Zusammenfassung
Nach anamnestisch unkomplizierter Phakoemulsifikation und Hinterkammerlinsenimplantation kam es bei einem 67-jährigen Patienten zu einem erheblichen Reizzustand in der Vorderkammer sowie einem medikamentös nicht beherrschbaren Anstieg des Intraokulardrucks. Nach ausführlicher Untersuchung konnte eine in den Sulcus ciliaris bzw. in den Bereich der Zonulafasern dislozierte Haptik als Auslöser identifiziert werden. Obwohl Operationstechniken wie Materialien der Intraokularlinsen immer weiter optimiert werden, können weiterhin Symptomkonstellationen im Sinne eines Uveitis-Hyphäma-Glaukom-Syndroms beobachtet werden. Die operative Revision stellt die einzige kurative therapeutische Option dar.
Abstract
This report concerns the case of a 67-year-old male patient who underwent uncomplicated phacoemulsification with implantation of a posterior chamber intraocular lens (IOL). After an interval of 2 months the patient developed iritis together with an uncontrollable increase in intraocular pressure. After a detailed examination a dislocated haptic of the IOL was identified as the cause of the symptoms. The dislocation had led to uveitis-glaucoma-hyphema syndrome although no hemorrhage was observed. In addition to this complication the haptic had arroded the zonular complex which made implantation of an anterior chamber lens necessary. Although improvements in operating techniques, lens materials and designs have been made uveitis-glaucoma-hyphema syndrome has to be kept in mind. Surgical intervention is the only therapeutic option.
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Handzel, D. Iritis mit Entgleisung des Intraokulardrucks bei Dislokation der Hinterkammerlinse. Ophthalmologe 109, 385–388 (2012). https://doi.org/10.1007/s00347-011-2512-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-011-2512-9