Intraoperative optische Kohärenztomographie bei explorativer Vitrektomie an Patienten mit Glaskörperblutung – eine Fallserie

  • D. Heinrich
  • S. Bohnacker
  • M. A. Nasseri
  • N. Feucht
  • C. P. Lohmann
  • M. Maier
Originalien

Zusammenfassung

Hintergrund

Die hochauflösende optische Kohärenztomographie (Spectral-Domain-OCT, SD-OCT) gilt als Goldstandard bezüglich Diagnose, Management und Verlaufskontrolle von Patienten mit vitreoretinalen Erkrankungen. Bei Patienten mit Glaskörperblutungen ist die präoperative Diagnostik zur Evaluation des intraokularen und retinalen Status limitiert, sodass die finale Therapieentscheidung lediglich während der explorativen Vitrektomie getroffen werden kann. Wir berichten über unsere Erfahrungen beim Einsatz der intraoperativen SD-OCT (iSD-OCT) während explorativer Vitrektomie bei Patienten mit Glaskörperblutung.

Methoden

In Rahmen dieser Fallserie wurden 9 Patienten (11 Augen) mit Glaskörperblutungen untersucht. Präoperativ wurde der intraokulare Status mittels Sonographie erhoben. Im Anschluss erfolgte eine explorative 23G-Vitrektomie unter Visualisierung mit dem im Op.-Mikroskop (OPMI Lumera 700, Carl Zeiss Meditec, Jena, Deutschland) vollständig integrierten iSD-OCT-Gerät (Rescan 700, Carl Zeiss Meditec, Jena, Deutschland).

Ergebnisse

Die iSD-OCT ermöglichte bei allen Patienten zusätzlich zum intraoperativen En-Face-Mikroskopbild eine intraoperative Evaluation präretinaler, intraretinaler und subretinaler Strukturen in Echtzeit. Das operative Vorgehen – insbesondere die Notwendigkeit eines Peelings epiretinaler Membranen (ERM) bzw. der Membrana limitans interna (ILM), einer intravitrealen Medikamenteneingabe und die Wahl der geeigneten Tamponade – wurde anhand der iSD-OCT-Befunde festgelegt bzw. optimiert.

Schlussfolgerungen

Die iSD-OCT ist als zusätzliches diagnostisches Mittel bei Patienten mit Glaskörperblutungen sehr hilfreich. Es ermöglicht zusätzlich zum En-Face-Mikroskopbild eine intraoperative Echtzeitdiagnostik und erleichtert die Entscheidung der operativen Strategie.

Schlüsselwörter

Intraoperative OCT Vitreoretinale Chirurgie Makulachirurgie Glaskörperhämorrhagie OCT 

Intraoperative optical coherence tomography in explorative vitrectomy in patients with vitreous haemorrhage—a case series

Abstract

Background

High-resolution spectral domain optical coherence tomography (SD-OCT) is a gold standard technique for diagnosis, management and monitoring of patients with vitreoretinal diseases. Preoperative diagnostics for evaluation of intraocular and retinal status in patients with vitreous haemorrhage are limited, thus final therapeutic decisions can only be made during explorative vitrectomy. We evaluated the use of intraoperative SD-OCT (iSD-OCT) as a real-time additional diagnostic tool during explorative vitrectomy in patients with vitreous haemorrhage.

Methods

We report on 9 patients (11 eyes) with vitreous haemorrhage. Preoperative ultrasound was performed to evaluate intraocular status. Subsequently, an explorative 23G pars plana vitrectomy was performed under visualisation with the OPMI Lumera 700 surgical microscope (Carl Zeiss Meditec, Jena, Germany) equipped with a fully integrated iSD-OCT device (Rescan 700, Carl Zeiss Meditec, Jena, Germany) as a real-time diagnostic tool.

Results

In all patients, intraoperative iSD-OCT allowed real-time evaluation of the preretinal, intraretinal and subretinal structures in addition to the intraoperative en face image. The further surgical strategy, i. e. necessity for peeling of epiretinal membranes (ERM) or of the inner limiting membrane (ILM), application of intravitreal medication and selection of the appropriate tamponade, was based on and optimised according to the iSD-OCT images.

Conclusion

Intraoperative iSD-OCT is highly useful as an additional intraoperative diagnostic tool in patients with vitreous haemorrhage. In addition to the en face microscope image, it facilitates intraoperative real-time diagnosis and aids therapeutic decision-making during surgery.

Keywords

Intraoperative OCT Vitreoretinal surgery Macular surgery Vitreous haemorrhage OCT 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

D. Heinrich, S. Bohnacker, M.A. Nasseri, N. Feucht, C.P. Lohmann und M. Maier geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Binder S, Falkner-Radler CL, Hauger C et al (2011) Feasebility of intrasurgical spectral-domain optical coherence tomography. Retina 31:1332–1336CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Ehlers JP, Tao YK, Srivastava SK (2014) The value of intraoperative optical coherence tomography imaging in vitreoretinal surgery. Curr Opin Ophthalmol 25:221–227CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  3. 3.
    Ehlers JP, Kaiser PK, Srivastava SK (2014) lntraoperative optical coherence tomography using the RESCAN 700: preliminary results from the DISCOVER study. Br J Ophthalmol 98:1329–1332CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  4. 4.
    Hattenbach LO, Framme C, Junker B et al (2016) lntraoperative real-time OCT in macular surgery. Ophthalmologe 113:656–662CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Ehlers JP, Griffith JF, Srivastava SK (2015) lntraoperative opticaI coherence tomography during vitreoretinal surgery for dense vitreous hemorrhage in the PIONEER study. Retina 35:2537–2542CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  6. 6.
    Ray R, Baranano DE, Fortun JA et al (2011) lntraoperative microscope-mounted spectral domain optical coherence tomography for evaluation of retinal anatomy during macular surgery. Ophthalmology 118:2212–2217CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Ehlers JP, ltoh Y, el al Xu LT (2014) Factors associated with persistent subfoveal fluid and complete macular hole closure in the PIONEER study. Invest Ophthalmol Vis Sci 56:1141–1146CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Khan M, Ehlers JP (2016) Clinical utility of intraoperative optical coherence tomography. Curr Opin Ophthalmol 27:201–209CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  9. 9.
    Ehlers JP, Tao YK, Farsiu S et al (2011) Integration of a spectral domain optical coherence tomography system into a surgical microscope for intraoperative imaging. Invest Ophthalmol Vis Sci 52:3153–3159CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  10. 10.
    Ehlers JP, Xu D, Kaiser PK et al (2014) lntrasurgical dynamics of macular hole surgery: an assessment of surgery-induced ultrastructural alterations with intraoperative optical coherence tomography. Retina 34:213–221CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Falkner-Radler Cl, Glittenberg C, Gabriel M et al (2015) lntrasurgical microscope-integrated spectral domain optical coherence tomography-assisted membrane peeling. Retina 35:2100–2106CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Ehlers JP, Kernstine K, Farsiu S et al (2011) Analysis of pars plana vitrectomy for optic pit-related maculopathy with intraoperative optical coherence tomography: a possible connection with the vitreous cavity. Arch Ophthalmol 129:1483–1486CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  13. 13.
    Ehlers JP, Tarn T, Kaiser PK et al (2014) Utility of intraoperative optical coherence tomography during vitrectomy surgery for vitreomacular traction syndrome. Retina 4:1341–1346CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Maier M, Nasseri A, Framme C, Bohnacker S, Becker MD, Heinrich D, Agostini H, Feucht N, Lohmann CP, Hattenbach LO (2017) Intraoperative optical coherence tomography in vitreoretinal surgery: clinical experiences and future developments. Klin Monbl Augenheilkd 9.  https://doi.org/10.1055/s-0043-106304 Google Scholar
  15. 15.
    Ehlers JP, Uchida A, Srivastava SK (2017) Intraoperative optical coherence tomography-compatible surgical instruments for real-time image-guided ophthalmic surgery. Br J Ophthalmol.  https://doi.org/10.1136/bjophthalmol-2017-310530 Google Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  • D. Heinrich
    • 1
  • S. Bohnacker
    • 1
  • M. A. Nasseri
    • 1
  • N. Feucht
    • 1
  • C. P. Lohmann
    • 1
  • M. Maier
    • 1
  1. 1.Augenklinik, Klinikum rechts der IsarTechnische Universität MünchenMünchenDeutschland

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