Skip to main content
Log in

Laserbehandlung oder intravitreale VEGF-Inhibition bei aggressiver Frühgeborenenretinopathie?

Laser treatment or intravitreal VEGF inhibition for aggressive posterior retinopathy of prematurity?

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei einem Frühgeborenen (Gestationsalter 24 + 5 SSW, Geburtsgewicht 485 g) wurde eine beidseitige aggressive posteriore Retinopathia praematurorum (AP-RPM) diagnostiziert. Nach ausführlicher Aufklärung der Eltern wurde ein Auge mit Ranibizumab 0,25 mg intravitreal behandelt und am Partnerauge eine Diodenlaserkoagulation der avaskulären Netzhautareale durchgeführt. Sowohl die Laserkoagulation als auch die intravitreale Injektion bewirkten eine gute Rückbildung der AP-RPM, wobei im weiteren Verlauf an dem Auge, an dem die Laserkoagulation durchgeführt worden war, eine traktive periphere Netzhautablösung entstand. Die anatomische Entwicklung mit Ausbildung zentraler physiologischer Reflexe verlief auf dem mit Ranibizumab behandelten Auge deutlich besser als auf dem Partnerauge.

Abstract

A prematurely born male infant (24+5 gestational weeks, birth weight 485 g) was diagnosed with bilateral aggressive posterior retinopathy of prematurity (AP-ROP) in zone I. After obtaining informed written consent from the parents, one eye was treated with diode laser photocoagulation and the other eye with 0.25 mg intravitreal ranibizumab. Laser photocoagulation was found to be an effective tool for fast regression of AP-ROP; however, medium-term evaluation showed poor macular formation and peripheral retinal detachment. The intravitreal injection led to a slower but better control of the AP-ROP and central foveal reflexes showed better anatomical outcome.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Drenser KA, Trese MT, Caponce A (2010) Aggressive posterior retinopathy of prematurity. Retina 30(4):S37–S40

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Stellungnahme von DOG, Retinologischer Gesellschaft und BVA zum Einsatz von Bevacizumab in der Therapie der Frühgeborenenretinopathie (2012). Ophthalmologe 109(2):197–204

    Google Scholar 

  3. DOG, BVA, Gesellschaft für Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin (2008) Leitlinien zur augenärztlichen Screening-Untersuchung von Frühgeborenen. Ophthalmologe 105:81–90

    Article  Google Scholar 

  4. Oberacher-Velten I, Segerer H, Helbig H (2012) Augenärztliches Screening bei Frühgeborenen. Ophthalmologe 109(12):1182–1188

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Krohne TU, Aisenbrey S, Holz FG (2012) Aktuelle Therapieoptionen bei Frühgeborenenretinopathie. Ophthalmologe 109(12):1189–1197

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Minz-Hittner HA, Kennedy KA, Chuang AZ (2011) BEAT-ROP Cooperative Group: efficacy of intravitreal bevacizumab for stage 3 + retinopathy of prematurity. N Engl J Med 364(7):603–615

    Article  Google Scholar 

  7. Sato T, Wada K, Arahori H et al (2012) Serum concentrations of bevacizumab (avastin) and vascular endothelial growth factor in infants with retinopathy of prematurity. AM J Ophthalmol 153(2):327–333

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Spandau U, Timic Z, Ewald U et al (2013) Time to consider a new treatment protocol for aggressive posterior retinopathy of prematurity? Acta Ophthalmol 91:170–175

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Maldonado RS, O’Connell RV, Sarin N et al (2011) Dynamics of human foveal development after premature birth. Ophthalmology 118(12):2315–2325

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. T. Barth, K. Hufendiek, H. Helbig und I. Oberacher-Velten geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. Barth.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Barth, T., Hufendiek, K., Helbig, H. et al. Laserbehandlung oder intravitreale VEGF-Inhibition bei aggressiver Frühgeborenenretinopathie?. Ophthalmologe 112, 520–524 (2015). https://doi.org/10.1007/s00347-014-3172-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-014-3172-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation