Spontane intraokulare Blutungen unter oraler Antikoagulation

Apixaban im Vergleich zu Phenprocoumon
  • M. Treder
  • M. Alnawaiseh
  • G. Wirths
  • A. Rosentreter
  • N. Eter
Originalien
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Zusammenfassung

Fragestellung

Vergleich der Häufigkeit spontaner Blutungsereignisse im Bereich des Auges unter der oralen Antikoagulation mit Apixaban und Phenprocoumon.

Methode

In dieser retrospektiven Datenerhebung wurden Patienten, die sich zwischen dem 01.01.2015 und dem 31.06.2015 unter einer dauerhaften Antikoagulation mit Phenprocoumon oder Apixaban befanden und an der Universitätsaugenklinik Münster vorstellten, eingeschlossen. Ausgewertet wurden symptomatische, spontan auftretende Blutungen im Bereich der Netzhaut und des Glaskörpers. Erfasst wurden folgende Parameter: ophthalmologische Diagnose, Alter, Visus, Begleitmedikation und Begleiterkrankungen. Der Zusammenhang zwischen Behandlungsgruppe und Blutung wurde mit dem exakten Test nach Fisher getestet.

Ergebnisse

Insgesamt wurden 172 Patienten (Alter = 74,0 ± 10,6; 57,0 [n = 98] männlich; 43,0 % [n = 74] weiblich) in die Studie eingeschlossen. 147 Patienten erhielten eine Therapie mit Phenprocoumon, hiervon erlitten 5 Patienten (3,4 %) ein spontanes Blutungsereignis der Netzhaut oder des Glaskörpers. In der Apixaban-Gruppe (25 Patienten) kam es bei 9 Patienten (36 %) zu einem dieser spontanen Blutungsereignisse. Der Zusammenhang zwischen Behandlungsgruppe und Blutungshäufigkeit war signifikant (p < 0,001).

Diskussion

In dem untersuchten Patientenkollektiv ist die Blutungshäufigkeit in beiden Vergleichsgruppen signifikant unterschiedlich. Eine gewisse Beschränkung der Studie ist durch die geringe Anzahl von Patienten, durch das retrospektive Studiendesign und durch die fehlende Randomisierung und Verblindung gegeben. Weitere Studien, insbesondere bei Patienten mit einem Risiko für Spontanblutungen der Netzhaut oder des Glaskörpers (Altersabhängige Makuladegeneration [AMD]), proliferative diabetische Retinopathie) sind dringend notwendig.

Schlüsselwörter

Phenprocoumon Apixaban Blutung Glaskörperblutung Netzhautblutung 

Spontaneous intraocular hemorrhage under oral anticoagulation

Apixaban in comparison to phenprocoumon

Abstract

Background

To determine and compare the frequency of intraocular hemorrhage in patients who underwent oral anticoagulation with apixaban or phenprocoumon.

Methods

A retrospective analysis of patients under oral anticoagulant medication (apixaban or phenprocoumon) seen between January 2015 and June 2015 at the department of ophthalmology, University of Muenster Medical Center was performed. Vitreal or retinal hemorrhage in addition to clinical information including age, gender, best corrected visual acuity, concomitant diseases, concomitant medication and therapy were obtained. Bleeding frequency in both groups was compared using Fisher’s exact test.

Results

A total of 172 patients were included with a mean age = 74.0 ± 10.6 years, 57.0% (n = 98) male and 43.0% (n = 74) female. In the phenprocoumon group 147 patients (3.4%, n = 5) developed a retinal or vitreal hemorrhage. In the apxiban group 25 patients (36%, n = 9) developed a retinal or vitreal hemorrhage. There was a significant correlation between the group and bleeding risk (p < 0.001).

Conclusion

There was a significant correlation between medication (apixaban vs. phenprocoumon) and bleeding risk in this study population. Further studies with more patients especially in patients with a high risk of hemorhage, age-related macular degeneration (AMD) and proliferative diabetic retinopathy are needed.

Keywords

Phenprocoumon Apixaban Hemorrhage Vitral hemorrhage Retinal hemorrhage 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

M. Treder, M. Alnawaiseh, G. Wirths, A. Rosentreter und N. Eter geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Die Studie wurde in Übereinstimmung mit der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt.

Literatur

  1. 1.
    Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft (AkdÄ) (2013) Neue Arzneimittel. Information der Arzneimittelkommission der Deutschen Ärzteschaft (Akdä). http://www.akdae.de/Arzneimitteltherapie/NA/Archiv/201303-Eliquis.pdf. Zugegriffen: 16. Febr. 2017Google Scholar
  2. 2.
    Bopp S (2012) Subretinal hemorrhage. Natural course and staging. Ophthalmologe 109:635–643CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Bristol-Myers Squibb (2014) uropean commission approves Eliquis (apixaban) for the treatment of deep vein thrombosis (DVT) and pulmonary embolism (PE), and prevention of recurrent DVT and PE. http://news.bms.com/press-release/european-commission-approves-eliquis-apixaban-treatment-deep-vein-thrombosis-dvt-and-p. Zugegriffen: 16. Febr. 2017Google Scholar
  4. 4.
    Conart J, Berrod J (2016) Non-traumatic vitreous hemorrhage. J Fr Ophtalmol 39:219–225CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    European Medicines Agency (2011) Eliquis ® – summary of product characteristics. http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/EPAR_-_Product_Information/human/002148/WC500107728.pdf. Zugegriffen: 16. Febr. 2017Google Scholar
  6. 6.
    Garcia D, Wallentin L, Lopes R et al (2013) Apixaban versus warfarin in patients with atrial fibrillation according to prior warfarin use: results from the Apixaban for reduction in stroke and other Thromboembolic events in atrial fibrillation trial. Am Heart J 166:549–558CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Gómez-Outes A, Terleira-Fernández A, Suárez-Gea M et al (2012) Dabigatran, rivaroxaban, or apixaban versus enoxaparin for thromboprophylaxis after total hip or knee replacement: systematic review, meta-analysis, and indirect treatment comparisons. BMJ 344:e3675CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  8. 8.
    Granger C, Alexander J, Mcmurray J et al (2011) Apixaban versus warfarin in patients with atrial fibrillation. N Engl J Med 365:981–992CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Hart R, Benavente O, Mcbride R et al (1999) Antithrombotic therapy to prevent stroke in patients with atrial fibrillation: a meta-analysis. Ann Intern Med 131:492–501CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Höchtl-Hainzl T, Huber K (2014) Direct anticoagulants for atrial fibrillation. Update 2014. Herz 39:357–367CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Hua T, Vormfelde S, Abed M et al (2010) Orale Antikoagulation in der Hausarztpraxis. Z Allg Med 86:382–389Google Scholar
  12. 12.
    Jun J, Hwang J (2015) Association of Rivaroxaban Anticoagulation and spontaneous vitreous hemorrhage. JAMA Ophthalmol 133:1184–1186CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Kang T, Lord K, Kunjukunju N (2014) Spontaneous choroidal hemorrhage in a patient on dabigatran etexilate (Pradaxa). Retin Cases Brief Rep 8:175–177CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Kiernan D, Hariprasad S, Rusu I et al (2010) Epidemiology of the association between anticoagulants and intraocular hemorrhage in patients with neovascular age-related macular degeneration. Retina (Philadelphia, Pa) 30:1573–1578CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Kuhli-Hattenbach C, Fischer I, Schalnus R et al (2010) Subretinal hemorrhages associated with age-related macular degeneration in patients receiving anticoagulation or antiplatelet therapy. Am J Ophthalmol 149:316–321.e1CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Pathak R, Karmacharya P, Giri S et al (2015) Meta-analysis on efficacy and safety of new oral anticoagulants for venous thromboembolism prophylaxis in overweight and obese postarthroplasty patients. Blood Coagul Fibrinolysis 26:635–642CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Pengo V, Crippa L, Falanga A et al (2012) Phase III studies on novel oral anticoagulants for stroke prevention in atrial fibrillation: a look beyond the excellent results. J Thromb Haemost 10:1979–1987CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Poller L, Jespersen J, Ibrahim S et al (2013) Phase III studies on novel oral anticoagulants for stroke prevention in atrial fibrillation: a look beyond the excellent results: a rebuttal. J Thromb Haemost 11:1203–1205CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Ruff T, Giugliano R, Braunwald E et al (2014) Comparison of the efficacy and safety of new oral anticoagulants with warfarin in patients with atrial fibrillation: a meta-analysis of randomised trials. Lancet 383:955–962CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Sindet-Pedersen C, Pallisgaard J, Olesen J et al (2015) Safety and efficacy of direct oral anticoagulants compared to warfarin for extended treatment of venous thromboembolism – a systematic review and meta-analysis. Thromb Res. doi: 10.1016/j.thromres.2015.07.022 PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Tilanus M, Vaandrager W, Cuypers M et al (2000) Relationship between anticoagulant medication and massive intraocular hemorrhage in age-related macular degeneration. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 238:482–485CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Voller H, Alban S, Westermann D (2010) New oral anticoagulants: better than vitamin K antagonists? Internist (Berl) 51:1571–1581CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH 2017

Authors and Affiliations

  • M. Treder
    • 1
  • M. Alnawaiseh
    • 1
  • G. Wirths
    • 1
  • A. Rosentreter
    • 2
  • N. Eter
    • 1
  1. 1.Klinik für AugenheilkundeUniversitätsklinikum MünsterMünsterDeutschland
  2. 2.Augenklinik und PoliklinikUniversitätsklinikum WürzburgWürzburgDeutschland

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