Skip to main content
Log in

Funktionelle Langzeitergebnisse nach Makulaforamenchirurgie

Ergebnisse einer prospektiven Studie

Long-term functional results after macular hole surgery

Results of a prospective study

  • Orginalien
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Beschreibung der Langzeitergebnisse nach ppV mit Peeling der ILM bei idiopathischem Makulaforamen.

Patienten und Methode

88 konsekutive Patienten (71 weiblich, 17 männlich, Altersdurchschnitt 67 Jahre) wurden prospektiv ausgewertet. Alle Patienten unterzogen sich einer Pars-plana-Vitrektomie mit ILM-Peeling und intraokularer Gas-Tamponade. Prä- und postoperativ wurden eine vollständige klinische Untersuchung mit Erhebung der bestkorrigierten Sehschärfe, eine Goldmann-Perimetrie sowie eine OCT durchgeführt.

Ergebnisse

Der Follow-up lag bei durchschnittlich 49 Monaten. 83 Patienten (94%) waren bei der letzten Untersuchung pseudophak. Bei 84 Patienten (95%) zeigte sich das Foramen geschlossen, Rezidive wurden nicht beobachtet. Ein Visusanstieg von 0,2 auf 0,6 (p<0,001) fand sich unabhängig vom Ausgangsvisus bei 82 Patienten (93%). Der präoperative Visus sowie die subjektive Dauer der Symptome korrelierten nicht mit dem funktionellen Ergebnis.

Schlussfolgerung

Die chirurgische Therapie des Makulaforamens führt zu stabilen funktionellen und anatomischen Ergebnissen. Lange bestehende subjektive Beschwerden sowie ein schlechterer Ausgangsvisus sind keine Kontraindikation für einen operativen Eingriff.

Abstract

Purpose

This study reports on the long-term results of macular hole surgery with peeling of the ILM.

Methods

A total of 88 consecutive patients (71 female, 17 male, mean age 67 years) were prospectively evaluated. All patients underwent a standard pars plana vitrectomy with removal of the ILM and an intraocular gas tamponade. Preoperatively, as well as on each follow-up visit, a clinical examination including measurement of best corrected visual acuity, Goldman perimetry, and OCT was performed.

Results

The mean postoperative follow-up was 49 months; 83 (94%) patients were pseudophakic at the last examination. Anatomic closure was achieved in 84 (95%) patients. No late reopening of the macular hole was observed. Best corrected visual acuity improved in 82 patients (93%), remained unchanged in 2, and deteriorated in 4 patients. Best corrected visual acuity improved from a median of 0.2 preoperatively to a median of 0.6 postoperatively (p<0.001). Duration of symptoms as well as low preoperative visual acuity had no significant impact on anatomic and functional success.

Conclusions

Macular hole surgery leads to good functional and anatomical results, even in the long term. A long history of visual impairment and low visual acuity before surgery are not contraindications to surgical intervention.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1 a
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Banker AS, Freeman WR, Kim JW, Munguia D, Azen SP (1997) Vitrectomy for Macular Hole Study Group. Vision-threatening complications of surgery for full-thickness macular holes. Ophthalmology 104: 1442–1452

    PubMed  Google Scholar 

  2. Boldt HC, Munden PM, Folk JC et al. (1996) Visual field defects after macular hole surgery. Am J Ophthalmol 122: 371–381

    PubMed  Google Scholar 

  3. Brooks HL Jr (2000) Macular hole surgery with and without internal limiting membrane peeling. Ophthalmology 107: 1939–1948

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Freeman WR (1993) Vitrectomy surgery for full-thickness macular holes. Am J Ophthalmol 116: 233–235

    PubMed  Google Scholar 

  5. Freeman WR, Azen SP, Kim JW (1997) The Vitrectomy for Macular Hole Study Group. Vitrectomy for the treatment of full-thickness stage 3 or 4 macular holes. Results of a multicentered randomized clinical trial. Arch Ophthalmol 115: 11–21

    PubMed  Google Scholar 

  6. Gass CA, Haritoglou C, Messmer EM (2001) Peripheral visual field defects – a rare complication after macular hole surgery. Br J Ophthalmol 85: 549–551

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Gass JD (1995) Reappraisal of biomicroscopic classification of stages of development of a macular hole. Am J Ophthalmol 119: 752–759

    PubMed  Google Scholar 

  8. Haritoglou C, Ehrt O, Gass CA et al. (2001) Paracentral scotomata – a new finding after vitrectomy for idiopathic macular hole. Br J Ophthalmol 85: 231–233

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Haritoglou C, Gass CA, Schaumberger M et al. (2001) Macular changes after peeling of the internal limiting membrane in macular hole surgery. Am J Ophthalmol 132: 363–368

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Haritoglou C, Gass CA, Schaumberger M et al. 2002) Long-term follow-up after macular hole surgery with internal limiting membrane peeling. Am J Ophthalmol 134: 661–666

    Google Scholar 

  11. Haritoglou C, Gandorfer A, Gass CA et al. (2002) Indocyanine green-assisted peeling of the internal limiting membrane in macular hole surgery affects visual outcome: a clinicopathologic correlation. Am J Ophthalmol 134: 836–841

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Hotta K, Hirakata A, Shinoda K et al. (1997). Posterior segment complications after macular hole surgery. Nippon Ganka Gakkai Zasshi 101: 808–813

    PubMed  Google Scholar 

  13. Ito Y, Terasaki H, Takahashi A et al. (2005) Dissociated optic nerve fiber layer appearance after internal limiting membrane peeling for idiopathic macular holes. Ophthalmology 112: 1415–1420

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Kadonosono K, Itoh N, Uchio E et al. (2000). Staining of internal limiting membrane in macular hole surgery. Arch Ophthalmol 118: 1116–1118

    PubMed  Google Scholar 

  15. Kanda S, Uemura A, Yamashita T et al. (2004) Visual field defects after intravitreous administration of indocyanine green in macular hole surgery. Arch Ophthalmol 122: 1447–1451

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Liesenhoff O, Messmer EM, Pulur A e al. (1996). Treatment of full thickness idiopathic macular holes. Ophthalmologe 93: 655–659

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Melberg NS, Thomas, MA (1995). Visual field loss after pars plana vitrectomy with air/fluid exchange. Am J Ophthalmol 120: 386–388

    PubMed  Google Scholar 

  18. Paques M, Massin P, Santiago PY et al. (1997) Late reopening of successful treated macular holes. Br J Ophthalmol 81: 658–662

    PubMed  Google Scholar 

  19. Ryan EH, Gilbert HD (1994) Results of surgical treatment of recent-onset full-thickness idiopathic macular holes. Arch Ophthalmol 112: 359–364

    PubMed  Google Scholar 

  20. Wendel RT, Patel AC, Kelly NE et al (1993). Vitreus surgery for macular holes. Ophthalmology 100: 1671–1676

    PubMed  Google Scholar 

  21. Yoon HS, Brooks HL, Capone A et al. (1996) Ultrastructural features of tissue removed during idiopathic macular hole surgery. Am J Ophthalmol 122: 67–75

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Haritoglou.

Additional information

Die Ergebnisse dieser Studie wurden als Vortrag auf der Tagung der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft DOG 2005 präsentiert.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Reiniger, I.W., Gass, C.A., Schaumberger, M. et al. Funktionelle Langzeitergebnisse nach Makulaforamenchirurgie. Ophthalmologe 103, 501–505 (2006). https://doi.org/10.1007/s00347-006-1349-0

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-006-1349-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation