Zusammenfassung
Die Scanning-Laser-Polarimetrie (SLP) gehört zu den weiteren diagnostischen Verfahren für die Glaukomfrüherkennung. Die Technologie (repräsentiert im GDx der Firma Carl Zeiss Meditec, Jena) ermöglicht die Vermessung der retinalen Nervenfaserschichtdicke (RNFL) und beruht auf dem Prinzip der Polarimetrie. Verglichen mit dem Vorgängermodell ohne variable Hornhautkompensation haben Studien eine deutlich verbesserte Fähigkeit des GDx mit variabler Hornhautkompensation (VCC) nachgewiesen, ein Glaukomauge von einem gesunden Auge zu differenzieren. Problematisch sind Muster „atypischer Doppelbrechung“, die bei einigen Augen auftreten und falsch zu hohe RNFL-Werte ergeben können. Die neueste Technologie, die sog. ECC-Technologie (ECC: „enhanced corneal compensation“) verspricht nach ersten Untersuchungen eine Reduktion dieser atypischen Retardationsmuster und damit auch eine verbesserte diagnostische Trennschärfe. Vorteil der Scanning-Laser-Polarimetrie ist die Unabhängigkeit von einer Konturlinie und Referenzebene, wie es bei der konfokalen Scanning-Laser-Tomographie oder der optischen Kohärenztomographie der Fall ist. Die Verlaufskontrolle war bisher nur eingeschränkt möglich. Die neueste Technologie ermöglicht nun eine Trend- und Eventanalyse. Wie gut sich dieses Verfahren für die Verlaufskontrolle tatsächlich eignet, müssen Studien jedoch erst zeigen.
Abstract
Scanning laser polarimetry (SLP) is another technology for early glaucoma diagnosis. This technique (represented in the GDx from Carl Zeiss Meditec, Jena, Germany) is based on polarimetry and measures the retinal nerve fiber layer (RNFL) thickness. Compared with previous instruments without customized corneal compensation, the variable corneal compensation technology enables improved differentiation between glaucoma and healthy eyes. Limitations are the atypical birefringence patterns that exist in some eyes, showing false high RNFL values. The newest software uses enhanced corneal compensation (ECC) technology to avoid these atypical patterns and to improve glaucoma diagnosis. Advantages of SLP include independence from drawing a contour line and a reference plane. Follow-up using SLP is limited, but with the use of the new ECC technology, trend and event analyses are possible. Long-term studies will determine the effectiveness of this method.
Literatur
Bowd C, Medeiros FA, Weinreb R, Zangwill ML (2007) The effect of atypical birefringence patterns on glaucoma detection using scanning laser polarimetry with variable corneal compensation. Invest Ophthalmol Vis Sci 48:223–227
Carl Zeiss Meditec Int., Ophthalmologie – Klinische Lösungen, GDx™ – Präzise Analyse der retinalen Nervenfaserschicht für Erkennung, Diagnose und Behandlung von Glaukom (Online im Internet: URL: http://www.zeiss.at, Stand 19.04.2009)
Funk J, Maier P (2003) Glaukompapillendiagnostik mit dem GDx und der Netzhautdickenmessung. Ophthalmologe 100:21–27
Hoffmann EM (2008) Neue Möglichkeiten in der Glaukomdiagnostik. ZAP 29:461–467
Kanamori A, Nagai-Kusuhara A, Escaño MF et al (2006) Comparison of confocal scanning laser ophthalmoscopy, scanning laser polarimetry and optical coherence tomography to discriminate ocular hypertension and glaucoma at an early stage. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 244:58–68
Kook MS, Sung K, Park RH et al (2001) Reproducibility of scanning laser polarimetry (GDx) of peripapillary retinal nerve fiber layer thickness in normal subjects. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 239:118–121
Mai AT, Reus NJ, Lmeij HG (2007) Structure–Function Relationship Is Stronger with Enhanced Corneal Compensation than with Variable Corneal Compensation in Scanning Laser Polarimetry. Invest Ophthalmol Vis Sci 48:1651–1658
Medeiros FA, Zangwill LM, Bowd C, Weinreb RN (2004) Comparison of the GDx VCC scanning laser polarimeter, HRT II confocal scanning laser ophthalmoscope, and stratus OCT optical coherence tomograph for the detection of glaucoma. Arch Ophthalmol 122:827–837
Medeiros FA et al (2007) Detection of glaucoma using scanning laser polarimetry with enhanced corneal compensation. Invest Ophthalmol Vis Sci 48:3146–3153
Munkwitz S, Funk J, Loeffler KU et al (2004) Sensitivity and specificity of scanning laser polarimetry using the GDx. J Ophthalmol 88:1142–1145
Reus NJ, Zhou Q, Lemij HG (2006) Enhanced imaging algorithm for scanning laser polarimetry with variable corneal compensation. Invest Ophthalmol Vis Sci 47:3870–3877
Sehi M, Guaqueta DC, Feuer WJ et al (2007) Scanning laser polarimetry with variable and enhanced corneal compensation in normal and glaucomatous eyes. Am J Ophthalmol 143:272–279
Tóth M, Holló G (2008) Increased Long-term measurement variability with scanning laser polarimetry employing enhanced corneal compensation: an early sign of glaucoma progression. J Glaucoma 17:571–577
Windisch BK, Harasymowycz PJ, See JL et al (2009) Comparison between confocal scanning laser tomography, scanning laser polarimetry and optical coherence tomography on the ability to detect localised retinal nerve fibre layer defects in glaucoma patients. Br J Ophthalmol 93:225–230
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Hoffmann, E., Schulze, A. Glaukomdiagnostik mittels Scanning-Laser-Polarimetrie. Ophthalmologe 106, 696–701 (2009). https://doi.org/10.1007/s00347-009-1956-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-009-1956-7
Schlüsselwörter
- Scanning-Laser-Polarimetrie
- Variable Hornhautkompensation
- Enhanced corneal compensation
- Atypische Retardationsmuster