Makulopathien vorzunehmen.

Material und Methoden

Die Auswertung basiert auf dem aktuellen Stand der Literatur und eigenen Studiendaten aus der Augenklinik der Universität München.

Ergebnisse

Bei lamellären Makuladefekten zeigen sich unterschiedliche morphologische Formen in der SD-OCT. Neben den bekannten Diagnosekriterien der irregulären fovealen Kontur, intraretinaler Spaltbildung und Defekt der inneren fovealen Schichten sollten v. a. das Vorkommen und die Charakteristika des epiretinalen Gewebes sowie das Auftreten von Photorezeptorschichtdefekten beurteilt werden.

Schlussfolgerung

Die Weiterentwicklung bildgebender Techniken wie der SD-OCT führte zu einer verbesserten Darstellbarkeit lamellärer Makuladefekte. Zur Therapieentscheidung sollten die subjektiven Beschwerden, die bestkorrigierte Sehschärfe, der klinische Verlauf, das Vorhandensein von Defekten der ellipsoiden Zone sowie Vorkommen und Charakteristika des epiretinalen Gewebes beurteilt werden. Bei Progredienz des Befundes und/oder Traktion durch epiretinales Gewebe hat ein frühzeitiges operatives Vorgehen eine gute Prognose für die funktionelle und anatomische Rehabilitation.

Abstract

Background

In recent years the high resolution of optical coherence tomography (SD-OCT) has led to a more exact and detailed imaging of different morphological types of lamellar macular holes (LMH). This resulted in new knowledge on the pathogenesis, morphology and progression of the disease; however, this also resulted in a lack of clarity in the terminology and in particular led to uncertainty in the treatment of these patients in clinical practice.

Objective

This article gives an overview on the morphological characteristics and treatment indications for LMH with the aim of enabling a clear differentiation compared to other morphological alterations in traction macular pathologies.

Material and methods

The evaluation is based on the current literature and own study data from the Department of Ophthalmology at the University of Munich, Germany.

Results

In eyes with LMH different morphological forms can be seen in SD-OCT. In addition to the known diagnostic criteria of irregular foveal contour, intraretinal splitting and defect of the inner foveal layers, the occurrence and characteristics of epiretinal tissue as well as the occurrence of photoreceptor layer defects can be evaluated.

Conclusion

Further development of imaging techniques, such as SD-OCT led to improved visualization of different types of LMH. Decisions on treatment should be based on subjective complaints, best corrected visual acuity (BCVA), the clinical course, the presence of defects of the ellipsoid zone, occurrence and characteristics of epiretinal tissue. In cases of progression of symptoms and/or traction by the epiretinal tissue, an early surgical procedure has a good prognosis for functional and anatomical rehabilitation.

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Literatur

  1. Haouchine B, Massin P, Tadayoni R, Erginay A, Gaudric A (2004) Diagnosis of macular pseudoholes and lamellar macular holes by optical coherence tomography. Am J Ophthalmol 138:732–739

    Article  Google Scholar 

  2. Witkin AJ, Ko TH, Fujimoto JG et al (2006) Redefining lamellar holes and the vitreomacular interface: an ultrahigh-resolution optical coherence tomography study. Ophthalmology 113:388–397

    Article  Google Scholar 

  3. Duker JS, Kaiser PK, Binder S et al (2013) The International Vitreomacular Traction Study Group classification of vitreomacular adhesion, traction, and macular hole. Ophthalmology 120:2611–2619

    Article  Google Scholar 

  4. Govetto A, Dacquay Y, Farajzadeh M et al (2016) Lamellar macular hole: two distinct clinical entities? Am J Ophthalmol 164:99–109

    Article  Google Scholar 

  5. Haritoglou C, Tadayoni R, Hubschman JP (2019) Lamellar macular hole surgery—current concepts, future prospects. Clin Ophthalmol 13:143–146. https://doi.org/10.2147/OPTH.S188309 (eCollection 2019)

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Haritoglou C, Schumann RG (2017) Indications and surgical approach for lamellar macular holes and pseudoholes. Ophthalmologe 114(12):1117–1121. https://doi.org/10.1007/s00347-017-0591-y (Review. German)

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Frisina R, Pilotto E, Midena E (2019) Lamellar macular hole: state of the art. ophthalmic Res 61(2):73–82. https://doi.org/10.1159/000494687 (Epub 2019 Jan 9. Review)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Schumann RG, Hagenau F, Guenther SR, Wolf A, Priglinger SG, Vogt D (2019) Premacular Cell Proliferation Profiles in Tangential Traction Vitreo-Maculopathies Suggest a Key Role for Hyalocytes. Ophthalmologica 4:1–7. https://doi.org/10.1159/000495853

    Article  Google Scholar 

  9. Compera D, Entchev E, Haritoglou C et al (2015) Lamellar hole-associated epiretinal proliferation in comparison to epiretinal membranes of macular pseudoholes. Am J Ophthalmol 160:373–384

    Article  Google Scholar 

  10. Compera D, Entchev E, Haritoglou C et al (2015) Correlative microscopy of lamellar hole-associated epiretinal proliferation. J Ophthalmol. https://doi.org/10.1155/2015/450212

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Pang CE, Spaide RF, Freund KB (2014) Epiretinal proliferation seen in association with lamellar macular holes: a distinct clinical entity. Retina 34:1513–1523

    Article  Google Scholar 

  12. Pang CE, Spaide RF, Freund KB (2015) Comparing functional and morphologic characteristics of lamellar macular holes with and without lamellar hole-associated epiretinal proliferation. Retina 35:720–726

    Article  Google Scholar 

  13. Compera D, Schumann RG, Cereda MG, Acquistapace A, Lita V, Priglinger SG, Staurenghi G, Bottoni F (2018) Progression of lamellar hole-associated epiretinal proliferation and retinal changes during long-term follow-up. Br J Ophthalmol 102(1):84–90. https://doi.org/10.1136/bjophthalmol-2016-310128

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Schumann RG, Compera D, Schaumberger MM et al (2015) Epiretinal membrane characteristics correlate with photoreceptor layer defects in lamellar macular holes and macular pseudoholes. Retina 35:727–735

    Article  Google Scholar 

  15. Bottoni F, Deiro AP, Giani A, Orini C, Cigada M, Staurenghi G (2013) The natural history of lamellar macular holes: a spectral domain optical coherence tomography study. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 251:467–475

    Article  Google Scholar 

  16. Gaudric A, Aloulou Y, Tadayoni R, Massin P (2013) Macular pseudoholes with lamellar cleavage of their edge remain pseudoholes. Am J Ophthalmol 155:733–742

    Article  Google Scholar 

  17. Michalewska Z, Michalewski J, Odrobina D et al (2010) Surgical treatment of lamellar macular holes. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 248:1395–1400

    Article  Google Scholar 

  18. Sun JP, Chen SN, Chuang CC et al (2013) Surgical treatment of lamellar macular hole secondary to epiretinal mem- brane. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 251:2681–2688

    Article  Google Scholar 

  19. Lai TT, Chen SN, Yang CM (2016) Epiretinal proliferation in lamellar macular holes and full-thickness macular holes: clinical and surgical findings. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 254:629–638

    Article  Google Scholar 

  20. Ko J, Kim GA, Lee SC et al (2017) Surgical outcomes of lamellar macular holes with and without lamellar hole-associated epiretinal proliferation. Acta Ophthalmol 95(3):e221–e226

    Article  Google Scholar 

  21. Coassin M, Mastrofilippo V, Stewart JM et al (2018) Lamellar macular holes: surgical outcome of 106 patients with long-term follow-up. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 256(7):1265–1273. https://doi.org/10.1007/s00417-018-3989-6

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Guber J, Scholl HPN, Valmaggia C (2019) Surgical outcome after Lamellar macular hole associated with Epiretinal membrane. Ophthalmologica 241(1):56–60. https://doi.org/10.1159/000493349

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Yang YS, Lee JS, Son G, Sohn J (2019) Epiretinal proliferation associated with Lamellar hole or macular hole: origin and surgical prognosis. Korean J Ophthalmol 33(2):142–149. https://doi.org/10.3341/kjo.2018.0070

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Figueroa MS, Noval S, Contreras I (2011) Macular structure on optical coherence tomography after lamellar macular hole surgery and its correlation with visual outcome. Can J Ophthalmol 46(6):491–497. https://doi.org/10.1016/j.jcjo.2011.09.011

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Corresponding author

Correspondence to Denise Vogt.

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Interessenkonflikt

D. Vogt, J. Wachtlin, S.G. Priglinger und R.G. Schumann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Vogt, D., Wachtlin, J., Priglinger, S.G. et al. Lamelläre Makuladefekte. Ophthalmologe 116, 1020–1025 (2019). https://doi.org/10.1007/s00347-019-00966-w

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-019-00966-w

Schlüsselwörter

  • Makulaschichtforamen
  • Traktive Makulopathien
  • Epiretinales Gewebe
  • Epiretinale Membran
  • Optische Kohärenztomographie

Keywords

  • Lamellar macular holes
  • Traction maculopathy
  • Epiretinal tissue
  • Epiretinal membrane
  • Optical coherence tomography