Skip to main content
Log in

Plötzliches Papillenödem unklarer Genese

Sudden papilledema of unclear origin

  • Bild und Fall
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Ein 44-jähriger Patient mit bekanntem M. Crohn stellte sich mit einer einseitigen Visusverschlechterung, orbitalen Schmerzen und Papillenschwellung in unserer Klinik vor. Er wurde mit Methylprednisolon für 5 Tage behandelt. Differenzialdiagnostisch konnten ischämische, entzündliche oder tumorbedingte Ursachen der Papillenschwellung ausgeschlossen werden. Die Papillenschwellung war am ehesten auf eine Papillitis im Rahmen des bekannten M. Crohn zurückzuführen. Unter der Steroidtherapie zeigten sich ein Visusanstieg von 0,1 auf 0,5 und eine deutliche Besserung der ophthalmologischen und neurologischen Befunde. Eine Papillitis bei M. Crohn ist eine seltene Ursache einer unklaren Papillenschwellung und soll als eine Ausschlussdiagnose betrachtet werden. Die Erkrankung spricht auf Steroidtherapie an, kann aber irreversible Schäden nicht vermeiden.

Abstract

A 44-year-old patient with a known history of Crohn’s disease come to our clinic with unilateral vision impairment, orbital pain, and papillary swelling. The patient was treated with methylprednisolone for 5 days. Differential diagnosis excluded ischemic, inflammatory, and tumor-related causes of the papillary swelling, which was more likely to be due to papillitis associated with the known presence of Crohn’s disease. Under steroid treatment visual acuity increased from 0.1 to 0.5, and an evident improvement of the ophthalmological and neurological findings was observed. Papillitis in conjunction with Crohn’s disease is a rare cause of papillary swelling and should be taken into consideration during differential diagnosis. The disorder responds to steroid therapy but does not avoid irreversible damage.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Egetenmeier H, Lang GE (2007) Papillenödem bei M. Crohn. Klin Monatsbl Augenheilkd 224:943–944

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Han SH, Lee OY, Yang SY et al (2006) A case of optic neuritis associated with Crohn’s disease. Korean J Gastroenterol 48(4):42–45

    PubMed  Google Scholar 

  3. Heuer DK, Gager WE, Reeser FH (1982) Ischemic optic neuropathy associated with Crohn’s disease. J Clin Neuroopthalmol 2(3):175–181

    CAS  Google Scholar 

  4. Lagréze WA (2001) Differentialdiagnose der Papillenschwellung. Ophthalmologe 98:417–433

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Sedwick LA, Klingele TG, Burde RM et al (1984) Optic neuritis in inflammatory bowel disease. J Clin Neuro Ophthalmol 4:3–6

    CAS  Google Scholar 

  6. Unsöld R (1994) Neuropathien des Sehnerven bei entzündlichen Systemerkrankungen und Vaskulitiden. Ophthalmologe 91:251–262

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S.C. Goebels M.D..

Additional information

__ ____

Die Autoren U. Löw und A.C. Schnaidt haben sich im gleichen Maße beteiligt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Goebels, S., Löw, U., Schnaidt, A. et al. Plötzliches Papillenödem unklarer Genese. Ophthalmologe 108, 565–569 (2011). https://doi.org/10.1007/s00347-011-2335-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-011-2335-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation