Zusammenfassung
Kindliche Katarakte bergen trotz der Fortschritte der mikrochirurgischen Operationstechniken nach wie vor ein potenzielles Risiko für eine ein- oder beidseitige pathologische visuelle und binokulare Entwicklung. Die operative Herangehensweise hat sich in den letzten 30 Jahren grundlegend verändert. Damit einher gehen Veränderungen in der Nachsorge. Durch unabhängige Parallelentwicklungen von Vorderabschnittschirurgen und konservativ tätigen Kinderophthalmologen entsteht ein ständiger dynamischer Prozess, sodass zu optimalen Behandlungsstrategien immer nur kleine Fallserien existieren, wenn beide Unterdisziplinen miteinander vereint werden. Der erste Artikel dieser 2-teiligen Serie soll das Krankheitsbild und die operative Versorgung erklären. Der zweite Teil wird versuchen, eine grundsätzliche Herangehensweise für die postoperative Nachsorge zu vermitteln.
Abstract
Despite progress in microsurgical treatment, pediatric cataracts still imply potential risks for pathological unilateral or bilateral visual and binocular development. Surgical approaches have changed fundamentally over the last 30 years which are directly associated with modifications in the postoperative care. Due to these parallel developments a continuous dynamic process arises between anterior segment surgeons and pediatric ophthalmologists so that only small case series exist which try to combine both subspecialties because until now it was not possible to gather enough experience with a single linear approach. The first article of this two part series will explain the variability of the disease and surgical approaches and the second part will try to convey a linear approach for the postoperative care.
Literatur
Lambert SR, Drack AV (1996) Infantile cataracts. Surv Ophthalmol 40:427–458
Rahi JS, Dezateux C (2001) Congenital and infantile cataract in the United Kingdom: underlying or associated factors. IOVS 41(8):2108–2114
Saunders RA, Trivedi RH, Wilson ME (2009) Pediatric ophthalmology. Current thought and a practical guide. Springer, Berlin
Gilbert C, Foster A (2001) Childhood blindness in the context of Vision 2020. Bull World Health Organization 79(3):227–232
Rahi JS, Dezateux C (2001) Measuring and interpreting the incidence of congenital ocular anomalies: lessons from a national study of congenital cataract in the UK. IOVS 42(7):1444–1448
Lüchtenberg M, Kohnen T (2007) Untersuchungsmethodik zur Diagnostik der ein- und beidseitigen kindlichen Katarakt. Ophthalmologe 104:552–558
Hejtmancik JF (2008) Congenital cataracts and their molecular genetics. Semin Cell Dev Biol 19(2):134–149
Trumler AA (2011) Evaluation of pediatric cataracts and systemic disorders. Curr Opin Ophthalmol 22:365–379
Krishnamurthy R, Vanderveen DK (2008) Infantile cataracts. Int Ophthalmol Clin 48(2):175–192
Wilson ME, Trivedi RH, Morrison DG et al (2011) The infant aphakia treatment study: Evaluation of cataract morphology in eyes with monocular cataracts. J AAPOS 15(5):421–426
Käsmann-Kellner B, Seitz B (2012) Ausgewählte Aspekte der Kinderophthalmologie für Nichtkinderophthalmologen. Ophthalmologe 109:171–189
Spanou N, Alexopoulos L, Manta G et al (2011) Strabismus in pediatric lens disorders. J Pediatr Ophthalmol Strabismus 48(3):163–166
Lambert SR, Lynn MJ, Reeves R et al (2006) Is there a latent period for the surgical treatment of children with dense bilateral congenital cataracts. J AAPOS 10:30–36
Birch EE, Cheng C, Stager DR et al (2009) The critical period for surgical treatment of dense congenital bilateral cataracts. J AAPOS 13:67–71
Kohnen T, Lüchtenberg M (2007) Chirurgische Therapie der kongenitalen Katarakt. Ophthalmologe 104:566–571
Noack C, Lagrèze WA (2008) Zur Behandlung der kindlichen Katarakte in Deutschland – Ergebnisse einer Umfrage. Klin Monatsbl Augenheilkd 225:80–85
Solebo AL, Russell-Eggitt I, Nischal KK et al (2009) Cataract surgery and primary intraocular lens implantation in children ≤ 2 years old in the UK and Ireland: finding of national surveys. Br J Ophthalmol 93:1495–1498
Spierer A, Bar-Sela SM (2004) Changes in astigmatism after congenital cataract surgery and intraocular lens implantation. Arch Ophthalmol 122(5):695–697
Wilson ME (2004) Anterior lens capsule management in pediatric cataract surgery. Trans Am Ophthalmol Soc 102:391–422
Jensen A, Basti S, Greenwald MJ, Mets MB (2002) When may the posterior capsule be preserved in pediatric intraocular lens surgery? Ophthalmology 109:324–328
Praveen MR, Shah SK, Vasavada VA et al (2010) Triamcinolone-assisted vitrectomy in pediatric cataract surgery: intraoperative effectiveness and postoperative outcome. J AAPOS 14:340–344
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Teile dieses Artikels wurden auf dem 109. Kongress der DOG 2011 vorgestellt.
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Hager, T., Schirra, F., Kohnen, T. et al. Behandlung der kindlichen Katarakte I. Ophthalmologe 109, 1233–1245 (2012). https://doi.org/10.1007/s00347-012-2694-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-012-2694-9