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Klinische Parameter von Patienten mit neovaskulärer altersbedingter Maculadegeneration

Langzeitbehandlungsergebnisse aus einem ambulanten Versorgungszentrum

Clinical parameters of patients with neovascular age-related macular degeneration

Longterm treatment results of an outpatient clinic

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Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Der Verlauf der neovaskulären altersbedingten Makuladegeneration (nAMD) ist von regelmäßiger Diagnostik und Therapie abhängig. Daten über den Langzeitverlauf unter intensiver Therapie mit intravitrealen Antikörpern gegen „vascular endothelial growth factor“ (Anti-VEGF) aus ambulanten Versorgungszentren sind rar.

Ziel der Arbeit

Ziel war die Charakterisierung einer Population von nAMD-Patienten mit langem Therapieverlauf und intensiver Therapie mit Anti-VEGF-Injektionen.

Methoden

In einem überregionalen ambulanten Versorgungszentrum wurden Patienten retrospektiv identifiziert, die mindestens 30 intravitreale Anti-VEGF-Injektionen erhalten haben und mindestens 4 Jahre nachverfolgt wurden. Alle Patienten wurden mittels optischer Kohärenztomographie (OCT) im Verlauf kontrolliert und leitliniengerecht gemäß Pro-Re-Nata-Schema (PRN) therapiert.

Ergebnisse

Wir identifizierten 43 Patienten. Der Visus bei Erstbehandlung betrug 0,44 ± 0,24 (1,0–0,1) logMAR. Am Ende der Beobachtung betrug der Visus 0,63 ± 3,6 (1,3–0,1) logMAR. Die Patienten erhielten im Mittel 36,3 ± 8,0 (30–62) Injektionen und wurden 6,1 ± 1,8 (4–12) Jahre nachverfolgt. Pro Jahr erhielten die Patienten 6,12 ± 1,5 (3,1–9,9) Injektionen. Im ersten Jahr lag die Injektionszahl mit 3,67 ± 1,9 (1–8) signifikant niedriger als im Mittel (p < 0,0001).

Schlussfolgerung

Trotz intensiver PRN-Therapie fiel der Visus langsam ab. Die durchschnittliche Injektionszahl hier war vergleichbar mit der prospektiver Studien. Die niedrige Injektionszahl im ersten Jahr ist möglicherweise auf damals noch mangelnde Erfahrung mit den neuen Wirkstoffen zurückzuführen. Der langsame Visusverfall im klinischen Alltag, verglichen mit klinischen Studien, ist möglicherweise begründet durch die Verzögerung zwischen Auftreten von Krankheitsaktivität und Behandlung.

Abstract

Background

The clinical outcome of neovascular age-related macular degeneration (nAMD) depends on constant follow-up and consistent treatment. Data about the long-term course of intensive anti-vascular endothelial growth factor (VEGF) therapy from outpatient clinics are rare.

Objective

The aim of the study was to characterize a population of nAMD patients with long-term follow-up and intensive anti-VEGF therapy.

Patients and methods

In a supra-regional outpatient clinic, we retrospectively identified patients who had received at least 30 intravitreal anti-VEGF injections and were followed for at least 4 years. All patients received an optical coherence tomography(OCT)-controlled Pro-Re-Nata (PRN) therapy regimen according to German guidelines.

Results

We identified 43 patients. Visual acuity at baseline was 0.44 ± 0.24 (1.0–0.1) logMAR. At the end of the follow-up period, visual acuity was 0.63 ± 3.6 (1.3–0.1) logMAR. Patients received a mean of 36.3 ± 8.0 (30–62) injections and were followed for a mean of 6.1 ± 1.8 (4–12) years. They received 6.12 ± 1.5 (3.1–9.9) injections per year. The number of injections in treatment-year one was with 3.67 ± 1.9 (1–8) significantly lower than the mean (p < 0.0001).

Conclusion

Despite intensive PRN therapy, visual acuity slowly decreased over time. The mean number of injections was comparable to that of prospective studies. The low number of injections in treatment-year 1 may have been due to a lack of experience with the new treatment agents. The slow decrease in visual acuity in clinical routine as opposed to clinical studies may be attributed to a delay between occurrence of disease activity and treatment.

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Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Adrean SD, Chaili S, Ramkumar H et al (2018) Consistent long-term therapy of neovascular age-related macular degeneration managed by 50 or more anti-VEGF injections using a treat-extend-stop protocol. Ophthalmology. https://doi.org/10.1016/j.ophtha.2018.01.012

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Comparison of Age-Related Macular Degeneration Treatments Trials (CATT) Research Group, Maguire MG, Martin DF et al (2016) Five-year outcomes with anti-vascular endothelial growth factor treatment of neovascular age-related macular degeneration: the comparison of age-related macular degeneration treatments trials. Ophthalmology 123:1751–1761

    Article  Google Scholar 

  3. Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft, Retinologische Gesellschaft, Deutschlands BDaR (2014) Die Anti-VEGF-Therapie bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration: Therapeutische Strategien

    Google Scholar 

  4. Hoerster R, Muether PS, Hermann MM et al (2011) Subjective and functional deterioration in recurrences of neovascular AMD are often preceded by morphologic changes in optic coherence tomography. Br J Ophthalmol 95:1424–1426

    Article  Google Scholar 

  5. Hoerster R, Muether PS, Sitnilska V et al (2014) Fibrovascular pigment epithelial detachment is a risk factor for long-term visual decay in neovascular age-related macular degeneretion. Retina 34:1767–1773

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Lalwani GA, Rosenfeld PJ, Fung AE et al (2009) A variable-dosing regimen with intravitreal ranibizumab for neovascular age-related macular degeneration: year 2 of the PrONTO Study. Am J Ophthalmol 148:43–58e1

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Martin DF, Maguire MG, Ying GS et al (2011) Ranibizumab and bevacizumab for neovascular age-related macular degeneration. N Engl J Med 364:1897–1908

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Muether PS, Hermann MM, Koch K et al (2011) Delay between medical indication to anti-VEGF treatment in age-related macular degeneration can result in a loss of visual acuity. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 249:633–637

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Muether PS, Hoerster R, Hermann MM et al (2013) Long-term effects of ranibizumab treatment delay in neovascular age-related macular degeneration. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 251:453–458

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Rosenfeld PJ, Brown DM, Heier JS et al (2006) Ranibizumab for neovascular age-related macular degeneration. N Engl J Med 355:1419–1431

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Toalster N, Russell M, Ng P (2013) A 12-month prospective trial of inject and extend regimen for ranibizumab treatment of age-related macular degeneration. Retina 33:1351–1358

    Article  CAS  Google Scholar 

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Interessenkonflikt

S. Wassel, E. Tsompanidi, E. Tahmaz, B. Hörster und R. Hörster geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.

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Wassel, S., Tsompanidi, E., Tahmaz, E. et al. Klinische Parameter von Patienten mit neovaskulärer altersbedingter Maculadegeneration. Ophthalmologe 116, 430–434 (2019). https://doi.org/10.1007/s00347-018-0730-0

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